سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> نبض سیاست
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۳۷۷۳

پروژه‌هاي نيمه تمام در دهه پنجم

در آستانه آغاز دهه پنجم بايد "تحقق فراگير عدالت" به عنوان پروژه نيمه کاره انقلاب اسلامي در صدر همه آرمان‌ها قرار گيرد و به مطالبه عمومي و فراگير ملت و همه دردمندان انقلاب بدل شود
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / مهدی سعیدی

به کوري دشمنان انقلاب اسلامي که آرزو داشتند تا جشن چهل سالگي انقلاب اسلامي را نبينند، چهلمين فجر پيروزي انقلاب اسلامي فرا رسيده و نهال انقلاب اسلامي به شجره طيبه اي تبديل گرديده که از برکات و ثمرات آن نه تنها ملت ايران که بسياري از ملت هاي مسلمان جهان و مستضعفان عالم بهره گرفته اند. جشن چهل سالگي انقلاب اسلامي ايستگاهي تاريخي است براي نگاهي به گذشته و آنچه در طول اين چهار دهه جمهوري اسلامي براي کشور و ملت به ارمغان آورده است و از ديگر سو توجه به «پروژه‌هاي نيمه تمام» و کارهاي برزمين مانده‌اي که همچنان پابرجاست و بايد براي تکميل و تحقق آن در دهه پنجم خيز برداشت.

با مروري گذرا بر تاريخ پر فراز و نشيب انقلاب اسلامي مي‌توان گفت عليرغم خطاها و محدوديت ها و دشمني‌ها، در طول چهار دهه گذشته جمهوري اسلامي توانسته استقلال سياسي ملت ايران را فراهم آورد، در مسير استقلال علمي گام‌هاي اساسي بردارد، امنيت کشور را در سطح حداکثري تامين نمايد و دشمنان و بيگانگان را از تعدي و تطاول مايوس نمايد، مشارکت سياسي مردم را در سطوح عالي انتخاب کارگزاران تامين نمايد و امور قوه مجريه و مقننه را به ايشان بسپارد، در حوزه هاي پيشرفت و آباداني کشور (بالاخص در حوزه هاي زيربنايي همچون توسعه راه، آب، برق، گاز و ...) موفقيت‌هاي چشمگيري را رقم زند، و در حوزه توسعه اجتماعي و نيروي انساني نيز دستاوردهاي قابل قبولي همچون مبارزه با بيسوادي و ... را به ارمغان بياورد. در کنار دستاوردهاي برشمرده و موارد بسياري ديگري که فرصت مرور آن در اين نوشتار نيست و آمار و ارقام آن در پايگاه هاي اطلاع‌رساني جهاني به ثبت رسيده است، کارهاي برزمين مانده زيادي نيز همچنان باقي است که بايد با درس گرفتن از گذشته و شناخت ضعف‌ها و ناکامي‌ها و موانع و دشمني‌ها، براي به ثمر رساندن آن برنامه ريزي نمود.

در اين ميان آنچه به پروژه‌اي نيمه تمام شباهت داشته و هنوز تا به ثمر رسيدن به حضور در صحنه ملت با روحيه انقلابي نيازمند است، "تحقق عدالت" به معناي گسترده آن است. روي سکه ديگر اين آرمان بلند ملت ايران مبارزه با فساد و ريشه کن کردن آن از عرصه‌هاي مختلفي است که امروز بخش عمده نارضايتي‌ها در جامعه برخاسته از اين معضل است. بيماري واگيرداري که به هر حوزه وارد شود، همه محيط را به خود آولده خواهد ساخت!

واقعيت آن است که آنچه بيش از امنيت، استقلال، آزادي و ... با زندگي اکثريت جامعه درگير است؛ مساله عدالت و برابري است. در جامعه تبعيض‌آميزي که رانت و فساد موجب توزيع نابرابر ثروت و فرصت و قدرت است، ديگر نعمت‌ها و تحقق ديگر ارزش‌ها به خوبي لمس نمي‌شود. به واقع ضعف در تحقق عدالت، ديگر دستاوردهاي حکومت ديني را نيز در افکارعمومي با ترديد مواجه ساخته است.

اين جايگاه محوري عدالت در آموزه هاي ديني و در مباني فکري حکومت اسلامي نيز مورد تاکيد واقع شده و در بين اهداف چهارگانه حکومت اسلامي (عدالت، امنيت، رفاهت و معنويت)، عدالت محور و ستون خيمه حکومت و زمينه‌ساز تحقق ديگر اهداف خوانده شده است به نحوي که بدون عدالت ديگر اهداف حکومت اسلامي نيز دوام و قوام نمي‌يابد. در نگاه اسلامي عدالت معناي موسعي داشته و تنها در اهداف حکومت محدود نمي‌شود. عدالت روح و جوهره حکومت اسلامي است و در همه عرصه‌هاي حکومت جلوه‌گر است و از ويژگي‌هاي حاکم و مسئولان نظام اسلامي گرفته تا تصميمات و جهت‌گيري‌هاي حکومت اسلامي نشانه‌هايي از گفتمان عدالت را مي‌توان ديد. عدالت حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و حتي فکري - فرهنگي را نيز در برمي‌گيرد. حتي مي‌توان برخي از جلوه‌هاي منشور آزادي چون آزادي بيان، حقوق اجتماعي‌ـ سياسي، حقوق شهروندي، آزادي فعاليت‌هاي اقتصادي و... را نيز از دل گفتمان عدالت اسلامي استخراج کرد.

لذا در آستانه آغاز دهه پنجم بايد "تحقق فراگير عدالت" به عنوان پروژه نيمه کاره انقلاب اسلامي در صدر همه آرمان‌ها قرار گيرد و به مطالبه عمومي و فراگير ملت و همه دردمندان انقلاب بدل شود و با ايجاد شفافيت اقتصادي، بستن منافذ رانت خواري، اصلاح نظام بانکي، قاطعيت در برخورد با مفسدين اقتصادي، تدوين قوانين دقيق براي جلوگيري از فساد اقتصادي و ... کفه ترازو به نفع محرومين و مستضعفين روز به روز سنگين تر گردد و اجازه نداد که لکسوس سواران وارثان انقلاب گردند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات