صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۱۰

اخبار ویژه روزنامه‌ها 7 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

وزارت خارجه به جای بزک FATF به چند سؤال مهم پاسخ دهد

مسئولان وزارت خارجه در حالی برای توجیه ضرورت همکاری یکطرفه با FATF فعال شده‌اند که هنوز هم از پاسخ به چند سؤال مهم و تعیین‌کننده طفره می‌روند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه دیروز در جمع خبرنگاران درباره مهلت FATF گفت: دوستان (مجمع) براساس واقعیات تصمیم بگیرند، ما براساس واقعیات تصمیم می‌گیریم، تا حالا می‌گفتند اتفاقی نمی‌افتد، حالا شرایط را می‌بینند.

ظریف عنوان کرد: دوستان واقعیات را نگاه کنند و براساس واقعیات تصمیم بگیرند و هر تصمیمی بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، ولی بدانند که چه آثاری دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که FATF تهدید کرده که آخرین مهلتی است که به ایران داده شده، نیز بیان کرد: تهدید یا هر چیز دیگر. دو سال فرصتی که از اول توافق کرده بودیم، پایان یافته است. آنها یک چیزی گفتند، ما خیلی به حرف آنها کاری نداریم و ما به ارتباطات کشور خودمان کار داریم.

در همین حال عباس عراقچی معاون ظریف در جمع فراکسیون مستقلان مجلس حضور پیدا کرد. به گفته غلامرضا کاتب عضو شورای مرکزی این فراکسیون، معاون وزیر خارجه عنوان کرد که اگر این کنوانسیون (CFTو پالرمو) تصویب نشود، هیچکدام از کشورهای همسایه ما حتی روسیه و چین که مخالف آمریکا هستند، مبادلات پولی با ما نخواهند داشت. مسئولان هند، چین و روسیه عنوان می‌کنند که ما کاری با آمریکا نداریم اما شما باید استاندارد سازی‌های مبادلات پولی را انجام دهید.

عراقچی همچنین گفته است: پیوستن به FATF هیچ خطری برای کشور ندارد و تنها ۲ کشور ایران و کره شمالی به این کنوانسیون نپیوسته‌اند.

عراقچی اعلام کرد این کنوانسیون، یک قانون بین‌المللی است. اگر آن را تصویب نکنیم، تحریم علیه خودمان است و ما نباید این خود تحریمی را خودمان انجام دهیم.

اکنون باید چند سؤال را خطاب به آقایان ظریف و عراقچی مطرح کرد که پاسخ آن می‌تواند، تکلیف ما را با مطالبات FATF روشن‌تر کند:

- آیا شما همین وعده‌ها و تضمین‌ها و تهدیدهایی شبیه همین اظهارات اخیر را درباره برجام مطرح نمی‌کردید؟ و واقعیات برخلاف محاسبات و پیش‌بینی‌های شما رخ نداد؟! اگر باز هم امتیازات مهم اطلاعاتی و مالی و اقتصادی به دشمن دادید (که اکنون نقاب FATF را بر چهره زده) و مجددا بدعهدی کردند و شرایط از همین هم که هست سخت‌تر شد، آیا شما پاسخگو خواهید بود و حتی اگر پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشید -که نیستید- آیا خسارت‌های امنیتی و اقتصادی را جبران می‌کند؟!

- واقعیات موجود محصول بازی در نقشه اعراب است یا عدم همکاری و بازی در این نقشه؟! اتفاقاتی که افتاده، مسئول اول آن خود شما هستید. چرا باید با وجود هشدار متعدد کارشناسان و صاحب‌نظران، توافقی را تدوین می‌کردید که امتیازات نقد داد و وعده نسیه گرفت و به راحتی هم زیر پای آمریکا و اروپا ماند و اکنون فقط بدهی‌ها و تعهداتش برای شما باقی مانده است؟ اگر به اذعان آقای ظریف، فروش نفت به مراتب کمتر از ماقبل برجام شده، آیا مقصر آن، کسانی جز تنظیم کنندگان توافق یکطرفه و فاقد حمایت اجرا و غیرقابل شکایت و مطالبه خسارت است؟! اگر قرار بود تحریم‌ها برداشته نشود و نفتی به مراتب کمتر از قبل توافق بفروشیم، اصلاً برای چه رفتید مذاکره و توافق کردید و امتیاز دادید؟ آیا بدهکار بودید؟! و حالا چه تضمینی می‌دهید که همان بلا را با ابعاد دیگر برای فروش نفت و معاملات تجاری و بانکی نیاورید و کشور را دچار خودتحریمی بیشتر نکنید؟!

- دو سال توافقی که با FATF کردید، بر چه مبنایی بوده است؟ چرا مخفیانه و بدون اطلاع مجلس؟! چه تأثیری در برداشتن تحریم‌ها داشت؛ شما که ادعا می‌کنید کشورهایی مانند چین و روسیه می‌گویند نمی‌توانیم با ایران کار کنیم؟ مگر اقدامات تحریمی FATF تعلیق نشده و اگر نشده، پس چرا تحریم‌ها برقرار است؟ نسبت FATF با آمریکا و تحریم‌های آن چیست؟ حتی اگر همه مطالبات FATF را به اجرا گذاشتید و باز هم رئیس آمریکایی آن دبه کرد یا مطالبات جدیدی را پیش کشید، تکلیف چیست؟ این بار، توپ را به زمین کدام نهاد داخلی می‌اندازید و فرافکنی می‌کنید؟! اگر FATF رسماً خواستار تحریم سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد، قوه قضائیه و حتی خود وزارت خارجه شد، آن وقت تکلیف چیست؟! (چنان که مدت‌هاست زمزمه همین تحریم‌ها می‌شود و برخی نیز در داخل بخشنامه‌هایی به بانک داده‌اند که با افراد حاضر در فهرست تحریم‌های سازمان ملل و وزارت خزانه‌داری و خارج آمریکا همکاری نکنند!).

- چرا تعهدات ما همواره نقد و غیرقابل جبران (یا قابل جبران با زحمت فراوان) است اما تعلیق‌های طرف مقابل، مدت‌دار و محدود و بی‌خاصیت و ابهام آلود؟!

- منبع و مستند روشن این ادعا که چین و روسیه می‌گویند مطالبات FATF را بپذیرد، دقیقاً کجاست؟!

- آقای عراقچی که می‌گوید پیوستن به FATF هیچ خطری ندارد، مشابه همین حرف‌ها را هم درباره برجام می‌گفت و البته آن روز، حرفی از لزوم تمکین به FATF (برجام‌های جدید) نبود. اکنون چه تضمینی می‌دهند که چند ماه دیگر، دوباره با شنیدن طلبکاری‌های جدید، همان را برای نظام و مردم توجیه و تأویل نکنند؟!

- دیدیم که برخلاف محاسبه یا تبلیغات غلط آقای عراقچی که امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین نبوده اساساً محاسبات و وعده‌های وزارت خارجه درباره روند همکاری نامتوازن با آمریکا و اروپا و سپس سرپوشی حقوقی آنها (FATF) وارونه درآمده است. اکنون جای توبیخ و مؤاخذه و دست کم، عذرخواهی آقایان ظریف و عراقچی است؛ نه اینکه حضرات دوره بیفتند و به ابزار تهدید نیابتی FATF در داخل تبدیل شوند.

رفتار از چه منطقی پیروی می‌کند؟ آنها سخنگوی FATF هستند یا سخنگوی طرف ایرانی که باید از موضع بی‌اعتمادی به FATF حرف بزنند؟!

- آقای عراقچی می‌گوید ملحقات FATF کنوانسیون و قانون بین‌المللی است، باید پرسید مگر برجام، تضمین شده به واسطه سند رسمی شورای امنیت (قطعنامه 2231) نبود؟ آیا به سادگی آب خوردن، زیرپای آمریکا نرفت و هم اکنون نیز ملعبه و مضحکه دست اروپایی‌ها نشده است؟ راستی، فروکاستن برجام (با آن همه وعده‌های لغو تحریمی) به SPV و سپس INSTEX، به اندازه کافی در خود عبرت ندارد که حضرات یک بار دیگر با میوه تلخ اعتماد به همان دشمنان در FATF را بچشند؟!

ققنوس با خوک نمی‌پرد؛ شازده!

کسانی که با اخذ تابعیت آمریکا سوگند خورده‌اند ایرانی بودن خود را طرد کنند، غلط می‌کنند برای ایران نسخه بپیچند.

داریوش سجادی با ‌اشاره به خیمه شب‌بازی رضا ربع پهلوی و شماری از اپوزیسیون فسیل در آمریکا نوشت: گروهی متشکل از افراد مقیم خارج از کشور تحت عنوان پروژه ققنوس در آمریکا آغاز به‌کار کرده و رضا پهلوی که در مراسم آغاز به‌کار این پروژه، موسس آن خوانده شده، ابراز داشته: «ماموریت اصلی ققنوس پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات ایران است».

این در حالی است که تیرماه گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در جمع ایرانیان کالیفرنیا از آنها خواست تا از اعتراضات داخل ایران حمایت کنند!

اولا و در صریح‌ترین شکل ممکن خطاب به آقای پمپئو باید گفت: شما اساسا غلط می‌کنید در جمع ایرانیان حاضر در جلسه سخنرانی‌تان ایشان را تشجیع و ترغیب به حمایت از اعتراضات فرضی در داخل ایران می‌کنید.

جناب پمپئو، عموم ایرانیان در سخنرانی شما افرادی بودند و هستند که طی مراسم قانونی و به صورتی کاملا آزاد و دلبخواهانه در دادگاه فدرال آمریکا حاضر شده و ضمن قرائت «سوگند رسمی» شهروند آمریکا و هموطن شما شده‌اند. لذا مطابق مفاد قسم‌نامه شهروندی آمریکا جنابعالی قانونا حق ندارید ایشان را ترغیب به چنین امری کنید و اساسا درخواست شما از «ایرانیان آمریکایی شده مزبور» به معنای ترغیب ایشان توسط یکی از مقامات بالای اجرایی دولت ایالات متحده به انجام عملی غیرقانونی است که در تضاد و مخالفت کامل با تعهدات مهاجران آمریکایی شده است و تا همین حد اقدام جنابعالی قابلیت پیگرد قانونی دارد.

ثانیا همین دست ایرانیان اکتیو در پروژه ققنوس از رضا پهلوی گرفته تا دیگر حضار نیز اساسا غلط می‌کنند از موضع یک ایرانی(!) کمترین اظهارنظر یا اقدامی برای «ایرانِ ما ایرانیان» انجام دهند. ایشان همان روزی که برای آمریکایی شدن آن قسم‌نامه را قرائت کردند قانونا و مطابق مفاد آن «تحلیف» کمترین حقی برای پیگیری مسائل و مشکلات «کشور ترک تابعیت کرده‌شان» را ندارند. متن سوگند رسمی برای اخذ تابعیت آمریکا: «بدینوسیله سوگند می‌خورم کلاً و تمامی وفاداری خود به هر پادشاه یا دولتمرد و دولت و حکومت و مملکتی که تاکنون شهروند آن بوده‌ام را طرد کرده و در برابر کلیه دشمنان داخلی و خارجی به دفاع و حمایت از قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا پرداخته و به آن ایمان و وفاداری واقعی بورزم و هنگامی که قانوناً لازم باشد برای دفاع از ایالات متحده تفنگ بدست خواهم گرفت. من این تعهد را آزادانه و بدون هیچگونه تحفظ و یا نیت طفره‌روی می‌پذیرم. خداوندا به من کمک کن»!

جناب پمپئو، مزید اطلاع‌تان معروض می‌دارد «ایرانیان اصیل» فرزندان ناصر خسرویی‌‌اند که ایرانیت خود را بدان‌گونه دلالت می‌کرد. من آنم که در پای خوکان نریزم ـ مر این گوهری دُرّ لفظ دری را

ایرانیان اصیل فرزندان حافظی‌اند که شرافت ایرانیت خود را بدان‌گونه پاس می‌داشت که: آشنایان ره عشق گرم خون بخورند ـ ناکسم گر به شکایت سوی بیگانه روم

ققنوس این کولی‌وشان بوتیماری بیش نیست که ۴۰ سال تشنه‌لبانه در حسرت «دریای خروشان انقلاب اسلامی ایرانیان» غمبرک گرفته است!

دولت، تدبیر و اقتدار نشان دهد مشکل توزیع و احتکار حل می‌شود

رئیس‌اسبق اتاق بازرگانی تصریح کرد: دولتمردانی که مسئول مدیریت بازار هستند، نباید لرزان باشند بلکه باید با اقتدار و برنامه‌ریزی، بر قیمت‌ها نظارت کنند.

یحیی آل‌اسحاق که هم‌اینک رئیس‌اتاق بازرگانی ایران و عراق است، از افراد خوش‌بین به برجام و حامی سیاست دولت به هنگام اعلام توافق به شمار می‌رفت. اما با روشن شدن واقعیات، در ارزیابی خود تجدیدنظر کرد.

وی اکنون در گفت‌وگو با نامه‌نیوز می‌گوید: جنگ روانی جزئی از جنگ‌های نظامی و اقتصادی است. دشمن برنامه‌ریزی می‌کند که چگونه در جامعه هدف دلهره، یأس، ناامیدی و ناامنی ایجاد کند اما موفقیت یا عدم موفقیتش به میزان اعتمادعمومی بر می‌گردد. وی افزود: اگر مردم به نظام اقتصادی و مدیران اعتماد داشته باشند، جنگ روانی دشمن کمترین اثر را دارد ولی اگر اعتماد نداشته باشند، دائم درباره توانایی و صحت حرف‌ها و نوع رفتار مسئولان تردید دارند. آن وقت است که اعتمادشان می‌ریزد. امروز به چنین وضعیتی گرفتاریم.

آل‌اسحاق یادآور شد: وقتی دلار از 4200 تومان به 13 هزار تومان می‌رسد بطور اتوماتیک کالاها گران می‌شوند، مسئولان می‌گویند «برای تأمین کالاهای اساسی ارز دادیم ولی نمی‌دانیم چرا نمی‌آورند» یا بانک مرکزی می‌گوید «صادرات کردند اما زورمان نمی‌رسد که ارز صادراتی را برگردانیم» معنای این حرف‌ها آن است که «ما توانایی مدیریت و اعمال حاکمیت نداریم».

وی افزود: در این فضا زمینه برای اثرگذاری جنگ‌های روانی دشمن فراهم می‌شود و هر کس سعی می‌کند چند برابر نیازش کالا ذخیره می‌کند. این عضو اتاق بازرگانی یادآور شد: پس انبارک‌هایی در منزل و انبارهایی در پستوی مغازه‌ها درست می‌شود. وقتی این دو مسئله کنار هم قرار می‌گیرد تقاضای 5-6 برابری در بازار پیش می‌آید حال آنکه میزان عرضه به نصف تقلیل می‌یابد. این وسط هم یک عده آدم‌های فاسد و محتکر هم پیدا می‌شوند که به التهابات بازار دامن می‌زنند ریشه همه اینها حاصل بی‌اعتمادی به نظام اقتصادی و مدیریتی است.

آل اسحاق درباره راهکار حل این مسئله گفت: کسانی که مسئول اداره بازار هستند لرزان نباشند و با اقتدار و برنامه‌ریزی ویژه بر قیمت‌ها نظارت کنند، اگر این نظارت و کنترل نباشد هر کس هر کاری دلش بخواهد می‌کند. دولت می‌گوید 14 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی و بطور مشخص برای تأمین گوشت یک میلیارد دلار تخصیص دادند اما گیر کار در توزیع مناسب است. گوشتی که باید به دست عامه مردم برسد از رستوران‌ها سر در می‌آورد. فکری باید برای این مسئله کرد تا توزیع کالاهای اساسی بین مردم درست انجام شود

عارف: حرف نزنم بهتر است وگرنه اصلاح‌طلبان شاکی می‌شوند

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان منتقدان خود در جبهه اصلاحات را تهدید کرد که سکوتش برای آنها بهتر است تا اینکه گلایه‌های خود را بازگو کند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف اظهار داشت: شخصا از برخی احزاب اصلاح‌طلب عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان گلایه‌مند هستم چرا که تصور می‌شود رابطین این احزاب جمع‌بندی شورای عالی اصلاح‌طلبان را به حزب متبوع خود منتقل نمی‌کنند به همین دلیل هیچ‌وقت احساس نکردیم رابطه تنگاتنگی با احزاب وجود دارد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به برخی اظهارنظرها درخصوص سکوت وی، تاکید کرد: شخصا معتقدم درخصوص برخی مسائل حرف نزدن هنر است. اگر درباره برخی مسائل جریان اصلاحات و کشور صحبت کنم مطمئنم همان کسانی که بحث سکوت من را مطرح می‌کنند از طرح برخی موضوعات گلایه خواهند کرد.

عارف با یادآوری انتخابات شوراها در سال 96 گفت: در جریان این انتخابات بیشترین هزینه را در جریان بستن لیست امید متحمل شدم در حالی که کوچکترین اعمال نظری هم در تهیه لیست نداشتم.

وی با انتقاد از نحوه تعامل شورای شهر تهران با شورای عالی اصلاح‌طلبان، گفت: از همان ابتدای فعالیت شورای شهرتهران و در اولین عملکرد مهم خود یعنی انتخاب شهردار، به مشورت‌هایی که داده شد متاسفانه توجه.ی نشد و تاکنون هم شورای اصلاح‌طلبان نظارت جدی بر عملکرد شورای اسلامی کلانشهرها و فراکسیون امید نداشته است.

وی همچنین تصریح کرد: برخی اظهارات در داخل جریان اصلاحات به خودزنی رسیده و شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را زیرسؤال می‌برند.

*********************************

روزنامه خراسان**

مجوز ویژه نیروهای مسلح برای اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی

بر اساس گزارش یکی از وزیران اقتصادی به اعضای کابینه، اعلام شده با توجه به این که برای برخی پروژه های مصوب شده در زمینه اقتصاد مقاومتی، به استفاده از اراضی متعلق به نیروهای مسلح نیاز است، پس از ارسال درخواست رسمی در این خصوص، مجوز مربوط از سوی مسئولان نیروهای مسلح صادر شده تا این طرح ها که به فعال شدن ظرفیت های اقتصادی برخی استان ها کمک می کند، سریع تر اجرایی شوند.

دستور دولت برای تکمیل ابلاغیه احمدی نژاد

در حالی که بر اساس ابلاغیه سال 1388 رئیس جمهور وقت، شرکت های دولتی مکلف شده بودند ظرف سه ماه مصادیق مربوط به سیاست ‌گذاری و اعمال وظایف حاکمیتی مرتبط با موضوع فعالیت خود را شناسایی و مراتب را برای انجام این ‌گونه امور از طریق وزارتخانه ‌ها یا موسسات دولتی ذی‌ ربط اعلام کنند، طبق بخشنامه جدید دولت به وزارت اقتصاد مقرر شده این نوع شرکت های دولتی، با تشکیل کارگروهی مشخص و در نهایت با تصویب کابینه، تعیین رسمی می شوند.

*********************************

روزنامه ایران**

تکذیب شنود تلفنی یکی از مقامات کشور با مأمور MI6 از سوی اطلاعات سپاه

خبر اول اینکه،سخنگوی سپاه ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر اقدام سازمان اطلاعات سپاه در نشان دادن شنود تلفنی یکی از مقامات کشور با مأمور MI6 به وی را تکذیب کرد. به گزارش سپاه نیوز؛ سردار رمضان شریف با تکذیب اظهارات منتسب به یک نماینده مجلس مبنی بر اقدام سازمان اطلاعات سپاه در نشان دادن شنود تلفنی مکالمه یکی از مقامات عالی کشور با مأمور MI6 (سرویس امنیتی و اطلاعاتی انگلستان) به وی گفت: این ادعا کذب محض بوده و از آنجا که اظهاراتی از این نوع مسبوق به سابقه است، سازمان اطلاعات سپاه طی مکاتبه‌ای با کمیسیون امنیت ملی مجلس درخواست تذکر لازم به اعضای کمیسیون و دیگر نمایندگان مجلس در پرهیز از طرح این گونه ادعاها و اظهارات را داشته و تأکید کرده است که هرگونه نقل و قول از این سازمان منوط به اطلاعات و گزارش‌های رسمی است که به دستگاه‌های ذیربط منعکس می‌شود. وی افزود: بدیهی است حق پیگیری این ادعا و این گونه نقل و قول‌ها برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محفوظ خواهد بود. گفتنی است جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد چنین ادعایی را مطرح کرده بود.

ادعای سایبری اسرائیل درباره ایران

خبر دیگر اینکه،مقام‌های بخش سایبری رژیم صهیونیستی مدعی شدند که هکرهای ایرانی به سیستم هشداردهنده موشکی اسرائیل بسیار نزدیک شده‌ و مقام‌های نظامی اسرائیل را برای حفظ سیستم‌های هشداردهنده در برابر این خطر به تلاش بی‌وقفه وادار کرده‌اند. به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، «نوام شار»، رئیس بخش اجرایی امنیت سایبری در اداره دفاع سایبری ارتش اسرائیل در این‌باره گفت: ارتش ما پس از تشخیص هویت هکرها در سال ۲۰۱۷ و نظارت بر آنها زمانی که مشخص شد هدف آنها چه بوده‌ است مسیرهای دسترسی‌شان را مسدود و با آنها مقابله کرده‌ است. شار در ادامه مدعی شد: «ما با هکرهای ایرانی مقابله کرده و سیستم نظارتی جدیدی ایجاد کردیم تا از این طریق اطمینان کسب کنیم که آنها نمی‌توانند دوباره چنین حملاتی را علیه ما انجام دهند.» این مقام رژیم صهیونیستی در ادامه اذعان داشت که این حملات سایبری توسط ایران بسیار آزاردهنده بوده و در صورت ادامه خطرناک است. وی در اظهاراتی مضحک خواهان اعمال تحریم‌های بین‌المللی برای مقابله با فعالیت‌های سایبری ایران شد.

ادعای رسانه‌های کنیایی علیه سفیر ایران

دست آخر اینکه،رسانه‌های کنیایی در اظهاراتی بی‌‌اساس مدعی شدند که «هادی فرج‌وند»، سفیر جمهوری اسلامی در نایروبی، متهم به فراری دادن دو ایرانی «متهم به عملیات تروریستی» شده‌ است. به گزارش ایلنا طبق ادعای گلف‌نیوز، این دو نفر شش سال پیش در کنیا به اتهام «انتقال مواد انفجاری از نوع آر.دی.ایکس» به شهر توریستی مومباسا، به تلاش برای انجام «عملیات تروریستی» متهم شده‌ و در نهایت به حبس ابد محکوم شدند. این حکم بعداً تجدید نظر شد و به ۱۵ سال زندان کاهش یافت. از سویی دیگر «لیلا فتحی» عضو کانون زنان بازرگان ایران نیز ادعا کرده که «اخیراً کنیا حساب بازرگانان ایرانی حتی آنهایی که از سال‌ها قبل در این کشور حضور داشتند را مسدود کرده است.» سخنگوی وزارت امور خارجه اما توضیح داد: تنها یک بانک (بانک اکویتی) آن هم به دلایلی، برخی حساب‌های تعدادی از ایرانیان را مسدود کرده است، اما ایرانیان در سایر بانک‌ها مشکلی ندارند. بهرام قاسمی با ذکر این نکته که متأسفانه برخی رسانه‌ها به دلایل تسویه حساب‌های خاص این نوع اخبار را تعمیم داده و سیاه‌نمایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، عنوان کرد: این رسانه‌ها سعی می‌کنند پازل جنگ روانی امریکا علیه ملت ایران را کامل کنند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

کشور برای بهتر اداره شدن نیازمند تفکر مهندسی است

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اگر کشور را مهندسی اداره می‌کردیم، حتما شرایط‌مان بهتر از این بود،‌ گفت: باید سیستم عامل حکمرانی‌مان تغییر کند.به گزارش فارس، مهرداد بذرپاش در مراسم گرامیداشت روز مهندس و تقدیر از دانشجویان مهندسی دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه اگر کشور را مهندسی اداره می‌کردیم، حتما شرایط‌مان بهتر از این بود،‌ گفت: باید سیستم عامل حکمرانی‌مان تغییر کند. وی ضمن تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم رهبری شاخصه‌های نرم‌افزار جدید حکمرانی برای دهه پنجم انقلاب است، خاطرنشان کرد: جوان‌سازی سیستم مدیریت کشور با هدف ارتقای کارآمدی بخش‌های مختلف یک ضرورت است. بذرپاش افزود: کشور برای بهتر اداره شدن نیازمند تفکر مهندسی است؛ نگاهی که با تجزیه و تحلیل مسائل مختلف، دنبال راه‌حل است و برای آنها مساله‌ای به بن‌بست نخواهد انجامید.نماینده سابق مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه باید مهندسی تصمیم بگیریم، اظهار داشت: اینکه باران نیاید خشکسالی می‌شود و بلافاصله بعد از بارش باران، سیل مردم را آزار دهد، یعنی برای مدیریت منابع آب کشور مهندسی تصمیم نگرفته‌ایم. وی ادامه داد: اینکه گوشت از گمرک به قیمت هر کیلو 24 هزار تومان ترخیص می‌شود اما در بازار حدود 100 هزار تومان به فروش می‌رسد، یعنی مهندسی برای نظام توزیع، تصمیم نگرفته‌ایم. بذرپاش افزود: اینکه قیمت خودروی پراید در سال 87 حدود 8 میلیون تومان بود و الان به 48 میلیون رسیده است، یعنی 6 برابر، به این معناست که طی 10 سال گذشته سالی حدود 50 درصد تورم داشته‌ایم؛ در حالی که بارها اعلام شده تورم تک‌رقمی است!

FATF تصویب شود دشمن مسائل دیگر را مطرح می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: FATF آنقدر مهلت ایران را تمدید می‌کند تا آن را امضا کنیم. محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر، در واکنش به اظهارات برخی دولتمردان مبنی بر اینکه تصویب نشدن لوایح FATF مشکلات اقتصادی کشور را تشدید می‌کند، تصریح کرد: قطعا اگر FATF هم تصویب شود، طرف مقابل مسائل دیگری چون ممنوعیت به کارگیری موشک‌های بالستیک را مطرح می‌کند و حتی اگر این خواسته را هم اجرا کنیم، آنان سراغ حقوق بشر می‌روند و ایران را متهم به نقض آن می‌کنند و هر روز یک بهانه جدید علیه ایران می‌تراشند. وی با اشاره به تمدید مهلت FATF به ایران گفت: FATF مدام مهلت ایران را تمدید می‌کند و از نظر بنده آنان آنقدر این مهلت را تمدید می‌کنند تا ما آن را امضا کنیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مسائل اقتصادی ما قابل حل است و صرفا یک مدیریت ریسک‌پذیر می‌خواهد و باید از نیروهای باتجربه، کارآمد و نخبه برای برون‌رفت از شرایط موجود استفاده شود.

تنگه هرمز تا زمانی که نفت‌مان را صادر می‌کنیم باز است

فرمانده نیروی دریایی سپاه می‌گوید هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند اما ما اجازه دهیم صادرات آنها از آب‌های ما ادامه پیدا کند. سردار دریادار علیرضا تنگسیری در گفت‌وگو با شبکه العالم، در پاسخ به این سوال که تنگه هرمز موقعیت بسیار حساسی در دنیا دارد و 40 درصد نفت دنیا از همین تنگه صادر می‌شود و بعد از خروج آمریکا از برجام، آنها سعی داشتند صادرات ایران را به صفر برسانند در آن زمان بعضی از مسؤولان جمهوری اسلامی تلویحاً اشاره کردند تنگه هرمز را خواهیم بست، آیا این قضیه بالفعل می‌تواند انجام شود؟ گفت: قبلاً هم عرض کردیم تا زمانی که نفت ما از تنگه هرمز خارج می‌شود و منعی برای خروج و ورود کشتی‌های ما نباشد این مساله تحقق پیدا نمی‌کند و منطقی نیست بخواهیم این کار را انجام دهیم اما اگر روزی احساس کنیم منعی وجود دارد که نفت از اینجا خارج شود و نفت ما خارج نشود آن موقع هر عقل سلیم و سالمی اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد، چرا که ما که این ساحل طولانی را داریم و نگهبان تنگه هرمز هستیم و به آن تسلط کامل داریم اگر نتوانیم نفت‌مان را صادر کنیم اما یک بیگانه فرامنطقه‌ای بیاید و بتواند نفت را از اینجا ببرد و صادر کند، خب! این مساله منطقی نیست، قطعاً بدانید جوانان غیور این مملکت اجازه این موضوع را نخواهند داد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات