صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۵۷

از اصرار اصلاح‌طلبان تا عرضه نفت در بورس

1ـ اولین تجربه عرضه نفت در بورس
محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: دیروز یک میلیون بشکه نفت خام با قیمت ۷۹ دلار و ۱۵ سنت در بورس عرضه شد که چهار خریدار با ۱۱ سفارش وارد رقابت شدند و برای هشت سفارش که از سوی سه خریدار وارد شده بود، معامله انجام شد. وی افزود: در واقع هشت محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای سرجمع ۲۸۰ هزار بشکه عرضه شد که همه خریداران ۱۰ درصد پیش‌پرداخت را پیش از اینکه وارد رقابت شوند، به حساب سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز کردند و طبق اطلاعیه ۱۰ درصد دیگر هم باید به صورت ریالی واریز کنند و ۸۰ درصد هم به صورت ارز خواهد بود. مدیر نظارت بر بورس‌ها تصریح کرد: برای تضمین هم باید ۱۲۵ درصد ضمانت‌نامه بانکی را نزد سپرده‌گذاری تودیع کنند تا پس از تحویل، تسویه انجام شود. وی با بیان اینکه متقاضیان از بخش خصوصی بوده‌اند، درباره دلیل انصراف خریدار چند ملیتی هم گفت: احتمالاً قیمت‌ها برای‌شان جذاب نبود. گفتنی است، نفت در جزیره خارک تحویل داده می‌شود و مابقی مازاد عرضه هم امروز انجام خواهد شد و خریداران می‌توانند از همه کشورها به جز فلسطین اشغالی باشند.

2ـ برخی اصلاح‌طلبان می‌خواهند فضای سیاسی را تند کنند
عباس سلیمی‌نمین درباره اصرار اصلاح‌طلبان تندرو برای ترغیب و تشویق اسحاق جهانگیری به استعفا دادن از معاون اولی رئیس‌جمهور گفت: معقول‌ترین کار برای آقای جهانگیری آن است که در دولت باقی بماند؛ چون آقای جهانگیری سال 1396 تمام قد برای آقای روحانی تبلیغ کرد و اگر الآن از دولت خارج شود، جامعه این کار را نوعی فرصت‌طلبی تلقی خواهد کرد و دیگر فرصتی به او در آینده نخواهد داد. البته اصلاح‌طلبان تندرو می‌خواهند آقای جهانگیری از دولت خارج شود تا فضای سیاسی را تند کنند؛ چون اگر در مجموعه اصلاح‌طلبان انسجام باشد، متأثر از آن، همگرایی نیز بین جناح‌های سیاسی حاصل می‌شود. کسانی که به اختلافات در درون اصلاح‌طلبان دامن می‌زنند، به طریق اولی نمی‌گذارند اختلافات اصلاح‌طلبان با اصولگرایان کم شود.

3ـ در سرزمین خود ایستادگی می‌کنیم
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: بار دیگر تأکید می‌کنیم قدس و فلسطین ‌فروشی و قابل سازش نیستند و هیچ کشوری بدون غزه تشکیل نخواهد شد و تشکیل کشور در مرزهای موقت را رد می‌کنیم. محمود عباس در افتتاحیه نشست‌های شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفت: در سرزمین خود ایستادگی می‌کنیم و بر اصول خود پایبندیم و اشتباهات 48 و 67 را مرتکب نخواهیم شد و معتقدیم قدس، تنها پایتخت فلسطین خواهد بود. وی گفت: شهرک‌سازی از زمان آغاز آن غیرقانونی بوده است و باید سرزمین ما را به ما بازگردانند. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه اظهار داشت: حقوق شهدا و اسیران، خط قرمز ماست و اجازه آسیب رساندن به آن را نمی‌دهیم و این مسئله‌ای مقدس برای ما به شمار می‌رود.

4ـ آمریکا ما را معاف کند
علی عبدالکریم‌ موسوی، مدیرکل شرکت گاز عراق وابسته به وزارت نفت این کشور اعلام کرد: عراق طولانی‌ترین مرزهای مشترک با ایران را دارد و دامنه تبادل تجاری طرفین بسیار گسترده است. افزون بر این همکاری دو کشور در زمینه برق و گاز برای راه‌اندازی نیروگاه‌‌های گازی به وسیله گاز جامد به اعتماد طرفین و تخصیص اعتبار مالی فراوان نیاز دارد. بنابراین، تحریم‌های آمریکا به طور مستقیم بر ما اثر منفی دارد. موسوی گفت: «احتمالاً عراق با توجه به راه‌اندازی بسیاری از نیروگاههای برقی و دولتی با استفاده از گاز ایران درخواست معافیت از تحریمهای آمریکا در زمینه همکاری با این کشور را ارائه دهد. ما باید از طریق دلار با ایران مبادله تجاری داشته باشیم که تحریم‌های آمریکا در این زمینه برای ما مشکل‌ساز خواهد بود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات