صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۳۹۸۵

حرف روز/ ارسال تهدید معتبر؟!

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز جمعه در چهاردهمین گزارش خود در زمینه راستی‌آزمایی اجرای برجام، پایبندی جمهوری اسلامی ایران به این توافق را تأیید کرد. در این گزارش تأکید شده است[...]
پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری
یادداشت: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز جمعه در چهاردهمین گزارش خود در زمینه راستی‌آزمایی اجرای برجام، پایبندی جمهوری اسلامی ایران به این توافق را تأیید کرد. در این گزارش تأکید شده است، ایران همچنان به محدودیت‌های کلیدی در فعالیت‌های هسته‌ای خود که در توافق سال 2015 با قدرت‌های اصلی جهان به آن متعهد شده، پایبند مانده است. آژانس اعلام کرده است، ایران هنوز سطح غنی‌سازی و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود را در سطح مورد توافق، نگه داشته است.
چهاردهمین تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای وین در حالی صورت گرفت که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به تازگی در گفت‌وگو با یک روزنامه سوئیسی در زمینه اینکه ایران با وجود اقدامات آمریکا تا چه زمانی در برجام خواهد ماند، گفته است: «این به خواست مردم بستگی دارد. اقلیت بسیار قدرتمندی در کشور ما مخالف برجام بودند؛ ولی اگر مردم بیشتر خشمگین شوند، این گروه ممکن است به زودی به اکثریت تبدیل شوند. یک نظرسنجی نشان می‌دهد، همچنان ۵۱ درصد مردم از باقی‌ماندن در برجام حمایت می‌کنند؛ اما ما نمی‌توانیم در جهت خلاف خواست مردم عمل کنیم.»
فراتر از این، مجوزهایی برای بازرسی از برخی دانشگاه‌ها داده شده که نمونه آن دانشگاه کاشان بوده است؛ تا جایی که پس از اذعان صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به بازرسی از برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه کاشان، با پیگیری‌های بعدی مشخص شد که این امر با مجوز رئیس دانشگاه انجام شده و با کمال تأسف با برخی محققان هسته‌ای دانشگاه کاشان گفت‌وگو شده است!
همه این همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران که حتی فراتر از برجام است، در حالی است که دولت آمریکا اردیبهشت ماه امسال با «فاجعه‌بار» خواندن این توافق، از آن خارج شد. با وجود خروج آمریکا از برجام، اجرای تعهدات ایران همچنان ادامه دارد و هر چند اتحادیه اروپا اعلام کرده است قصد دارد با تضمین منافع مالی ایران، برجام را حفظ کند؛ اما از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اروپا اقدامی جدی برای اجرای تعهدات برجامی خود صورت نداده است. به نظر می‌رسد، زمان آن رسیده که دولت جمهوری اسلامی بیش از پیش بکوشد تا از مزایای همکاری با آژانس و اجرای تعهدات خود بهره‌برداری کند و طرف بدعهد غربی درک کند که ایران در هر شرایطی و برای همیشه نمی‌تواند در مسیر یکسویه‌ای به نام برجام حرکت کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات