صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۳۰۳۰

از انتقاد بی‌سابقه تا اعتراف به واقعیت

1ـ باید افسار شاهزاده سرکش را کشید
«فارن افرز» نشریه وابسته به اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی به نوشته ماداوی الرشید، کارشناس مرکز خاورمیانه دانشکده اقتصاد لندن می‌نویسد: «باید افسار شاهزاده سرکش را کشید؛ چرا که اعتبار و وجهه عربستان در سراسر جهان خدشه‌دار شده است. حتی کشورهایی همچون فرانسه، آلمان و انگلیس که شراکت و روابط نزدیک با عربستان را مایه مباهات می‌دانستند و هرگز به صورت علنی از سرکوب داخلی این کشور انتقاد نمی‌کردند، پس از قتل خاشقجی صدای‌شان درآمده و خواستار تحقیقات شفاف و صادقانه شده‌اند. در کنار این اشتباه حیاتی و ناکامی عربستان در نیل به اهدافش در تحریم قطر و جنگ ظالمانه علیه مردم یمن که در حال حاضر به یک فاجعه انسانی تبدیل شده، این اشتباه را بیش از پیش در برابر افکار عمومی و دیدگان جامعه بین‌الملل قرار داده است و به دلیل اینکه خانواده سلطنتی به حاشیه رانده شده‌اند و کاری از دست‌شان برنمی‌آید، این آمریکاست که باید ابتکار عمل را در پیش بگیرد و از ادامه این روند جلوگیری کند.

2ـ دولت نتوانسته به وعده‌های خود و مطالبات مردم عمل کند
روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان امروز» در مطلبی با انتقاد بی‌سابقه از عملکرد دولت یازدهم نوشت: «رویکردها و عملکردهای دولت در حوزه‌های مختلف به حدی ضعیف و ناامیدکننده بوده که اگر از کسی در این ارتباط پرسش شود همه دولت روحانی را مقصر وضع فعلی جامعه می‌دانند. به طور مشخص دولت نتوانسته است به وعده‌های خود و مطالبات مردم عمل کند. همین امر موجب شده موجی از نارضایتی میان بیش از ۹۰ درصد مردم از دولت به ‌وجود آید. چه اینکه به گفته برخی از فعالان سیاسی اگر همین فردا انتخابات برگزار شود، شاید رئیس‌جمهور دو میلیون رأی نیاورد. اوضاع روابط روحانی با سرمایه اجتماعی خود به حدی بحرانی است که دیگر مردم حرف دولتمردان را باور ندارند. جریان حامی، یعنی اصلاح‌طلبان نیز کم‌کم در حال جدا کردن کاسه خود از دولت هستند و جدایی از دولت و اعتدالیون را بر قرار مقدم می‌دانند؛ چرا که انتخابات ۹۸ نیز در پیش است.»

3ـ حامیان سرسخت اروپا هم ناامید شده‌اند!
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «درباره حمایت اروپا از ایران» نوشت: «هفت ماه پس از اعلام آنکه اروپا موفق به ساخت مؤسسات مالی مستقل از ایالات متحده خواهد شد، وزیر اقتصاد فرانسه «برنولومر»، ناگزیر به اعتراف به این واقعیت است که اروپایی‌ها متأسفانه قادر نخواهند بود ارباب سرنوشت اقتصادی خود باشند یا آزادانه بتوانند با هرکس که می‌خواهند تجارت کنند... واقعیت این است که اروپا ابزار لازم را برای ایستادن در مقابل ایالات متحده ندارد. هدف از این وضعیت انفعالی اروپا، وادار کردن ایران به نشستن پای میز مذاکره به منظور مورد بحث قراردادن شرایط توافقی جدید است... بزرگ‌ترین آرزوی واشنگتن.» گفتنی است، عملکرد اروپا در ماه‌های اخیر آنقدر کند و بی‌رمق بوده که حتی حامیان جدی گرایش به اروپا برای مقابله با آمریکا نیز از سران اروپایی ناامید شده‌اند.

4ـ صهیونیست‌ها متوهم هستند!
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در مقاله‌ای به‌قلم «روگل آلفر» روزنامه‌نگار صهیونیست نوشت: «در اسرائیل[رژیم صهیونیستی] تنها سیاستمداران و ژنرال‌ها نیستند که به ‌دنبال جنگ‌افروزی‌اند، بلکه خود اسرائیلی‌ها هستند که نمی‌توانند بدون جنگ زندگی کنند. آنها ایمان کورکورانه به قدرت ارتش اسرائیل در پیروزی در جنگ‌ها دارند، این در حالی است که این ایمان با هیچ تجربه‌ای عجین نشده، ‌بلکه به‌ عکس، ارتش اسرائیل طی 50 سال گذشته تقریباً در تمامی جنگ‌های خود نتوانسته نتیجه قطعی را به‌نفع خود رقم بزند. اسرائیلی‌ها حافظه کوتاه‌مدتی دارند و این موضوع نشانه‌ای از حماقت آنها است. آنها در دنیایی زندگی می‌کنند که خودشان برای خود اختراع کرده‌اند، دنیایی که ارتباط کمی با واقعیت دارد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات