صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۳۳۵۲

از ضعف اطلاع‌رسانی تا رشد صادرات

1ـ کره شمالی همچنان در لیست سیاه
در حالی دولت با هدف خروج ایران از لیست سیاه FATF به دنبال پیوستن به کنوانسیون‌های CFT و پالرمو است که سال‌ها از عضویت کره شمالی در این کنوانسیون‌ها می‌گذرد و نه تنها از لیست سیاه خارج نشده، بلکه به تأمین مالی گسترش سلاح‌های کشتار جمعی متهم شده است. کره شمالی از 25 جولای 2013 عضو کنوانسیون CFT و از 17 ژوئن 2016 عضو کنوانسیون پالرمو شده؛ اما هنوز از لیست سیاه FATF خارج نشده است! بررسی بیانیه‌های FATF علیه کره شمالی نشان می‌دهد، این نهاد بین‌الدولی افزون بر پولشویی و تأمین مالی تروریسم، بر مسئله سومی هم تأکید دارد که همان اتهام تأمین مالی سلاح‌های کشتار جمعی (هسته‌ای و موشکی) است.

2ـ اطلاع‌رسانی قوه قضائیه ضعیف است
حجت‌الاسلام صادقی، معاون فرهنگی دستگاه قضا در جمعی دانشجویان در پاسخ به این پرسش که چرا اخبار قوه قضائیه بسیار ضعیف به گوش مردم می‌رسد و انعکاس خوبی ندارند، گفت: این گفته شما را قبول دارم که ضعیف عمل می‌کنیم. وی بخشی از این ضعف را مربوط به اطلاع‌رسانی ضعیف در دستگاه قضایی دانست و بخش دیگر را هم معذوراتی ذکر کرد که این دستگاه در اعلام اخبار دارد. صادقی گفت: در پرونده 3 هزار میلیاردی چند نفر محکوم شدند و اعدامی هم در پرونده داشتیم. خود سه هزار میلیارد تومان که برگشت خورد، جرایم آن هم برگشت خوردند؛ اما چون خاوری یکی از مرتبطان با این پرونده فراری است، همه فکر می‌کنند اتفاقی نیفتاده است.

3ـ صادرات ایران به کدام کشور‌هاست؟
صادرات غیرنفتی ایران در ۹ ماهه سال ‌جاری با رشد ۵ درصدی به ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار رسید. گزارش گمرک ایران حاکی از آن است که در این مدت مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور عراق با ۶ میلیارد و ۹۲۹ میلیون دلار، چین با ۶ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار، افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار بوده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات