صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۳۳۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 12 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از اصول اساسی انقلاب پیشرفت کشور است، در زمینه‌های مختلف؛ در زمینه‌ علم، در زمینه‌ فنّاوری، در زمینه‌ اخلاق، در زمینه‌های مادّی، در زمینه‌های معنوی، در زمینه‌های گوناگون، کشور باید پیشرفت کند.(1396/11/19)

▼ حرف روز
منطق انتصابات در نظام اسلامي
درگذشت حضرت آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام حادثه تأسف‌آوري بود که به طور طبیعی پس از آن فردي ديگر بايد در جايگاه رياست مجمع تشخيص مصلحت قرار مي‌گرفت تا مديريت جلسات يکي از عالي‌ترين مراکز تصميم‌گيري نظام اسلامي را بر عهده گيرد. مطابق با اصل‏ يكصدودوازدهم قانون اساسی «تشخيص مصلحت»، «مشاورت در تعيين سياست‌هاي کلي» و «ارائه‌ راه‌حل در معضلات کشور»، وظايف اصلي است که مجمع بر عهده دارد و انتخاب رياست و اعضاي آن با رهبري است. رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز طي حکمي آیت‌الله آملی‌لاریجانی را به این سمت برگزید.
نکته مهمي که نبايد فراموش کرد، توجه به معیار انتخاب مسئولان در نظام اسلامي است. مطابق با معيارهاي صريح اسلامي و قرآني، معيار انتخاب مسئولان در نظام اسلامي مبتني بر صلاحيت‌ها است. در نظام اسلامي اگر فردي بر منصب قدرت تکيه زند، بدون آنکه صلاحيت لازم را برای آن جايگاه داشته باشد، بدون شک آن جايگاه نامشروع بوده و آن فرد حق اعمال قدرت نخواهد داشت. خواه اين فرد از طريق رأي ملت به قدرت رسيده باشد يا آنکه از طريق جايگاهي بالاتر منصوب شده باشد. اين تعبير به خوبي اهميت پذيرش مسئوليت و انتخاب افراد را براي جايگاه‌هاي گوناگون در نظام اسلامي آشکار می‌کند.
حال باید دید که برای انتخاب فردی به عنوان رئیس مجمع تشخیص چه صلاحیت‌هایی لازم است؟ در جلسه مجمع، رؤسای سه قوه، فقهای شورای نگهبان، رئیس ستاد کل نیروهای مسلّح، دبیر شورای‌عالی امنیت ملّی و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی دیگری حضور دارند. بدون شک، ریاست بر این جمع و مدیریت جلسات باید بر عهده فردی قرار گیرد که وجاهت علمی و اخلاقی و سابقه لازم را داشته باشد و از تجربه مدیریتی کلان کشور برخوردار بوده و توان تشخیص مصلحت نظام را داشته باشد که این شاخصه‌ها نزد آیت‌الله آملی‌لاریجانی موجود است.
ملاحظه دیگر در انتصابات اخیر رهبری، توجه به جوان‌گرایی و انتخاب شخصیتی است که نسبت به دو رئیس پیشین سن و سال کمتری دارد. آقای هاشمی‌رفسنجانی متولد 1313 و آقای هاشمی‌شاهرودی متولد 1327 بودند و آقای آملی‌لاریجانی متولد 1339 است. این تحول تداوم روندی است که رهبری در سال‌های اخیر برگزیده‌اند که ان‌شاءلله موجب افزایش روزافزون کارآمدی خواهد شد.

▼ چلچراغ/ 12
رتبه 15 جهان در سلول‌های بنیادی
همیشه ایده ترمیم بافت‌های گوناگون بدن به وسیله سلول‌های خود بدن رؤیای انسان‌ها بوده و برای قرن‌ها دستمایه تحقیقات علمی قرار گرفته است. سرانجام در قرن گذشته وجود سلول‌هایی که توانایی ساخت هر بافتی از بدن را داشتند، به نتایج اولیه رسید و این سلول‌ها، سلول‌های بنیادی «Stem Cells» نامیده شدند. پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بر اساس رویکرد جامعه علمی کشور، در حرکت به سوی علوم نوین تحقیقات در این زمینه آغاز شد و اکنون بیش از ۸۰ شرکت دانش‌بنیان در زمینه فناوری و تحقیقات سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کنند و ایران از نظر تولید مقالات رتبه اول را در میان کشورهای اسلامی دارد. محققان ایرانی توانسته‌اند از سلول‌های بنیادی حتی در پیوندهای مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب‌دیده قلب استفاده کنند و همچنین شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی در پژوهشکده رویان و اصفهان انجام شده است که در نوع خود بی‌نظیر است. افزون بر این، استفاده از سلول‌های بنیادی در پیوند قرنیه چشم، تزریق PRP، تکثیر سلول‌های بنیادی بند ناف به‎ ‎منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب و عصب و سلول‌های استخوانی، ترمیم ضایعات‎ ‎نخاعی، شبیه‌سازی و تولید سلول‌های بنیادی جنین از جمله دستاوردهای بزرگ کشور ما در‎ ‎عرصه فناوری‌های نوین است‎. هم اکنون سلول‌های بنیادین جنینی و علم شبیه‌سازی نیز در کشور به دانشی بومی تبدیل شده و شبیه‌سازی حیواناتی، چون بز، گوسفند و گوساله در سال‌های اخیر سبب شده است ایران در زمینه سلول‌های بنیادی در جمع کشورهای مطرح در این زمینه قرار گیرد. دستیابی ایران به فناوری فرآوری سلول‌های جنینی با هدف درمان بیماری‌های صعب‌العلاج نیز یکی دیگر از دستاوردهای محققان ایرانی در حوزه پزشکی است. در حال حاضر، طبق آمار جهانی اسکوپوس در سال ۲۰۱۵، ایران رتبه ۱۵ را در زمینه تولید علم سلول‌های بنیادی در جهان به خود اختصاص داده است.

▼ خبر ویژه
از سیاست‌های جهانگیری می‌ترسم
کامران وکیلی، دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با اشاره به اینکه بخش معدن امروز با مشکلات متعددی روبه‌رو است، گفت: متأسفانه این روزها دولت گوش شنوایی برای شنیدن دردهای فعالان اقتصادی ندارد. وی افزود: پیش از اینکه آقای رحمانی به عنوان وزیر صنعت انتخاب شوند، در جلسات با فعالان اقتصادی می‌گفتند یکی از اتاق‌های طبقه دهم وزارتخانه به تشکل‌ها اختصاص دارد و آنها می‌توانند با حضور در این اتاق همفکری‌های لازم را با وزارتخانه داشته باشند؛ اما در عمل همه این حرف‌ها فراموش شد؛ حتی آقای شافعی، رئیس اتاق بازرگانی در یک جلسه کتابچه‌ای را بلند کرد و آن را مربوط به نامه‌نگاری‌های متعدد فعالان اقتصادی با دولت دانست که بدون نتیجه مانده‌ است. وکیلی با تأکید بر اینکه چرا دولت بخشنامه‌های فاقد کار کارشناسی ابلاغ می‌کند، تصریح کرد: من از اینکه آقای ترامپ هر روز از اعمال تحریم‌های جدید صحبت کند نمی‌ترسم؛ اما از این می‌ترسم که معاون اول رئیس‌جمهور در سخنرانی‌هایش از سیاست‌گذاری‌هایی صحبت می‌کند که نه تنها عایدی برای فعالان صنعت ندارد؛ بلکه آنها را نگران‌‌تر می‌کند. وی با تأکید بر اینکه مشکل اساسی بخش معدن متولی بخش این صنعت است، گفت: همیشه صحبت‌های گوناگونی درباره بخشنامه‌های امنیت سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار مطرح است؛ اما وقتی مدیر دولتی درب اتاق خود را به روی فعالان اقتصادی می‌بندد، چگونه می‌توان به کسب و کار امیدوار بود!

▼ گزارش روز
اعتراف‌های دیپلماتیک

فرودگاه دمشق روزهای پر رفت‌وآمدی را در پیش خواهد داشت و در سال آینده میلادی جهان خواهد دید سران کشورهایی که کمر به نابودی سوریه بسته بودند، چگونه با لبخندهای دیپلماتیک از پلکان هواپیما پایین خواهند آمد و آرزوی آبادی و پیشرفت و افزایش همکاری‌های مشترک با دولت بشار اسد را خواهند داشت! جملاتی که بیش از هر چیز نشانه‌ای از اعتراف به شکست در برابر ملت سوریه و عقب‌نشینی در برابر محور مقاومت دارد. این جملات مطلب و مسئله‌ای نیست که  فقط  اینجا در تهران یا از سوی رسانه‌های حامی مقاومت در منطقه عنوان شود؛ بلکه «پیتر فورد» سفیر پیشین انگلیس در سوریه و بحرین نیز در این باره می‌گوید: «زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده و آمریکا قدرت کافی برای جلوگیری از بازگشت روابط کشورهای عربی با دمشق را ندارد. در موضوع بازگشت روابط کشورهای اروپایی با سوریه نیز فقط موضوع زمان مطرح است، چه بسا شاهد بازگشت سفرای انگلیس و فرانسه به سوریه نیز در سال 2019 باشیم؛ بازگشت این روابط با سوریه بدون هیچ شرطی انجام خواهد شد؛ زیرا وضعیت اجازه تعیین هیچ پیش‌شرطی را نمی‌دهد.» دیر نخواهد بود که کشورهای اروپایی نیز مانند کشورهای عربی برای برقراری رابطه با دمشق و اصلاح امور از یکدیگر سبقت بگیرند! چنانکه «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در این باره در «رأی‌الیوم» نوشته است: «صف دولت‌های عربی پشت درهای دمشق برای از سرگیری روابط هر روز طولانی‌تر خواهد شد؛ البته شاید کشورهای عرب رابطه خود را با سوریه مانند گذشته جلوه دهند؛ اما این بار حکایت متفاوت است و این سوریه قوی است که درباره آینده تصمیم می‌گیرد.»

▼ اخبار
1ـ ادامه لفاظی‌های اروپا
موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام انتقاد کرد و مدعی شد: «کشورهای اروپایی نمی‌توانند بپذیرند که واشنگتن برای تجارت مشروع آنها با ایران تصمیم بگیرد. ما به عنوان اتحادیه‌ای متشکل از ۲۸ کشور عضو همراه با دیگر جوامع بین‌المللی برای حفظ این توافق هسته‌ای که تاکنون مطابق تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۳ گزارش کاملاً اجرا شده، تلاش می‌کنیم.» گفتنی است کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند؛ اما با وجود ایستادگی‌های لفظی تاکنون موفقیتی در تحقق وعده‌های‌شان کسب نکرده‌اند.

2ـ اصلاً کسی در عربستان فکر می‌کند؟
«حمدبن جاسم‌بن جبر آل‌ثانی» نخست‌وزیر اسبق دولت قطر درباره تحریم کشورش از سوی کشورهای محور سعودی گفت،‌ مقامات قطری با وجود اینکه از سرزنش و اهانت کردن به سعودی‌ها دوری جسته‌اند؛ ولی در مقابل، آنها در تحقیر و سرزنش رهبران و مردم قطری چیزی کم نگذاشته‌اند. او ادعاهای سعودی‌ها در حق کشورش را باطل خواند و نوشت: «حال سؤال این است، آیا در کشور برادر، عربستان سعودی، کسی [اصلاً] فکر می‌کند؟» گفتنی است، نزدیک به ۱۹ ماه است که کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین، قطر را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرده و تحریم‌های اقتصادی علیه آن وضع کرده‌اند.

3ـ عاملان قلدری و بی‌قانونی پاسخگو باشند!
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم «حسین آخانی» استاد دانشگاه تهران با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد، نوشت: «وزیر سابق راه‌وترابری آقای خرم‌ـ که اتفاقاً از نظر جناحی با شهردار وقت همسو است‌ـ در مصاحبه‌ای به ‌طور مشخص شهردار آن زمان، آقای کرباسچی را مقصر این فاجعه می‌داند که با قلدری و غیر قانونی زمین‌های بالای هزار و ۸۰۰ متر ارتفاع را برای ساخت دانشگاه آزاد تغییر کاربری دادند. به نظر من این موضوع باید به جد از سوی دستگاه‌های نظارتی و قانونی پیگیری شود و کسانی که در این ساخت‌وساز درگیر بودند، در مقابل عدالت پاسخگو باشند.»

▼ اخبار کوتاه
حسام عقبایی، نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به شکست قیمت 25 درصدی واحدهای بزرگ،‌ لوکس، لاکچری و مساحت بالای 160 مترمربع از نیمه زمستان امسال (اواسط بهمن)، تصریح کرد: با توجه به نبود توازن بین عرضه و تقاضا در واحدهای کوچک متراژ، احتمال شکست قیمت‌ها پایین است. وی تأکید کرد: ‌تا پایان تابستان 98 مسکن یک رکود عمیق خواهد داشت که این وضعیت با تغییر نرخ دلار عمیق‌تر هم خواهد شد.
گروه‌های تروریستی همزمان با نقض مکرر توافق منطقه عاری از سلاح در ادلب و اطراف آن در منطقه حومه غربی حلب به جان هم افتادند. منابع رسانه‌ای به نقل از شاهدان محلی در حومه غربی حلب اعلام کردند، گروه تروریستی موسوم به «هیئت تحریرالشام» با تروریست‌های گروه موسوم به «نورالدین الزنکی» و «الجبهة الوطنیة للتحریر» درگیر شدند که در پی این درگیری‌ها شماری از اعضای دو گروه تروریستی به هلاکت رسیده یا زخمی شدند.
لاهوتی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که دولت در بودجه ارائه شده خود، درآمدی از منبع افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیش‌بینی نکرده، به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک (دو یا سه ماه آینده) این افزایش بهای سوخت انجام شود؛ البته ما نمایندگان در صورتی به افزایش نرخ حامل‌های انرژی تن می‌دهیم که دولت هم نگرانی ما از بابت معیشت مردم و تورم ناشی از این افزایش نرخ را برطرف کند.
یکی از اعضای دفتر آیت‌الله مؤمن، عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به آخرین وضعیت وی اظهار داشت: وضعیت ایشان پس از انتقال به تهران تا حدودی ثابت شده و هشیاری افزایش یافته است. وی با بیان اینکه پزشکان معالج ایشان از شرایط آیت‌الله مؤمن اعلام امیدواری می‌کنند، گفت: ان‌شاءالله در روز‌های آینده با ثابت شدن شرایط و پایدار شدن وضعیت، ایشان بهتر خواهد شد.
سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تأکید بر اینکه شبکه پیام‌رسان تلگرام با امنیت ملی ما همزاد نیست، گفت: ما نباید اجازه دهیم ۴۵ میلیون کاربر تحت تأثیر مؤلفه‌های این شبکه قرار گیرد. گفتنی است، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که همچنان هاتگرام و طلاگرام با حمایت ویژه مانع از تحقق فیلترینگ تلگرام شده‌اند.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا درباره حادثه دانشگاه علوم تحقیقات که در زمان پدرتان ساخته شده بود، صحبتی نداشته‌اید، گفت: قرار شد اقدامات پدر به پسر ربطی نداشته باشد!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات