صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۱۵

حرف روز/ نشست با نخبگان

رئیس دولت دوازدهم روز گذشته در نشستی سه ساعته با حضور جمعي از محققان علوم اجتماعي و استادان جامعه‌شناسي دانشگاه‌هاي کشور مسائل و مشکلات کشور را بررسی کرد[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت: رئیس دولت دوازدهم روز گذشته در نشستی سه ساعته با حضور جمعي از محققان علوم اجتماعي و استادان جامعه‌شناسي دانشگاه‌هاي کشور مسائل و مشکلات کشور را بررسی کرد. اين جلسه در ادامه نشست‌هاي زنجيره‌اي رئیس دولت با نخبگان سياسي، فرهنگي، علمي و... برگزار شد که طي هفته‌هاي اخير دنبال شده است. اين مجموعه نشست‌ها را ميتوان اقدامات ارزشمندي دانست که دستاوردهاي مثبتي براي دولت و جامعه به همراه خواهد داشت.
دولت دوازدهم براي پيشبرد برنامه‌ها و مديريت کشور و حل چالش‌ها و معضلات، نيازمند تعامل مستمر با نخبگان است و همراهي و همسويي آنان مي‌تواند کار را براي دولت آسان کند و در ايجاد آرامش در افکار عمومي مؤثر باشد. در واقع، مخالفت و واگرايي دولت و نخبگان به مثابه مانعي پيش روي دولت، موجب ناآرامي و تلاطم در افکار عمومي می‌شود که حاصلی جز سرخوردگي نسبت به سياست و کاهش اعتماد عمومي نخواهد داشت.
تعامل با نخبگان دانشگاهي و حوزوي ميتواند موجب بيرون آمدن دولت از حصار يک تيم بسته شود. بدون شک، نظرات کارشناسي ارزشمندي در حوزه‌هاي گوناگون مورد نياز دولت نزد نخبگان کشور وجود دارد که از درون اين تعاملات بيرون خواهد آمد.
وضعيت کنوني کشور و التهابات ايجاد شده در بازار، در کنار کليد خوردن جنگ تمام‌عيار اقتصادي دشمن عليه جمهوري اسلامي، عامل مهم ديگري است که بر ضرورت تعاملات حداکثري دولت و نخبگان افزوده است. بدون شک، عبور از اين وضعيت با وحدت حداکثري و به‌کارگيري همه توان کشور ممکن خواهد بود.
اما برگزاري اين نشست‌ها آنگاه مي‌تواند اثرگذار باشد که با ملاحظاتي همراه باشد. يکي از مهم‌ترين ملاحظات آن است که تعامل دولت و نخبگان بايد فعاليتي واقعي و مؤثر باشد و به سمتي برود که اين نشست‎ها از حالت فرمایشی و انجام تکليف خارج شود. نشانه اين حرکت، تداوم‌بخشي جلسات و اثرپذيري دولت از پيشنهادهای کارشناسي است.
ترکيب جلسات بايد به نحوي باشد که از همه طيف‌هاي فکري در اين نشست‌ها حاضر باشند تا حرف‌هاي متنوع شنيده شود. مرور اسامي حاضران در نشست ديروز محققان علوم اجتماعي و استادان جامعه‌شناسي دانشگاه‌هاي کشور نشان می‌دهد اين تنوع رعايت نشده و بیشتر حضار به طيف و گرايش فکري‌ـ سياسي خاصي تعلق داشتند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات