هر چقدر ابعاد ماجرای بازار خودرو را نگاه میکنیم، هیچ نسبت عقلانیای وجود ندارد. چطور ممکن است قیمت خودرویی مانند پراید با این کیفیت طی 10 ماه به بیش از دو برابر خود برسد! قیمتها را چه کسی تعیین میکند[...]
یادداشت: هر
چقدر ابعاد ماجرای بازار خودرو را نگاه میکنیم، هیچ نسبت عقلانیای وجود
ندارد. چطور ممکن است قیمت خودرویی مانند پراید با این کیفیت طی 10 ماه به
بیش از دو برابر خود برسد! قیمتها را چه کسی تعیین میکند؟! دستگاههای
نظارتی کجا هستند؟! آیا دولت عزمی برای مدیریت بازار ندارد؟ نقش خود دولت
در این بیثباتیها چیست؟ اینها پرسشهای بیپاسخی است که نه تنها به
اقتصاد خانوادههای ایرانی آسیب زده؛ بلکه اعتماد به دولت را نیز با
آسیبهای جدی مواجه کرده است! مردم وقتی میبینند شرکتهای خودروسازی که با
مدیریت دولت اداره میشوند، به جای آنکه به فکر افزایش کیفیت محصولات و
عرضه منصفانه و معقول در بازار باشند، بیشتر به یک دلال بزرگ تبدیل
شدهاند، به طور قطعی اعتمادشان از دست خواهد رفت! تنها در یک نمونه به جز
اینکه افزایش نزدیک به 10 میلیونی بیشتر خودروها آن هم درست چند روز پیش از
آغاز پیشفروش سایپا و ایرانخودرو در بهمن ماه غیر طبیعی و مشکوک بود و
این ظن را تقویت میکرد که شاید خودروسازان پشت این افزایش هستند تا
بتوانند با قیمتهای عجیب ماه گذشته محصولاتشان را به فروش برسانند؛ اما
آنها همین مسئله را نیز رعایت نکردند! ایرانخودرو که اعلام کرده بود، فروش
فوری محصولاتش را 5 درصد زیر قیمت بازار هفته اول بهمن ماه آغاز خواهد
کرد، اما در کمال تعجب قیمتهای عرضه شده در پایگاه اینترنتی این شرکت
بالاتر از قیمت بازار خودرو در هفته اول بهمن بود! به عبارت دقیقتر، همان
قیمت خودرو در بازار آزاد این روزهاست! چنانکه ایرانخودرو قیمت پژو 206
تیپ 2 را که در اول بهمن ماه 60 میلیون و 500 هزار تومان بود، 72 میلیون
تومان، پژو پارس سال را که در اول بهمن ماه 71/5 میلیون تومان بود، 81
میلیون تومان و پژو 405 مدل GLX را 72 میلیون تومان اعلام کرد، در حالی که
اول بهمن 58 میلیون و 500 هزار تومان بود و...؛ البته نباید از یک نکته
تأسفبار هم گذشت و آن، فقدان عمل جمعی و معقولانه از سوی جامعه است!
چنانکه شاهدیم همه پرایدهای عرضه شده در این فروش با قیمتی بالاتر از 45
میلیون در کمتر از 45 دقیقه به فروش میرسد و زمینه را برای ادامه این
سودجوییها هموار میکند.