بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۲۸۹۷
ثبت شکستی دیگر در کارنامه رژیم صهیونیستی

پشت پرده نفوذ ناکام تیم ویژه اسرائیل به غزه

یکی از پایگاه های عبری زبان در این باره نوشت: «موافقت کابینه اسراییل و در راس آنها بنیامین نتانیاهو با آتش بس با گروه‌ های مقاومت در غزه، یک کرنش و تسلیم بی سابقه در تاریخ اسراییل است که مورخان آن را ثبت خواهند کرد!»
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فرزان شهیدی

پشت پرده نفوذ ناکام تیم ویژه اسرائیل به غزهحمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پاسخ قاطع گروه های مقاومت، بار دیگر آتش زیر خاکستر را در این منطقه نمایان کرد. به گفته منابع فلسطینی سربازان ارتش رژیم صهیونیستی در پوشش غیرنظامی وارد منطقه شرقی خان یونس در نوار غزه شده و خود را به عمق سه کیلومتری این منطقه و ورودی یکی از مسجدهای آن رساندند و تلاش کردند یکی از مسئولان جنبش حماس را ربوده یا ترور کنند.

در این حمله هفت فلسطینی از جمله «نورالدین برکه» یکی از فرماندهان حماس به شهادت رسیدند. اسرائیل هم اعتراف کرد که افسر فرمانده تیم که یک سرهنگ ارتش این کشور بود، در جریان تبادل آتش میان آنها و حماس کشته شده است.

جنبش حماس اعلام کرد که عملیات رژیم اسرائیل در نوار غزه یک نقطه عطف بسیار خطرناک است. حماد الرقب، سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد این عملیات ترور به مثابه خیانت اسرائیل به توافق‌های آتش‌ بسی است که طی دوره اخیر با نظارت مصر و همچنین سازمان ملل صورت گرفت.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس هم در بیانیه‌ ای اعلام کرد که عملیات ورود نیروهای اسراییلی در عصر یکشنبه، هدف ویژه‌اش ترور نورالدین برکه نبود، بلکه به دنبال اجرای طرح‌ خصمانه بزرگی برای برهم زدن معادلات بود.

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر گفت او برنامه سفر به پاریس برای شرکت در مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم را نیمه کاره گذشته و به اسراییل بازگشت.

از پایان ماه مارس سال جاری بیش از ۲۰۰ فلسطینی در جریان تظاهرات موسوم به «حق بازگشت» به دست نیروهای اسرائیلی در غزه به شهادت رسیده اند که بیشتر آن ها مربوط به جریان اعتراضات هفتگی در نقاط مرزی بوده است.

در این اعتراضات گسترده ده ها هزاران فلسطینی از حقوق پناهندگان فلسطینی برای بازگشت به سرزمین اجدادی که اکنون در اشغال اسرائیل است پشتیبانی کرده اند. این تظاهرات قانونی کم و بیش ادامه دارد و متاسفانه به جای آن که مورد حمایت جهانی قرار گیرد، غالبا با سکوت در قبال جنایات اسراییل مواجه می شود.

پس از حمله اخیر اسراییل، نیروهای مقاومت ساکت ننشسته و اقدام به شلیک بیش از ۲۰۰ موشک و راکت از نوار غزه به شهرک‌های یهودی از جمله سدیروت، نتیفوت و حوف أشکلون و نقب کردند.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که یک راکت به یک اتوبوس اسرائیلی در منطقه صهیونیست ‌نشین اطراف غزه اصابت کرده است و تعدادی از یهودیان به شدت زخمی شده اند.

در پی حملات موشکی مقاومت، رژیم صهیونیستی از زمین و هوا مقرهای نظامی حماس، نهادهای خدمات‌ رسانی و ساختمان شبکه ماهواره‌ ای الاقصی وابسته به جنبش حماس در غرب نوار غزه را بمباران کرد. در این حملات سه فلسطینی دیگر شهید شدند. به این ترتیب شمار شهدای موج جدید درگیری میان نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی به ۱۰ تن رسید.

اما هدف اسراییل از این حمله چه بود؟

به گفته منابع اسراییلی انگیزه اصلی ورود نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه فراتر از ترور رهبران نظامی حماس بوده است. شاید به همین دلیل است که ارتش رژیم صهیونیستی فورا قصد نیروهایش برای اجرای هرگونه عملیات ترور یا آدم‌ربایی را تکذیب کرد.

آن گونه که از گزارش های منابع صهیونیستی برمی آید، هدف اصلی اسراییل انجام یک عملیات مخفی جهت جمع‌آوری اطلاعات بوده است، اما وقتی این عملیات محرمانه لو رفت، ماموریت بر خلاف آن چه برنامه ‌ریزی شده بود، تبدیل به درگیری مسلحانه شد.

ارتش غاصب اسراییل برای این عملیات یگان ویژه‌ ای شامل افسران و نیروهای ورزیده و باتجریه خود را انتخاب کرده بود. این نیروها در عملیات‌های مشابه زیادی شرکت کرده بودند و موافقت لازم را برای اجرای عملیات از بالاترین رده‌های امنیتی ـ نظامی اسرائیل اخذ کرده بودند.

گفته شده هدف از این عملیات، کسب اطلاعات مهم و ضروری برای رهبران سیاسی اسرائیل برای مذاکرات آتی درباره تبادل اسرا با حماس بوده است. برخی منابع وابسته به جنبش حماس هم گفته اند عملیات اسرائیل اساسا با هدف قتل یا ربایش انجام نشد، بلکه هدف اصلی آن کار گذاشتن تجهیزات پیشرفته جاسوسی در برخی اماکن برای کشف مکان اسرای اسرائیلی در بند حماس بوده است.

منابع اسراییلی گفته اند این نیروهای مقاومت بودند که شروع به تیراندازی به سوی خودروی نیروهای اسرائیلی کرده و در نتیجه آن یک افسر عالی رتبه اسرائیلی را کشتند و در مقابل، ارتش اسراییل هم شروع به تیراندازی کرد. پس از آن نیروی هوایی ارتش اسراییل فورا جهت حمایت از سربازان خود وارد عمل شده و با پوشش هوایی سنگین، آن ها را از منطقه خارج کرد.

با این تفاصیل، رژیم صهیونیستی با نفوذ و حمله به نوار غزه، دست به ریسک بزرگی زده است. از یک سو توافق آتش بس با حماس را نقض کرده و با جنایت جدیدی که مرتکب شده باید منتظر عواقب آن باشد. با وجود این که حماس به دنبال افزایش تنش‌ و جنگی فراگیر نیست، اما انتقام نور برکه، از فرماندهان برجسته گردان های عزالدین قسام را خواهد گرفت.

نکته مهم در درگیری اخیر نوار غزه، آمادگی مقاومت در برابر هر گونه عملیات های اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی است. این آمادگی هم در عرصه درگیری میدانی و هم شلیک به موقع موشک به مناطق اسراییلی خود را نشان داد.

موضوع قابل توجه در توانمندی موشکی حماس آن است که شلیک های متراکم و پیاپی انجام می دهد، به گونه ای که سامانه گنبد آهنین قادر به مقابله با آن نیست. هر سایت از سامانه گنبد آهنین حدود 20 موشک دارد، در حالی که نیروهای مقاومت هر بار حدود 50 موشک شلیک می کردند که این امر موجب خلل در عملکرد سامانه مزبور شده است. این واقعیتی است که روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت هم به آن اعتراف کرده است.

نهایتا پس از دو روز درگیری، رژیم صهیونیستی تن به آتش بس داد. معنای این امر نوعی شکست برای رژیم غاصب و پیروزی جدیدی برای مقاومت بود. لذا در نوار غزه مردم جشن گرفتند، اما در داخل اسراییل، از سوی صهیونیست ها تعابیری چون تسلیم و ذلت به گوش می رسید!

یکی از پایگاه های عبری زبان در این باره نوشت: «موافقت کابینه اسراییل و در راس آنها بنیامین نتانیاهو با آتش بس با گروه‌ های مقاومت در غزه، یک کرنش و تسلیم بی سابقه در تاریخ اسراییل است که مورخان آن را ثبت خواهند کرد!»

در شرایط فعلی، علاوه بر آن که توافق آتش بس شکننده شده است، مذاکرات آتی اسراییل و حماس در باره موضوعاتی مانند تبادل اسرا نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. به نظر می رسد با این حمله، ماهیت تجاوزگرانه اسراییل بیش از پیش برای همگان خصوصا میانجی گران صلح آشکار شده است.

در شرایطی که دولت دونالد ترامپ در صدد تحمیل طرح یک جانبه خود موسوم به «معامله قرن» است، تحولاتی مانند درگیری اخیر در غزه، سد جدیدی بر سر راه آن ایجاد نموده و گزینه «مقاومت» به عنوان تنها راه مقابله با توسعه طلبی های اسراییل در سایه حمایت آمریکا، برجستگی خاصی یافته است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات