صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۰۵۹

از فشار آمریکا تا عقب‌نشینی اروپا

1ـ انتقاد از تزلزل نخست‌وزیر سابق عراق در برابر آمریکا
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم»، در سرمقاله‌ای نوشت: «ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق در جریان سفرش به واشنگتن در مارس گذشته خواسته بود هزینه‌های جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۱ میلادی را بپردازد؛ اما عجیب‌تر از درخواست ترامپ، پاسخ العبادی بود که گفته بود: ما همکاری نزدیکی با شماری از شرکت‌های نفتی آمریکایی داریم که منافعی در عراق دارند یا به عبارت دیگر ثروت‌های کلانی که هزاران میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، برای پاسخگویی به این درخواست باج‌خواهانه و تحریک‌آمیز کفایت می‌کند.» وی در ادامه افزود: «انتظار داشتم نخست‌وزیر سابق عراق از رئیس‌جمهوری آمریکا بخواهد تریلیون‌ها دلار از ضررهای ناشی از تحریم واشنگتن علیه عراق پس از جنگ کویت را که بیش از ۱۲ سال بوده است، جبران کند.» وی در ادامه گفت: «مردم عراق همان‌طور که جلوی اشغالگری آمریکا را گرفتند، انتقام خون شهدای‌شان را نیز از تروریست‌ها و حامیان‌شان خواهند گرفت.»

2ـ بی‌عملی دولت عجیب است
سعید لیلاز، اقتصاددان و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تأکید بر اینکه رذیلانه‌ترین دروغ این است که بگوییم تورم ۴۰ درصدی امروز حاصل تحریم است، گفت: «شبکه بانکی کشور به منزله مرکز فساد در کشور مقصر است، نرخ تورم در شش ماه گذشته بیش از مجموع نرخ تورم در سال‌های گذشته دولت روحانی بوده و بی‌عملی دولت روحانی در این مورد عجیب است.» وی با بیان اینکه نفع من در مبارزه با آمریکاست، گفت: «من ضد امپریالیسم هستم. هارتر از امپریالیست آمریکا در طول تاریخ ندیده‌ام. نمونه آن را می‌توان در نرخ تورم دلار ظرف ۱۰۰ سال گذشته دید که ۲۵۰۰ درصد بوده است. برخی فکر می‌کنند می‌توان با طناب آمریکا به چاه رفت. آمریکا از سال ۱۹۷۱ تاکنون حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از ثروت جهانی را با تغییر نرخ ارز دزدیده است. به این دلایل معتقد به ایستادگی هستم؛ اما تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت حاکی از ایستادگی نیست.»

3ـ در کنار آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی ایران
وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه از آزمایش موشکی ایران به شدت نگران است، گفت: برنامه موشکی ایران باید متوقف شود. ساعاتی پس از آنکه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با ادعای آزمایش موشکی جدید از سوی ایران، جمهوری اسلامی را به «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرد، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس هم با انتشار توئیتی موضعی مشابه گرفت و گفت: «لندن از برنامه موشکی ایران نگران است.» وی افزود: «حمایت ما از برجام به هیچ وجه از نگرانی ما در مورد برنامه موشکی ثبات‌زدای ایران و از قاطعیت ما درباره اینکه این [برنامه] باید متوقف شود، نمی‌کاهد.» تبعیت انگلستان از آمریکا در اتهام‌زنی به ایران در حالی است که برخی جریان‌های در داخل در تلاشند این‌گونه القا کنند که اروپا در کنار ایران و در مقابل آمریکا ایستاده است.

4ـ عقب‌نشینی اروپا با فشار آمریکا
عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل ژئوپلیتیک و سفیر سابق ایران در مجارستان و نروژ گفت: آمریکا فشارهای زیادی روی اروپا وارد می‌کند؛ چند روز اخیر نیز برایان هوک در اروپا بود و درباره مسائل گوناگون از جمله شبکه بانکی و سوئیفت گفت‌وگو داشت. وی همچنین با مقامات بانک‌های مرکزی و خزانه‌داری آنها نیز صحبت و به نوعی تهدید کرد که نباید ارتباط با ایران انجام شود. وی افزود: آنچه مسلم است، این است که اروپایی که امروز درباره سازوکار صحبت می‌کند، آن اروپایی نیست که دو، سه ماه پیش صحبت می‌کرد. آن زمان تردیدها کمتر بود و جدیت و امیدواری بیشتر بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات