صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۷۷۱

یادداشت روزنامه‌ها 23 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

مهم‌ترین پیام راهپیمایی دیروز

«واقعا تماشایی بود.» هم حضور معجزه‌آسای مردم و هم لگدمال شدن آرزوهای آن احمق درجه یک. مشاور امنیت ملی آمریکا حتی گفته بود، جمهوری اسلامی ایران نباید جشن چهل سالگی‌اش را بگیرد. اما دیروز مردم آمدند و جشن 40 سالگی را گرفتند و به ریش دشمن خندیدند.

22 بهمن امسال، هم مهم بود و هم متفاوت. مهم بود چون، دشمن برای آن «تدارک جدی» دیده بود. هرچه در چنته داشت به میدان آورده و سوگند خورده بود، نمی‌گذارد ایران چهل سالگی انقلابش را ببیند. متفاوت بود چون، به‌رغم همه مشکلاتی که هست و همه تدارکاتی که دیده شده بود، همه، زیر برف و باران و در سرما آمده بودند. مهم بود چون دیروز انقلاب اسلامی ایران به بلوغ رسید و شد چهل ساله. به برکت حماقت دشمن، با شکوه‌تر از همیشه برگزار شد. دشمن برخلاف سال‌های قبل امسال، خیلی «رو» و عریان «رژیم چنج، رژیم چنج» می‌گفت و تصریح می‌کرد، ایران را تحریم می‌کند تا استخوان‌های مردمش زیر فشار اقتصادی خرد شود! مردم را علنا تروریست می‌خواند و همزمان آنها را تشویق به عدم مشارکت در راهپیمایی می‌کرد که محور آن شعار «مرگ بر آمریکا» است! این اگر حماقت نیست، چیست؟! به دلیل همین هجمه بی‌سابقه و رسوای دشمن دیروز 22 بهمن متفاوتی را تجربه کردیم چون، هیچ گاه مثل امسال، دستاوردهای این 40 سال برای مردم جمع‌آوری، دسته‌بندی و مرور نشده بود. حقیر اطلاع دارم و مشاهده می‌کردم وقتی، برخی از این دستاوردها را برای نوجوانان و جوانان بر‌می‌شمردیم، تعجب می‌کردند. «پُرکاری دشمن»، ما را متوجه «کم کاری خود» کرد و مردم را نیز نسبت به دستاوردها آگاه‌تر نمود.

«به‌هم ریختگی جبهه دشمن» و اثبات این ادعا که محاسبات آنها گاهی، چقدر «پرت» است، یکی دیگر از برکات چهلمین سالگی انقلاب اسلامی ایران بود. دشمن محاسبه کرده بود، با تحریم‌هایی که به قول «ترامپ»، «تاکنون علیه هیچ

بنی بشری وضع نشده» و سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی مردم، می‌تواند راهپیمایی مهم و حساس دیروز را از رونق بیندازد. البته، این فقط تصور و محاسبه دشمنان بیرونی نبود که غلط از آب درآمد. برخی در داخل هم دچار ‌اشتباه محاسباتی شده و تصور می‌کردند، 22 بهمن امسال، مردم به نشانه اعتراض به مثلا گرانی، حضور کم رنگی خواهند داشت. دیروز مردم این محاسبات را به‌هم ریختند و نشان دادند، به‌رغم همه مشکلات که بعضا ریشه‌های آن در بیرون از این سرزمین است، نظام را نه فقط «قبول» دارند، بلکه به آن از ژرفای دل عشق می‌ورزند، هرچند انتقادات جدی هم به دولت داشته باشند. شاید بتوان گفت، مهم‌ترین پیام راهپیمایی باشکوه دیروز همین بود.

دیروز دشمن فقط تحقیر نشد. شوکه هم شد. بررسی واکنش رسانه‌های فارسی زبان دشمن به خوبی نشان می‌دهد، آنها ساعت‌ها در شوک غلط از آب درآمدن محاسباتشان هستند. بی‌بی‌بی فارسی دیروز تصویری را برای راهپیمایی 22 بهمن برگزید که، جمعیت را نشان ندهد! شبکه‌های اجتماعی‌شان هم، گواینکه تصور می‌کردند «کار تمام است» خوراک تبلیغاتی مناسبی تهیه نکرده و نتوانستند علیه مردم آن‌طور که باید، مانور دهند. دیروز موج عظیم مردمی که به راه افتاد، همه تلاش‌ها و محاسبات دشمن را شست و بُرد.

پیش از این طی یادداشتی در همین ستون نوشتیم که «به معجزه عادت داریم.» خروش میلیونی مردم در 22 بهمن امثال کم از معجزه نداشت. تصور کنید این همه کم‌کاری از دولت، گرانی، افسارگسیختگی شبکه‌های اجتماعی و سم‌پاشی افکار عمومی، مشکلات اقتصادی، فساد و فیش‌های نجومی و... هم باعث نشد، مردم، دل از نظام مقدس جمهوری اسلامی بکنند.

انقلاب ما دیروز در میان تمام نامردی‌ها، تمام تحریم‌ها، تمام هجمه‌ها، تمام فساد‌ها، تمام خیانت‌ها، تمام دشمنی‌ها و فشارها،‌ گام‌های بلند خود را به سوی قله سرافرازی ادامه داد و چهل ساله شد تا کور شود هر آن‌که نتواند دید. دیروز مردم نشان دادند اینکه امام راحل می‌گفت «ملت ایران بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله(ص) و مردم کوفه در عهد امیرالمومنین(ع) هستند.» یعنی چه.

مخاطب نکته آخر این وجیزه مسئولین محترم کشور هستند. داشتن چنین مردمی، افتخار بزرگی است. باید قدردان این مردم بود. کاستن از مشکلات اقتصادی و بیکاری، انتظار زیادی نیست. رسیدن به این هدف نیز، کار شاقی نیست. وضعیت امروز حاصل چشم دوختن به دستان دشمن است. کجای دنیا برای بهبود شرایط کشور، به دستان دشمن می‌نگرند؟! خاصیت دشمن، کینه‌توزی و دشمنی است. 6سال به امید آن چند کشور بدعهد نشستیم نتیجه شد

«وضعیت امروز». با داشتن چنین مردمی پیمودن قله‌های پیشرفت، کار سختی نیست. دیروز با کمک همین مردم بینی دشمن به خاک‌ مالیده شد. با کمک همین مردم می‌توانیم، از این مرحله نیز به‌خوبی عبور کنیم... ان‌شاءالله

جعفر بلوری

***************************************

روزنامه جمهوری اسلامی**

و حالا دهه پنجم انقلاب

بسم‌الله الرحمن الرحیم

یادداشت مدیر مسئول

شیرینی مشاهده ناکامی ترامپ و همسرایانش که بارها گفتند ایران چهلمین سال انقلاب را نخواهد دید، شیرینی جشن چهل سالگی انقلاب را مضاعف کرد. راه پیمائی یوم‌الله 22 بهمن امسال تجدید میثاق ملت ایران با امام و شهدا در آغاز پنجمین دهه عمر انقلاب اسلامی بود.

انقلاب اسلامی اکنون وارد پنجمین دهه خود شده و این واقعیت برای ملت‌ها پیام بزرگی دارد و پیام آن به دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، بزرگ‌تر است. ملت‌ها با مشاهده موفقیت ملت ایران در عرصه مقاومت در برابر بزرگ‌ترین قدرت سلطه گر جهان و حتی غلبه کردن بر اتحاد قدرت‌های سلطه گر شرق و غرب در میدان‌های جنگ و تحریم، این درس بزرگ تاریخی را فرا گرفتند که اراده ملت‌ها می‌تواند بر تمام قدرت‌ها غلبه کند.

این مقاومت درس آموز، از موهبت‌های الهی است که توسط عبد صالح خدا حضرت امام خمینی به ملت ایران ارزانی شد و البته این ملت بزرگ نیز در طول 40 سال گذشته ثابت کرد که شایستگی چنین نعمتی را دارد و می‌تواند برای سایر ملت‌ها الگو باشد. خوشبختانه ملت‌های زیادی پیام امام خمینی را دریافت کردند و به اردوی مبارزه با سلطه گران پیوستند. اکنون در آغاز پنجمین دهه از عمر انقلاب اسلامی، مقاومت امیدوارانه در برابر زورگویان جهانی به یک فرهنگ در میان ملت‌ها تبدیل شده و احساس می‌شود هسته مورد نظر امام خمینی برای به حرکت در آوردن ملت‌ها در راه احقاق حقوق مشروع خود و وادار کردن قدرت‌های سلطه گر به عقب نشینی و زانو زدن در برابر اراده ملت‌ها، فعال شده است.

فعال شدن این هسته مقاومت هر چند بسیار مبارک و امیدبخش است، ولی تدبیری که بتواند استمرار این حرکت را تضمین کند از اهمیت حیاتی برخوردار است. این تدبیر را باید ایجاد کرد و موانع موجود بر سر راه آن را باید از بین برد.

تبدیل شدن ایران به یک جامعه الگو که از مدیریت منسجم، امنیت کامل، پیشرفت علمی سطح بالا، رفاه با ثبات، استانداردهای مقبول سلامت، اخلاق پایدار و حاکمیت بلامنازع قانون در تمام عرصه‌ها برخودار باشد، همان تدبیری است که می‌تواند ایرانِ صاحب نظام جمهوری اسلامیِ برخاسته از انقلاب متکی بر‌الله اکبر را برای تمام ملت‌ها الگو قرار دهد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اکنون انقلاب اسلامی برای بسیاری از ملت‌ها درس آموز است. ما باید با تدبیر درست، این درس را با تمام ابعادش به عمق جان تشنگان آن نفوذ دهیم و کاری نکنیم که شاگردان مدرسه جهانی امام خمینی در اثر بی‌تدبیری یا بی‌برنامگی و یا بد برنامگی ما گریز پا شوند و این راه بی‌رهرو بماند.

اگر می‌خواهیم انقلاب اسلامی برای ملت‌ها الگو باشد و اهداف بزرگ آن در سطح جهانی محقق شوند، باید در پایگاه جهانی این نهضت، سینه‌ها فراخ تر، قلب‌ها پاک‌تر و صف‌ها فشرده‌تر باشند. حاکمیت قدرتمند، از انتقاد و مطرح شدن خواسته‌های مشروع استقبال می‌کند و با این کار، صفوف ملت را فشرده‌تر می‌سازد.

دهه پنجم انقلاب باید دهه جذب حداکثری باشد. شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، خط امام را با دو ویژگی «جاذبه در حد اعلا» و «دافعه در حد ضرورت» معرفی می‌کرد. اگر می‌خواهیم آرمان‌های مطرح شده توسط امام در جامعه ما متجلی شوند، باید این دو ویژگی در رفتار مسئولین ما متجلی شوند.

انقلاب اسلامی را هم باید با همین ویژگی‌ها تعریف کنیم و در میدان عمل این چنین نشان دهیم تا بتوانیم آن را به یک الگو برای نسل کنونی و نسل‌های آینده در داخل و برای تمام ملت‌ها در خارج تبدیل نمائیم. برای اینکه بتوانیم انقلاب اسلامی را به درستی به مردم بشناسانیم باید دهه پنجم را به دهه آشنا شدن به آرمان‌ها و سیره عملی امام خمینی تبدیل کنیم. این کار باید از طریق رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد و خطبه‌های جمعه انجام شود. منبرها، خطبه‌ها و رسانه‌ها را از نفرت پراکنی‌ها و کینه توزی‌ها برهانیم، همه را اخلاق محور کنیم و سیاست را تابع اخلاق قرار دهیم درست همانگونه که روش عملی امام خمینی بود.

***************************************

روزنامه خراسان**

سلام مردم به دهه پنجم

نویسنده : محمد سعید احدیان

ما چون خودمان درون واقعه هستیم نمی توانیم به درستی درک کنیم که امروز چه اتفاقی افتاد. اگر ذهن خود را از نگاه جزءنگر فارغ کنیم و با نگاهی کلان و از افقی بالا نگاه کنیم می توانیم بفهمیم که امروز یک اتفاق تاریخی روی داد. در اوج مشکلات اقتصادی بخش زیادی از مردم که اتفاقا بیشتر با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، به گونه ای مدافع انقلاب هستند که بی هیچ زور و انگیزه مادی به خیابان ها می آیند و مجددا مهر حمایت شان را از انقلاب بر پای انقلابی می زنند که نتوانسته برخی از آرمان هایش را آن گونه که شایسته و بایسته بوده محقق کند.

این اتفاق معجزه گونه، وقتی تاریخ سازتر می شود که به یاد آوریم نظام اسلامی چه دورانی را از سر گذرانده است.

چه تلاش های سنگینی در طول ۴۰ سال صورت گرفت تا مردم این روز را نبینند. در رسیدن به این هدف، نفاق، ترور، جنگ، اختلاف داخلی، شبیخون فرهنگی ، فتنه داخلی، تحریم، نفوذ ، عملیات روانی و بسیاری برنامه ریزی های عملیاتی پیدا و پنهان دیگر با هزینه های مادی سرسام آور صورت گرفت اما مردم ، تاکید می کنم مردم نه الزاما مسئولان، پرشکوه تر از همیشه وارد عرصه شدند و ۴۰ سالگی انقلاب خود را جشن گرفتند و به دهه پنجم انقلاب سلام کردند.

این اراده ای که امروز در مردم دیدیم این امید را ایجاد کرد که ان شاءا... با عنایت الهی، مردم آخرین پیچ مسیر پر پیچ و خم انقلاب را هم با کارآمد کردن و حل مشکلات اقتصادی و مبارزه با فساد از پیش روی برخواهند داشت و با الگوسازی نظامی موفق، حرکت برای جهانی کردن انقلاب در چله دوم آغاز خواهد شد. حرکت ادامه خواهد داشت فقط مسئولان از هر فکر و سلیقه و در هر قوه و نهادی مراقب باشند مردم آن ها را از قافله پیاده نکنند.

***************************************

روزنامه ایران**

ورود به دهه پنجم انقلاب

محمدرضا عارف

رئیس فراکسیون امید مجلس

راهپیمایی چهلمین سال پیروزی انقلاب نمایشی از وحدت و همبستگی همه جریانات سیاسی و دوستداران نظام اسلامی بود و مطمئناً وظیفه مسئولین در قبال حضور معنادار مردم در راهپیمایی روز گذشته را به مراتب دوچندان می‌کند. حال با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سؤال جدی و اساسی که این روزها مطرح می‌شود این است که تصویر امروز کشور تا چه میزان با آرمان‌های انقلابیون سال 57 مطابقت دارد. به نظر می‌رسد جا دارد در دانشگاه‌ها و میزگردها درخصوص این سؤال بحث جدی صورت بگیرد که ما برای چه انقلاب کردیم. انقلاب چه آرمان‌ها و هدف‌هایی را دنبال می‌کند.

البته پاسخ به این سؤال روشن است؛ وقتی رهبری انقلاب یک مرجعیت گرانقدر اسلامی است طبیعتاً انقلاب نیز یک حرکت ارزشی و فرهنگی است بخصوص با جایگاهی که انسان در نظام الهی ما دارد و اعتقادی که به عدالت اجتماعی و به آزادی و حقوق انسان در مکتب انقلاب وجوددارد، حقیقتاً انقلاب ما یک انقلاب ارزشی و فرهنگی است و در آن مسیر هم حرکت کرده‌ایم. در چهار دهه گذشته تلاش شده و هر دولت و مسئولی از توان و ظرفیتش در این راستا مایه گذاشته است. انقلاب در طول ۴ دهه گذشته دستاوردهای ارزشمندی داشته که در نگاه کلی می‌توان از آن در قالب دغدغه مسئولان، دولت‌ها، حاکمیت ارزش‌ها و پاسخگویی به مطالبات مردم یاد کرد اما آنچه می‌توانم به عنوان کسی که انقلاب را درک کرده و در سال‌های قبل از انقلاب حضور داشته و با شرایط کشور بخصوص در دو دهه گذشته مأنوس بوده، بگویم این است که تا رسیدن به آن هدف نهایی انقلاب خیلی فاصله داریم؛ نمی‌گویم متوقف شده‌ایم اما فاصله ما زیاد است. البته کارهای ارزشمندی هم صورت گرفته است.

دلایل توجیهی هم برایش داریم و آن مشغله‌هایی است که خصوصاً در سال‌های اول انقلاب با آن مواجه بودیم. ما باورمان نمی‌شد که انقلاب به این زودی‌ها پیروز شود؛ به یک باره انقلاب پیروز می‌شود. حکومت کردن سازوکار خودش را دارد و طبیعتاً یک عده جوان انقلابی با انگیزه‌های معنوی اما تجربه حداقلی نمی‌توانند درست حکومت کنند. در عین حال یک حکومت ارزشی بود که شعار آزادی و استقلال جزو شعارهای اصلی آن محسوب می‌شد و طبیعی بود که در این شرایط منافع غرب به خطر بیفتد و قابل پیش‌بینی بود که انقلاب با حملات و مخالفت‌ها و دشمنی‌های شرق و غرب از روز اول پیروزی مواجه شود. اکنون که چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد و برای ورود به دهه پنجم انقلاب آماده می‌شویم نیاز به ارزیابی و آسیب شناسی عملکرد چهار دهه گذشته داریم که در چه مواردی موفق بودیم و چرا؛ و در چه مواردی ناموفق بودیم و چرا.

ما برای این که حضور مردم را داشته باشیم باید مطالبات آنها را پیگیری کنیم در این مسیر کند حرکت می‌کنیم نمی‌خواهم بگویم عقبگرد داشته‌ایم که البته گاهی هم داشته‌ایم که بخشی از آن ناشی از فاصله گرفتن مسئولین از مردم است. گاهی یک مسئول باور می‌کند که صاحب انقلاب است و اوست که باید حرف آخر را بزند و خود را کارگزار مردم نمی‌داند. مسئولان باید یادشان باشد و بدانند مردم صاحب انقلاب هستند مسئولان کارگزار مردم هستند رئیس مردم نیستند آنها منویات مردم را کارگزاری می‌کنند اگر این نگاه در مسئولین ایجاد شود، در دهه پنجم راحت‌تر در مسیر پیشرفت حرکت خواهیم کرد.

یکی از مشکلات این است که مسئولین از مردم فاصله گرفتند که معمولاً کار را بهانه می‌کنند و این به هر صورت قابل توجیه نیست مردم باید احساس کنند مسئولین از خودشان هستند که البته واقعیت هم همین است یک مسئول در بالاترین سطح کار می‌کند و روزی که دوران مسئولیتش تمام می‌شود مثل مردم است، این نشانه مردمی بودن انقلاب است البته آنچه مهم است این است که ما چاره اندیشی کنیم چرا بین مردم و مسئولین فاصله افتاده است که بخشی توجیهات کاری دارد و بخشی هم به مسائل شخصیتی افراد برمی‌گردد و اینکه به علت مشغله کاری مسئولین فرصت نمی‌کنند روی خود کار فرهنگی انجام دهند. ما به رشد فرهنگی نیاز اساسی داریم.

***************************************

روزنامه وطن امروز**

مردم ایران جشن پرشور 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی را در بیش از 1000 شهر و 10 هزار روستای سراسرکشور برگزار کردند

تیر در چله نشست

حضور بی‌نظیر مردم در چهلمین جشن پیروزی انقلاب یک پاسخ دشمن‌شکن و سرآغاز یک دوره جدید در تاریخ عزت‌آفرین ملت ایران است

گروه سیاسی: جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی روز گذشته در بیش از هزار شهر و ۱۰ هزار روستا در سراسر کشور با شعار «افتخار به گذشته، امید به آینده» برگزار شد.

به گزارش «وطن‌‌امروز»، راهپیمایی بزرگداشت یوم‌الله 22 بهمن دیروز در شرایطی برگزار شد که با وجود سرمای زمستانی و بارش شدید برف و باران در اقصی نقاط کشور، اقشار مختلف مردم و بویژه جوانان به خیابان‌ها آمده و بار دیگر بیعت خود با نظام اسلامی و آرمان‌های امام و انقلاب را تازه کردند. راهپیمایان دیروز با شعارهایی چون «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «حیدری‌ام حیدری، فدایی رهبری‌ام»، «لبیک یا خامنه‌ای، لبیک یاحسین است»، «ما حامی مظلوم در جهانیم، در عرصه جهاد، بی‌امانیم»، «حزب‌الله حزب‌الله پرچمدار روح‌الله»، «نام شهیدان بود نماد قدرت ما»، «راه نجات امت، ولایت، ولایت» و «کجاست آن مزدور آمریکایی/ تا که ببیند نصرت خدایی» ضمن تجدید بیعت با نظام و رهبر انقلاب، انزجار خود را از آمریکا و اذنابش فریاد زدند.

بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ خبرنگار، عکاس و فیلمبردار مراسم ۲۲ بهمن را در سراسر کشور پوشش خبری دادند. همچنین ۳۰۰ خبرنگار خارجی و ۳ هزار خبرنگار، عکاس و عوامل تصویربرداری و خبری داخلی (در تهران) و بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار در سایر استان‌های کشور و تمام شبکه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی از جمله ۳۶۰ گروه خبری و تمام شبکه‌های برون‌مرزی و جام‌جم در تهران و تمام شبکه‌های استانی کشور در مسیرهای راهپیمایی، مراسم ۲۲ بهمن را به صورت مستقیم و تولیدی پوشش خبری - تصویری دادند.

دیروز همچنین حدود ۲۰۰ میهمان از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، فرانسه، انگلستان، ایرلند، ونزوئلا و دیگر کشورها و از میان چهره‌های سیاسی، هنری، ورزشی و دانشگاهی در جمع مردم ایران در جشن‌های فجر چهلم حاضر بودند. ضمن اینکه همزمان با سراسر کشور برنامه‌های مختلفی در بیش از ۸۰ رایزنی فرهنگی در کشورهای مختلف، برپا و جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

راهپیمایی دیروز البته در برخی استان‌ها نظیر تهران، همدان، اصفهان، گیلان، آذربایجان شرقی و غربی، بوشهر، هرمزگان، قم، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل زیر بارش شدید برف و باران برگزار شد، هرچند این موضوع نیز از حضور پرشور مردم نکاست. مردم این استان‌ها در هوای سرد و بارانی حضوری پرشور در جشن 40 سالگی انقلاب داشتند تا بار دیگر وفاداری خود به نظام اسلامی و آرمان‌های انقلاب و امام راحل را اعلام کرده و بیعتی مجدد با مقام شامخ ولایت داشته باشند.

علاوه بر روسای قوا، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله امامی‌کاشانی، امام جمعه موقت تهران، غلامعلی حداد‌عادل مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله مجتهدشبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله موحدی‌کرمانی خطیب موقت جمعه تهران، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، حجت‌الاسلام حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سیدعلی قاضی‌عسگر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، حجت‌الاسلام غلامحسین‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضائیه، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و علی‌اکبر ناطق‌نوری از جمله چهره‌های سیاسی بودند که همراه با مردم تهران در راهپیمایی بزرگداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی حضور یافتند. همچنین حجج اسلام «سیدمصطفی خامنه‌ای»، «سیدمیثم خامنه‌ای» و «سیدمسعود خامنه‌ای» فرزندان رهبر معظم انقلاب برای شرکت در جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع راهپیمایان تهرانی حاضر شدند.

نمایش موشک‌های بالستیک در مسیر راهپیمایی

از جمله نکات قابل توجه در مراسم جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی در تهران، نمایش عمومی تعدادی از موشک‌های بالستیک کشورمان در مسیر راهپیمایان تهرانی بود. در این راستا نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعدادی از موشک‌های بالستیک که به دست متخصصان کشورمان تولید شده است را در مسیر راهپیمایی برای عموم مردم به نمایش گذاشت. این موشک‌ها شامل یک خودرو حامل موشک‌ بالستیک ذوالفقار (لانچر 2 فروندی)، یک فروند موشک بالستیک قیام و یک فروند موشک قدر بود.

اقدام نیروی هوافضای سپاه از آن جهت جالب توجه بود که طی ماه‌های اخیر و در پی همراهی کشورهای اروپایی با آمریکا، پروژه محدودسازی توانمندی موشکی ایران بارها از سوی کشورهای غربی مطرح شده و در بیانیه اخیر اتحادیه اروپایی نیز این موضوع مورد اشاره قرار گرفته بود. نمایش عمومی چند موشک بالستیک در مسیر راهپیمایی 22 بهمن پاسخی روشن به زیاده‌خواهی چندماهه کشورهای غربی بود که از سوی رسانه‌های بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفت. چنانکه خبرنگار «سی‌ان‌ان» در تهران در گزارشی درباره جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران با اشاره به نمایش موشکی ایران در راهپیمایی 22 بهمن گفت: «ایران هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا در قبال برنامه موشکی بالستیک خود بروز نداده است».

در دوران قاجار و پهلوی دوسوم ایران جدا شد

حسن روحانی سخنران مراسم بزرگداشت 22 بهمن در تهران بود که عمده سخنان خود را به نقش انقلاب اسلامی در حراست و حفاظت از ایران اسلامی اختصاص داد. روحانی در این مراسم گفت: مردم ما بخوبی این را می‌دانند که در ۲۰۵ سال قبل بخشی از مناطق شمال کشور و قفقاز در دوران پادشاهان خائن قاجار از ایران جدا شد؛ همچنین ۱۹۱ سال پیش بخش دیگری از شمال ایران را از سرزمین مادری جدا کردند؛ ۱۷۲ سال قبل بخش بزرگی از شمال غرب ایران از کشور جدا شد و ۱۶۳ سال پیش بخش مهمی از شرق و ۱۳۸ سال قبل بخشی از شمال شرق از کشور جدا شد و در ۱۰۰ سال پیش بخش بزرگی نیز از جنوب ایران که امروز به عنوان چند کشور در جنوب خلیج‌فارس هستند، از ایران جدا شدند. وی افزود: حتی ۴۷ سال پیش و 7 سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در زمان رژیم خائن پهلوی بخش مهمی از جنوب ایران که همواره در جغرافیا به عنوان استان چهاردهم کشور می‌شناختیم به دست خیانت‌بار پهلوی از ایران جدا شد.

رئیس‌جمهور در همین راستا تاکید کرد: در چند دهه دوران شاهنشاهی سست عنصر قاجار و پهلوی دوسوم کشور را از ایران جدا کردند و این به این معنی است که رژیم‌های قبل علاوه بر اینکه به دین، فرهنگ، رفاه و زندگی مردم خیانت کردند، به تمامیت ارضی کشور نیز خیانت کردند.

به گزارش ایسنا، روحانی گفت‌: برخی از مردم یا یادشان هست یا اینکه در تاریخ خوانده‌اند که ۱۰۰ سال پیش در زمان جنگ اول جهانی چگونه شمال، غرب و جنوب ایران توسط 3 قدرت اشغال شد و در جنگ دوم جهانی نیز با وجود اعلام بی‌طرفی ایران متفقین کشور را به شمال و جنوب تقسیم کردند و بر کشور مسلط شدند و به شاه دستور دادند باید از ایران خارج شود؛ او نیز همه شرایط متفقین را پذیرفت به شرط اینکه بعد از او پسرش شاه ایران شود؛ این خیانت‌های آشکار پادشاهان نسبت به ملت بزرگ ایران بود اما ۳۸ سال پیش و زمانی که قدرت‌های جهانی تصمیم گرفتند و صدام عفلقی را تحریک کردند تا با سلاح شرق و غرب و پول ارتجاع منطقه و سربازان بسیاری از کشورهای دنیا به ایران حمله کند و به او وعده داده بودند ظرف یک هفته نظام جمهوری اسلامی را سرنگون می‌کنند اما ملت بزرگ ایران با فرزندان دلاورشان در ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی و همه مردم در برابر همه جهان ایستادند و 8 سال مقاومت کردند و پیروزی‌های عظیمی را در تاریخ خود ثبت کردند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع موشکی پرداخت و گفت: امروز همه دنیا بدانند قدرت جمهوری اسلامی ایران به مراتب از روزهای جنگ و دفاع‌مقدس بیشتر است. در رژیم گذشته 5 درصد سلاح و مهمات نیروهای مسلح ایرانی و ۹۵ درصد مابقی آن خارجی بود، امروز ۸۵ درصد تجهیزات، مهمات و نیازهای نظامی به دست دلاوران خودمان ساخته می‌شود. ما برای ساختن انواع موشک‌های ضد زره، انواع موشک‌های پدافند هوایی، زمین به هوا، دریا به هوا، دریا به دریا و زمین به زمین از هیچ کس اجازه نگرفته‌ایم و نخواهیم گرفت و با قدرت راه‌مان را ادامه می‌دهیم.

روحانی با تاکید بر اینکه قدرت نظامی ما در طول ۴۰ سال گذشته و نیز در 5 سال اخیر برای جهانیان شگفت‌آور بوده است، در این باره اظهار کرد: در زمینه انواع تانک‌ها، جنگنده‌ها، هلی‌کوپترها، سلاح‌های انفرادی، زیردریایی‌ها، نفربرها و هر آنچه نیروهای نظامی ما به آن نیاز دارند، کارنامه شگفت‌آوری داشته‌ایم و از آن بالاتر انگیزه، تدبیر، نقشه و شهامت نیروهای مسلح ما را همه جهانیان طی ۴۰ سال اخیر و در 5 سال گذشته دیده‌اند.

حضور مردم باعث ناامیدی ترامپ، پمپئو و بولتون شد

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار داشت: حضور مردم در صحنه باعث ناامیدی ترامپ، پمپئو و بولتون شد، چرا که آنان می‌خواستند به مردم فشار آورند تا علیه حکومت شورش کنند اما اتفاق برعکس و برخلاف میل آنان رخ داد و مردم ما علیه دشمنان انقلاب تظاهرات کردند. وی ادامه داد: حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان می‌دهد آنان راه خودشان را بخوبی می‌شناسند و به آن ایمان راسخ دارند. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسؤولان تلاش‌های خود را انجام می‌دهند اما باید تلاش خود را بیشتر کنند و البته مردم هم به فشارهای خارجی توجه کنند که آنان مشکلات مالی و بانکی را برای ما ایجاد کرده‌اند.

مطهری خاطرنشان کرد: مشکلات کوچک نیست اما مسؤولان باید تلاش خود را انجام دهند.

قدردانی از حضور مردم

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از حضور باشکوه مردم ولایتمدار و استکبارستیز ایران اسلامی در مراسم راهپیمایی حماسی یوم‌الله ۲۲ بهمن قدردانی کرد. در بخشی از بیانیه قدردانی این شورا آمده است: «نظام سلطه با تکیه بر مفروضاتی باطل با هجمه‌ رسانه‌ای و جنگ ترکیبی، طرح «تابستان داغ» و «زمستان سخت» را با حربه نخ‌نمای تحریم و تلاش‌های مذبوحانه برای دلسرد کردن مردم به کار بست اما عظمت راهپیمایی امروز شما مردم بصیر و لحظه‌شناس پاسخ قاطع و دندان‌شکنی به بیگانگان و دشمنان و سست عهدان داد. بی‌شک حضور الهام‌بخش شما مردم انقلابی تفاخر و سربلندی برای ایران عزیز و بشارت رهایی از زنجیره‌های فراعنه و نمرودیان زمانه را به ملت‌ها ارزانی و وحدت و همبستگی ملّی را نمایان کرد».

واکنش رسانه‌های بین‌المللی

حضور پرشور مردم در چهلمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی به قدری عظیم و چشمگیر بود که رسانه‌ها و شبکه‌های بین‌المللی نیز نتوانستند این واقعیت را کتمان کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد مردم ایران به‌طور گسترده سالروز پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ را جشن گرفتند. این خبرگزاری درباره برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن در ایران گزارشی منتشر و تاکید کرد صدها هزار ایرانی به خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک در سراسر ایران آمدند تا مراسم 40 سالگی انقلاب اسلامی را که سال ۱۹۷۹ شکل گرفت، برگزار کنند.

خبرگزاری رویترز با انتشار بخش‌هایی از سخنرانی حسن روحانی در سالگرد پیروزی انقلاب گزارش داد: صدها هزار ایرانی با شعار «مرگ بر آمریکا» گذشت 40 سال از سقوط شاه را گرامی داشتند. این خبرگزاری در ادامه گزارش خود بخش‌هایی از سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم جشن سالگرد انقلاب را منتشر کرد که گفته است ایران به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد و برای آن از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیرد. همچنین شبکه خبری «زددی‌اف» (ZDF) آلمان دیروز در برنامه «مورگن مگزین» به موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخت و به صورت زنده با «یورگ برازه» خبرنگار این شبکه که در تهران مستقر شده است، ارتباط برقرار کرد و دیدگاه وی را در زمینه جو حاکم بر راهپیمایی جویا شد.

برازه گفت: «اکثریت جمعیت زیر ۴۰ سال سن دارند و آنها با چیزی غیر از جمهوری اسلامی آشنایی ندارند. من چند روز گذشته با خیلی از افراد صحبت کردم. آنها با جمهوری اسلامی مشکل خاصی ندارند. تنها ایرادشان به نحوه اداره کشورشان است».

خبرنگار آلمانی در ادامه گفت با عده‌ای صحبت کرده که گفته‌اند برای عدالت، برابری و آزادی انقلاب شده است. در ادامه مجری این شبکه خبری درباره تحریم‌های غرب علیه ایران و دیدگاه مردم ایران هم از برازه پرسید که وی گفت موضوع تحریم‌ها مطرح نیست و مردم فقط تحریم‌های آمریکا را در وضعیت اقتصادی کنونی دخیل نمی‌دانند و از عملکرد دولت خود هم انتقاد دارند. آنها حس می‌کنند کشورشان‌شان درست اداره نمی‌شود و از فرصت بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ پس از لغو تحریم‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی‌شان خوب استفاده نشده است.

حاشیه‌های جشن چهلم

برگزاری باشکوه چهلمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر کشور حاشیه‌های جالب توجهی نیز به دنبال داشت. جمعی از جوانان حاضر در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه تهران، با به نمایش در آوردن پلاکارد‌هایی شهادت کودک ۶ ساله شیعه در عربستان را محکوم کردند. جوانان با به نمایش در آوردن تصویر این کودک ۶ ساله تاکید کردند «حب علی را نتوان سر برید».

علاوه بر این گروه دیگری از جوانان با به نمایش در آوردن پلاکارد‌هایی اعلام کردند «چیزی به آخر اسرائیل نمانده» و «ما اسرائیل را از صفحه روزگار محو خواهیم کرد». راهپیمایان تهرانی همچنین در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرچم آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

راهپیمایان تهرانی همچنین پلاکاردهای مختلفی از جمله «نظام آری، فساد نه»، «اجازه نمی‌دهیم مسؤول لیبرال انقلاب ما را زمین بزند»، «ما زیر فشار اقتصادی نمی‌رویم، هم پای عهدمان با امام و رهبری می‌مانیم، مسؤولان بروند فکری به حال خود و آخرت‌شان کنند» حمل می‌کردند. مردم تهران از چهارراه ولیعصر با در دست داشتن تابوتی با عنوان «تابوت استبداد» که تصویر پرچم انگلیس، دونالد ترامپ و دلار آمریکا در آن نقش بسته بود، سیاست‌های استکباری غرب و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را محکوم کردند. همچنین، مرضیه هاشمی، مجری «شبکه پرس‌تی‌وی» که چندی پیش در سفر به آمریکا توسط FBI بازداشت شده و مورد شکنجه قرار گرفته بود، صبح دیروز (دوشنبه) در جمع راهپیمایان تهرانی حضور یافت. دیروز همچنین برخی فعالان خانه آمریکای لاتین در تهران در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه شرکت کردند و در جریان حضور در این مراسم، همبستگی خود را با مردم ونزوئلا اعلام کردند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی با پارچه‌نوشته‌ای که بر آن نوشته شده بود «دست‌ها از ونزوئلا کوتاه»، همبستگی خود را با مردم ونزوئلا در آستانه فرا رسیدن بیستمین سالگرد انقلاب بولیواری اعلام کردند.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات