صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۴۲

حرف روز/ شرمسار از استانداردهای دوگانه!

آرام آرام جو سیاسی و رسانه‌ای ایجاد شده در ماجرای جنجالی قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های سعودی در حال فروکش کردن است و هر فرد و کشوری هر چه برگ برنده داشت، رو کرد، لابی‌گری‌ها صورت گرفت و کاسبی‌ها انجام شد؛ اما حقیقت چه شد[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: آرام آرام جو سیاسی و رسانه‌ای ایجاد شده در ماجرای جنجالی قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های سعودی در حال فروکش کردن است و هر فرد و کشوری هر چه برگ برنده داشت، رو کرد، لابی‌گری‌ها صورت گرفت و کاسبی‌ها انجام شد؛ اما حقیقت چه شد؟
فعلاً آمریکایی‌ها همان‌گونه که مایک پمپئو بیان کرده، تنها به ممنوعیت ورود تعدادی از مظنونان قتل خاشقجی به خاک آمریکا بسنده کرده‌اند. چنین واکنشی نرم‌ترین اقدام ممکن در مقابله با چنین جنایتی است. واکنش آمریکایی‌ها در موارد مشابه در دیگر کشورها، تحریم دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با چنین مواردی در چارچوب محکومیت نقض حقوق بشر است؛ اما انتظار چنین ابتکاری از سوی دونالد ترامپ حداقل درباره ریاض که بخشی مهم از جورچین وی برای کاهش کسری تراز آمریکا محسوب می‌شود، بسیار دور از انتظار است. اروپا نیز رفتاری شبیه به آمریکا البته با کمی روتوش دموکراتیک و انسانی‌تر دارد. 
این نحوه مواجهه آمریکا و اروپای مدعی حمایت از آزادی بیان و حقوق بشر و فرود آنها از فرازهای شعاری که در زمینه اقدامات تنبیهی برای آل‌سعود به ویژه بن‌سلمان سر می‌دادند، از ماهیت واقعی غرب و تفکر کاپیتالیستی پرده برمی‌دارد. کفه ترازوی گفتمان لیبرال سرمایه‌داری غربی و اذناب مفتضح آنها با خُرده گفتمان‌های صهیونیستی و وهابی، در سنجش هر مقوله و مفهوم متعالی نظیر عدالت، انسانیت و حقوق بشر با سودانگاری و سرمایه‌سالاری غربی به نفع دومی سنگین می‌شود و این استانداردهای دوگانه از حرف تا عمل، امروز به اذعان انسان‌های آزادی‌خواه و حتی اندیشمندان منصف غربی مایه شرمساری غرب شده است.
سکوت اروپا و آمریکا تنها در برابر ظلم به روزنامه‌نگاری منتقد نیست؛ بلکه آنها سال‌هاست چشم بر جنایت‌های سبعانه ائتلاف غربی و عربی به رهبری سعودی‌ها در یمن و سوریه و صهیونیست‌ها در فلسطین بسته‌اند که به گزارش سازمان ملل متحد برای سال 2018 «اوضاع انسانی مصیبت‌بار در یمن روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.»
با دیدن این مناظر زشت و تصویرهای مشمئزکننده از اقدام و ادعای مدعیان آزادی و حقوق بشر است که انسان غربی به معانی عمیق راه‌پیمایی عظیم اربعین و تصاویر انسانی از ایثار و همکاری و اتحاد دو ملت ایران و عراق پی می‌برد و با مرارت‌های زیاد خودش را در مسیر عاشقی قرار می‌دهد تا لختی در جذبه مغناطیس ارباب انسانیت از جهنم سوزان مادیت و سیطره مدرنیته بر جهان دور شود. 
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات