صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۳۱۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 25 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز کشور ما به بزرگداشت شهدا احتیاج دارد. تهاجم دشمنان در سطح مسائل معنوی، بسیار مشکل‌سازتر از حملات سخت است.(1397/9/20) ***سالروز ولادت با سعادت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) مبارک باد***

▼ حرف روز
شوراهایی به مثابه قرارگاه
روز گذشته جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهور باز هم بدون تصمیم خاصی درباره پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی به پایان رسید. در مرداد 1395، شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت حمایت از پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی تأکید کرد. همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، در صورتی که بیش از ٥٠ درصد سهام پیام‌رسانی متعلق به شخص ایرانی بوده و میزبانی آن صرفاً در داخل کشور انجام شده و امکان اعمال حاکمیت در آن وجود داشته باشد، پیام‌رسان اجتماعی داخلی در نظر گرفته می‌شود؛ اما اکنون که بیش از ۱۶ ماه از این مصوبه می‌گذرد هنوز خبری از حمایت نیست، پیش از این هم محورهای شش‌گانه الزامات شبکه ملی اطلاعات در این شورا تصویب شده بود که عبارتند از: زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، استقلال، مدیریت، خدمات، سالم‌سازی و امنیت و نیز تعرفه و مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات همراه با الزامات فرهنگی شبکه.
انتظار می‌رود، این شورا اهمیت این موضوع را درک کند؛ زیرا در یک شبکه اجتماعی بیگانه بیش از یک میلیارد مطلب فارسی در طول دو سال تولید شده است، یعنی اینکه نیمی از راه 20 ساله اینترنت در مدت کوتاهی با 45 میلیون نفر فقط در یک شبکه طی شده است. بی‌توجهی شورای عالی فضای مجازی به استفاده از این بستر نیز همانند شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این شورا نیز در چند سال گذشته در حالت نیمه تعطیل قرار دارد؛ در حالی که مصوبه‌های فرهنگی خوبی را به تصویب رسانده است، اما به دلیل ابلاغ نشدن از سوی رئیس‌جمهور به اجرا در نیامده‌اند. هر چند امضای آنها هم به دلیل پیگیری نکردن نمی‌توانست مشکلی از کشور را حل کند. همین مسائل است که رهبر معظم انقلاب بخشی از مشکلات فرهنگی کشور را ناشی از بی‌توجهی مسئولان به امور فرهنگی کشور می‌دانند. به گفته رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رهبری چند وقت پیش گفتند که در پیشگاه خدا احتجاج کردم که بنده شما (اعضای شورای انقلاب فرهنگی) را برای این کار قرار دادم، اما شما کوتاهی کردید. از این رو لازم است این دو شورا که قرارگاه‌های برنامه‌ریزی و عملیاتی جنگ نرم هستند، با انگیزه و روحیه انقلابی در راستای رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بکوشند و بیش از این دشمنان را به تأثیرگذاری بر زیست بوم فرهنگی امیدوار نکنند.

▼ گزارش روز
خودکشی از ترس مرگ!
تحمیل آتش‌بس با شروط از سوی حماس در آخرین تقابل خود با اشغالگران قدس به سران رژیم کودک‌کش صهیونیستی، راه‌پیمایی بزرگ بازگشت ساکنان کرانه باختری که هر هفته با شکوه بیشتری برگزار می‌شود، نقش بر آب شدن توطئه‌های سران رژیم صهیونیستی برای به آشوب کشاندن و جنگ داخلی در لبنان، شکست پروژه ساقط کردن دولت قانونی در سوریه، افزایش قدرت دفاعی نیروهای مقاومت و نفوذ روزافزون گفتمان ایستادگی، شکست پروژه عادی‌سازی رابطه با کشورهای عربی، خروج لیبرمن از کابینه رژیم صهیونیستی و در آستانه فروپاشی قرار گرفتن آن و...، همه و همه آژیر قرمز را برای رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه به صدا درآورده است. کارشناسان و تحلیلگران معتقدند سران رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت و بازگشت آرامش هر چند موقت به سرزمین‌های اشغالی باید راه چاره‌ای بیندیشند؛ اما مشکل آنجاست که راه مفری برای آنها باقی نمانده است.
اما با وجود تجربه وحشتناک سران تل‌آویو از تقابل اخیر با نیروهای مقاومت فلسطین و خاطره دردآور جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه با توجه به اینکه نیروهای مقاومت اکنون هزاران برابر مجهزتر و با تجربه‌تر از گذشته هستند، یک مرکز تحقیقاتی رژیم صهیونیستی از ضرورت ایجاد یک جنگ در سال 2019 سخن به میان آورده و هشدار می‌دهد، اگر این جنگ پیش‌دستانه در سال آینده رخ ندهد، در آینده نه چندان دور جنگی به مراتب بزرگ‌تر رخ خواهد داد که می‌تواند موجودیت این رژیم را با چالش اساسی روبه‌رو کند! این مرکز، تحلیل می‌کند که سران صهیونیست اکنون باید برای جلوگیری از افزایش توان نظامی به ویژه در حوزه موشکی حزب‌الله و حماس جنگ را طراحی و زیرساخت‌های نظامی آنها را از بین ببرد! راه حلی که سران صهیونیست خود نیز به خوبی می‌دانند بیشتر به خودکشی از ترس مرگ شبیه است تا رفع تهدیدات!

▼ اخبار ویژه
کاهش ارزش «مانات» و «درام» در مقابل ریال
برابر اخبار دریافتی، ارزش مانات(واحد پولی) جمهوری آذربایجان روند کاهشی داشته و بر اساس شنیده‌ها این روند در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت. گفتنی است، درام(واحد پولی) ارمنستان نیز همانند مانات آذربایجان روند کاهشی خود را آغاز کرده و این موضوع مسافران ورودی از پایانه مرزی نوردوز را کاهش داده، چنانکه پیشتر روزانه میانگین 1000 تا 1500 نفر ورودی مسافر از ارمنستان بوده؛ اما این روزها به حدود 700 نفر کاهش پیدا کرده است. گفتنی است، روند کاهش ارزش دلار سبب کاهش مانات آذربایجان و درام ارمنستان شده است. به تعبیر دیگر از زمانی که ارزش پولی کشورمان مقابل دلار کمتر شده، ارزش پولی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مقابل ریال سیر صعودی داشته و همین موضوع دلیل هجوم مرزنشینان این دو کشور برای خرید اجناس از شهرهای مرزی کشورمان بوده است.  
 
تحرکاتی برای ترویج ناهنجاری در قم
یکی از بازیگران سینما به نام «ن‌ـ ض» به منظور شرکت در مراسم افتتاح یک سالن آرایش زنانه در قم حضور یافت و مورد استقبال حاضران قرار گرفت. گفتنی است، اطلاع‌رسانی این مراسم از طریق فضای مجازی انجام شده و مبلغ ورودی برای شرکت در این مراسم برای هر نفر پنج هزار تومان اعلام شده بود. حضور این هنرپیشه در افتتاح آرایشگاه زنانه در قم، غیرعادی است و با توجه به افزایش آسیب‌های اجتماعی در حوزه سبک زندگی، مدلینگ و ناهنجاری‌هایی که در آرایشگاه‌های زنانه قم در حال افزایش است، می‌تواند به شبکه‌سازی در قم منجر شده و روند تغییر سبک زندگی و ترویج ناهنجاری‌‌ها در حوزه عفاف و حجاب و مدلینگ را در قم تسریع بخشد.

▼ اخبار
1ـ بهتر است با مردم صادق باشیم

«صادق زیباکلام» از چهره‌های اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه «سازندگی» با عنوان «پاسخ به حجاریان» نوشت: «چه بخواهیم و چه نخواهیم سرنوشت جریان اصلاحات به سرنوشت آقای روحانی گره خورده است... به همین دلیل عملکرد آقای روحانی و تصویری که از ایشان در یک سال گذشته به وجود آمده است، عملاً به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود. بخش‌هایی از جامعه هم نه تنها از وی گلایه دارند؛ بلکه فکر می‌کنند که اصلاً نباید به حرف اصلاح‌طلبان گوش می‌دادند.» زیباکلام در ادامه نوشت: «برخی از اصلاح‌طلبان با توجه به عملکرد دولت قصد دارند تا به هر نحوی که شده تقصیر را متوجه خودشان ندانند. کسانی مثل آقای حجاریان و علوی‌تبار می‌گویند ما اگر می‌دانستیم که این‌طور می‌شود به روحانی رأی نمی‌دادیم... شاید بهتر باشد به جای اینکه از زیر بار مسئولیت‌مان فرار کنیم با مردم صادقانه برخورد کنیم... باید به مردم بگوییم که انتقادها را قبول می‌کنیم و شریک آقای روحانی هستیم.»

2ـ هشدار نسبت به القای ناکارآمدی!
«محمدرضا باهنر» چهره اصولگرا و از نمایندگان ادوار مجلس گفته است اکنون در بسیاری از شاخص‌های توسعه در ردیف ۲۵ کشور برتر دنیا هستیم. همچنین طبق تحقیق یک مجله خارجی، ایران در رتبه هشتم جهان از نظر اقتدار نظام و قدرت نظامی قرار گرفته است که بی‌نظیر است. وی با بیان اینکه همه قبول دارند از نظر امنیتی و اطلاعاتی جزء بهترین‌ها هستیم و کارنامه درخشانی داریم، از روند رشد تولید ناخالص داخلی انتقاد کرد و گفت: به این رقم قانع نیستیم. رتبه تولید ناخالص داخلی ما در بین ۲۰۰ کشور، زیر ۲۰ است؛ اما باید ارتقا یابیم. وی همچنین با انتقاد از بزرگنمایی برخی مشکلات کشور گفته است: فساد داریم، اما این تصور که همه دزد هستند، غلط است؛ ۲۰۰ مدیر نجومی‌بگیر پیدا شد و مردم فکر می‌کنند همه مدیران نجومی بگیرند. ناکارآمدی هم که همینطور به هر کس می‌رسیم، می‌گوید ناکارآمدی همه جای مملکت را گرفته است.

3ـ اصلاحیه بانک مرکزی عراق درباره استفاده از دلار در مبادلات مالی
سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: پیش از این وزارت خارجه عراق با استدلال به درخواست اتاق بازرگانی ایران مبنی بر حذف دلار از مبادلات مالی ایران و عراق به بانک مرکزی کشور خود اعلام کرده بود با صدور دستورالعملی به مؤسسات مالی و بانکی این درخواست را اجرا کنند؛ این در حالی بود که هیچ‌گاه اتاق بازرگانی چنین درخواستی را نداده بود؛ بلکه اعلام کرده بود بیشتر مبادلات مالی بر اساس دینار و ریال انجام می‌شود و دلار نقش کمی در تجارت دو کشور دارد. حسینی افزود: سرانجام با پیگیری‌هایی که ما انجام دادیم، بانک مرکزی عراق این بخشنامه را اصلاح کرد و به همه بانک‌ها اعلام شد در مبادلات مالی دو کشور استفاده از دلار هیچ منع قانونی ندارد. پیش از این حتی مسافران عراقی که به ایران می‌آمدند، مشکل تهیه دلار و خروج آن از عراق را داشتند.

4ـ رئیس‌جمهور از چیزی عدول و عبور نکرده است!
واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که دکتر روحانی همواره اعلام کرده مشی من اعتدال است و بارها به مدیران و استانداران اعلام کرده‌اند که مشی اعتدال داشته باشند، گفت:‌ آقای رئیس‌جمهور از چیزی عدول و عبور نکرده است؛ بلکه دیگران هستند (نمی‌‌خواهم جواب حجاریان را بدهم) که چنین ذهنیتی دارند. همین الآن نیز، هم شخص رئیس‌جمهور و هم دفتر رئیس‌جمهور با بسیاری از اصلاح‌طلبان روابط خوبی دارند و این روابط خوب ادامه خواهد داشت، البته ممکن است در این بین عده‌ای نظر دیگری داشته باشند و خیلی تند باشند و ممکن است روابط خوبی با آنها نداشته باشیم.

▼ اخبار کوتاه
پسر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهار نظری خروج مسلمانان از سرزمین‌های اشغالی را خواستار شد. یائیر نتانیاهو در اهانتی آشکار به مسلمانان مدعی شده است، در کشورهای ایسلند و ژاپن به دلیل حضور نداشتن مسلمانان هیچ حمله خرابکارانه‌ای صورت نمی‌گیرد. به نوشته وبگاه «عاروتص شوع» او این مطالب را در صفحه فیس‌بوک خود درج و خاطرنشان کرده است، صلح و آرامش در سرزمین‌های اشغالی بدون خروج شهروندان عرب میسر نخواهد شد. گفتنی است، پسر نتانیاهو دو سال پیش نیز از قانون ممنوعیت پخش اذان حمایت کرده بود.
محمدرضا پورابراهیمی گفت: برآورد ما این است که به‌اندازه بیش از 30 تا 40 درصد مالیات قابل وصول در کشور، فرار مالیاتی وجود دارد و این میزان اگر وصول شود، به‌ راحتی جایگزین منابعی می‌شود که می‌خواهیم از محل کاهش سهم صندوق توسعه ملی برای کشور ایجاد کنیم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیشنهاد استانی شدن پرداخت یارانه‌ها به‌ صورت شفاهی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است که پیشنهاد خوبی است؛ زیرا استان‌ها بر حوزه فعالیت‌های خود اشراف دارند و می‌توانند بهتر عمل کنند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره مخالفت شورای نگهبان با CFT گفت: اینکه CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می‌شود، به این علت است که مجمع تشخیص موارد اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس را همواره رسیدگی می‌کند و موضوع جدیدی نیست. وی ادامه داد: ایرادات شورای نگهبان به CFT را نباید سیاسی دانست و شورای نگهبان باید بر اساس قانون اساسی و شرع مقدس اسلام ایرادات لازم را بگیرد و نمی‌تواند از اشکالات چشم‌پوشی کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از امروز ثبت سفارش‌ها به رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی تفویض اختیار می‌شود و هر واحد تولیدی باید به استان مربوط مراجعه کند و تنها اعداد واقعی مورد نیاز واحدهای تولیدی برای تأمین مواد اولیه باید تأیید شوند. رضا رحمانی در ادامه به ظرفیت‌های موجود در حوزه معدن اشاره کرد و افزود: حوزه معدن یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند جایگزین درآمد نفتی شود؛ اما سهم 1/1 درصدی آن از GDP (تولید ناخالص داخلی) سهم شایسته‌ای نیست.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، مجموع تأمین ارز برای واردات از ۱۶ مرداد تا امروز به پنج میلیارد و 309 میلیون یورو رسید. همچنین مجموع ارز حاصل از صادرات از ۱۶ مرداد تا امروز به شش میلیارد و 50 میلیون یورو رسید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات