صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۲۵

اخبار ویژه روزنامه‌ها 8 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

نگرانی مقام صهیونیست از نفوذ ایران به سامانه هشدار موشکی اسرائیل

رئیس سابق دفاع سایبری ارتش رژیم صهیونیستی گفت: هکرهای ایرانی به طرز نگران‌کننده‌ای به سامانه هشداردهنده موشکی اسرائيل نزدیک شده‌اند.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از «نوآم شار» مقام ارشد صهیونیستی نوشت: ارتش اسرائیل بعد از شناسایی هکرهای مذکور در سال 2017، آنها را شناسایی کرد.

شار گفت: ما موانع و سامانه‌های نظارتی جدیدی ایجاد کرده‌ایم.

بلومبرگ نوشت: این مقام اسرائیلی، حملات سایبری جمهوری اسلامی را مخرب‌ترین حملات در فضای سایبری امروزه توصیف کرد.

بلومبرگ افزود: شار که طی 20 سال گذشته در توسعه عملیات دفاع سایبری اسرائیل نقش داشته، گفت «ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا سایبری‌های ایرانی به یک تهدید بسیار بزرگ تبدیل شوند.»

این رسانه افزود: شرکت امنیت سایبری «فایر آی» مستقر در آمریکا بعد از ماه‌ها تحت پیگرد قرار دادن عاملان حملات هکری، در ژانویه گذشته اعلام کرد ایران ممکن است در موجی از حملات هکری علیه زیرساختارهای دولتی و مخابراتی در سراسر اروپا و آمریکای شمالی نقش داشته باشد.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود به نقل از «ریا سایرس ‌(Rhea Siers)» مقام ارشد سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نوشت: روسیه در عملیات حملات سایبری از ایران حرفه‌ای‌تر است و چین در این زمینه بسیار ماهر است.

نخست‌وزیر اسرائیل به تازگی گفت اسرائیل به طور روزمره حملات سایبری ایران را دفع می‌کند.

نوام شار در این زمینه گفت: متحدان و گروه‌های نیابتی ایران نیز در حملات سایبری علیه اسرائیل نقش دارند.

هشدار رئیس سابق دفاع سایبری ارتش رژیم صهیونیستی در حالی است که اخیرا مایکل مالوف از مقامات اسبق پنتاگون در گفت‌وگو با راشا تودی تصریح کرد: ایرانی‌ها سال‌هاست که به تخصص در زمینه جنگ الکترونیک معروف بوده و در هک استادند و می‌توانند بر قاعده و الگوریتم هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا مسلط شوند.

مالوف افزود ایران می‌تواند به پهپادهای آمریکا نفوذ کند و نیروهای این کشور را به حرکت درآورد.

این فناوری و ظرفیتی است که ایران دست کم از سال 2011 در اختیار داشته است. زمانی که این کشور فرماندهی هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین فوق پیشرفته آمریکایی به نام RQ-170 را به دست گرفت و آن را از افغانستان به ایران هدایت کرد؛ سپس از طریق مهندسی معکوس به داخل سیستم فوق پیشرفته آن نفوذ کرد و توانست مشابه این پهپاد را بسازد.

این مقام اسبق پنتاگون از اینکه چرا ایران ظرفیت سایبری خود را افشا کرده ابراز تعجب کرد اما افزود: این حادثه تنها بخش کوچکی از ظرفیت‌های الکترونیک ایران را فاش کرده است.

گفتنی است گونن سگو وزیر انرژی سابق رژیم صهیونیستی، اخیرا به خاطر جاسوسی برای ایران به 11 سال زندان محکوم شد.

کف و سوت افراطیون مدعی اصلاحات برای اشتباه ظریف

افراطیون مدعی اصلاحات، از اعلام استقبال ظریف در اینستاگرام استقبال کردند.

در حالی که خبرها حاکی از دلخوری ظریف نسبت به روحانی است، عبدالله رمضان‌زاده (سخنگوی دولت اصلاحات و عضو حزب منحله مشارکت) در توییتر نوشت: استعفای ظریف اقدامی به موقع بود. دخالت‌های دیگران غیرمسئول در روابط خارجی، منافع ملی را به خطر انداخته است.

عباس عبدی هم که از حامیان خروج از حاکمیت در دوره اصلاحات بود، نوشت: استعفای ظریف کار خوبی بود.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران و عضو اعتماد ملی هم می‌نویسد: اگر خبر استعفای ظریف تأیید شود، فارغ از نحوه استعفا، شهامت او را تحسین می‌کنم که شهامت داشت از سمتش کناره بگیرد. کاش همه ما شهامت داشته باشیم(!)

علی شکوری‌راد رئیس حزب اتحاد ملت نیز نوشت: ظریف یک دیپلمات تمام‌عیار است و ظرایف سیاست را می‌شناسد و پیامدهای هر اقدامی را می‌داند.

او به خوبی می‌دانسته است یا نباید# استعفا بدهد یا اگر استعفا داد ناگزیر باید پایش بایستد چرا که می‌فهمد استعفا‌# پایان کار ظریف نیست. بازگشت به کار پس از اعلام کناره‌گیری پایان کار ظریف است.

آذر منصوری دیگر عضو حزب اتحاد ملت هم مدعی شد: برای منافع مالی یک جاهایی هم باید استعفا داد.

خاطره وطن‌خواه نیز در توییتر نوشت: کاش شجاعت آقای ظریف را آقای جهانگیری داشت و یک سال پیش وقتی با اولین محدودیت‌ها مواجه شد، استعفا می‌داد. این دولت با ترکیب سهامی خاص، چشم‌اندازی بهتر از آنچه امروز اتفاق افتاده ندارد.

همچنین عیسی سحرخیز مدیرکل مطبوعات داخلی در دولت اصلاحات که مدت‌هاست با ضدانقلاب همکاری می‌کند، نوشت: «روحانی اگر مرد میدان سیاست باشد، به جای تلاش برای بازگرداندن ظریف خود نیز باید استعفا دهد».

فریدون مجلسی همکار نشریات زنجیره‌ای هم به نامه‌نیوز گفت: روحانی هم باید بین ماندن و رفتن انتخاب کند.

یادآور می‌شود افراطیون مدعی اصلاحات، در انتخابات مجلس هفتم (سال 82) نیز در دولت و مجلس تهدید به استعفا کرده بودند تا عناصر رد صلاحیت شده برگردند یا انتخابات تعطیل شود؛ اما نظام در مقابل این باج‌طلبی ایستاد. آنها همچنین در فتنه سال 88، چند عضو برخی سفارتخانه‌های ایران در خارج کشور را وادار کردند تا برای فشار به نظام، اعلام استعفا کنند. به نظر می‌رسد در ماجرای اخیر نیز که به دلخوری ظریف از روحانی مربوط می‌شود، افراطیون مدعی اصلاحات بدشان نمی‌آید، دولتمردان را به سمت خودزنی هل دهند و از این طریق ضمن داغ شدن فضا، از پاسخگویی درباره وعده‌های اقتصادی داده شده به مردم طفره بروند و ضمنا به عقده‌ ناکام قدیمی (ایجاد بی‌ثباتی در کشور) جامه عمل بپوشاند.

تروریست‌های ضد ایرانی در کدام کشورهای اروپایی فعالیت دارند

اتاق فکر عملیات‌های تروریستی علیه ایران در برخی کشورهای اروپایی است.

روزنامه فرهیختگان با ‌اشاره به جنایات تروریستی اخیر نوشت: سال ۱۳۹۷ در حالی رو به پایان است که بر چهره خود سه واقعه تروریستی تلخ را به یادگار دارد؛ اولین اتفاق مربوط به استان کردستان و درگیری نیروهای انتظامی کشور با تروریست‌های کرد ساکن عراق بود که اواخر بهار و تابستان در چند برهه روی داد و نهایتاً منجر به اقدام سپاه پاسداران و هدف قراردادن مقر تروریست‌های حزب منحله دموکرات کردستان در خاک عراق شد. دومین واقعه به عملیات تروریستی در اهواز همزمان با برگزاری رژه نیروهای مسلح مربوط می‌شود. در ۳۱ شهریور چهار تن از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه با حضور در میان مردم بیش از ۲۰ زن و مرد و کودک، سرباز و نیروهای نظامی را به شهادت رساندند و حدود ۶۰ نفر را زخمی کردند. واقعه سوم هم عملیات گروهک تروریستی جیش‌الظلم در شامگاه چهارشنبه گذشته بود. عملیات انتحاری این گروهک تروریستی در محور مواصلاتی خاش- زاهدان منجر به شهادت ۲۷ تن از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

در این میان اما واضح است که پشتوانه این عملیات‌های تروریستی علاوه‌بر سیا و موساد، کشورهایی هستند که عوامل گروهک‌های یادشده را در خود جای داده‌اند و آنها را تحت عناوین مختلف حمایت می‌کنند. به جز عربستان که رسما از داعش و گروهک‌های مستقر در مرزهای شرقی ایران حمایت می‌کند و برخی اخبار نیز از کمک‌های مالی آنها به الاحوازیه حکایت دارند، امروز اروپایی‌ها که همیشه داعیه مبارزه با تروریسم داشته‌اند و فشار زیادی هم به ایران می‌آورند تا به همین بهانه، ایران اجرا‌کننده دستورات کنوانسیون‌هایی چون پالرمو و CFT باشد، نیز میزبان و حامی تروریست‌هایی هستند که در موارد بالا اسامی آنها ذکر شد.

گروهک جندالشیطان در سال ۱۳۸۲ توسط عبدالمالک ریگی بنیاد گذاشته شد و عملیات‌های خونینی چون تاسوکی را در ایران اجرا کرد. بخشی از گزارش مفصل شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» آمریکا در سال ۲۰۰۸ از حمایت‌های گسترده آمریکا از جندالشیطان پرده برداشت. بعد از انهدام این گروهک و اعدام عبدالمالک، در سال۲۰۱۳ عبدالرئوف ریگی، برادر عبدالمالک «جیش‌الظلم» را راه‌اندازی کرد.

عبدالرحیم ملازاده (صلاح‌الدین فاروقی) نیز از سرکردگان این گروهک تروریستی است که از چند سال پیش با حضور در کویت شبکه فارسی‌زبان و ضدشیعی «الوصال» را راهبری می‌کند. اخیرا البته اسناد دیگری درخصوص ارتباط جیش‌الظلم با اروپایی‌ها هم منتشر شد؛ مانند سندی که نشان می‌دهد سایت این گروهک تروریستی از فرانسه اداره می‌شود.

اعضای گروهک الاحوازیه نیز در انگلیس و دانمارک و هلند اقامت دارند و سرکرده این گروهک در هلند به هلاکت رسید. برخی شبکه‌های رسانه‌ای در لندن از این گروهک تروریستی حمایت می‌کند.

همچنین برخی اعضای گروهک تروریستی دموکرات در آمریکا و آلمان تردد دارند.

به این فهرست باید سازمان تروریستی منافقین را نیز اضافه کرد که در فرانسه و برخی کشورهای دیگر فعال است.

شرق: دولت صندوق توسعه ملی را از معنا تهی کرد

با عملکرد دولت، ماهیت صندوق توسعه ملی از معنا تهی و ورودی‌های صندوق به صفر رسیده است. روزنامه شرق به نقل از هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: بررسی ارقام و تبصره‌های لایحه بودجه نشان می‌دهد به‌واسطه کسر سهم ۱۴‌درصدی صندوق توسعه ملی و اعمال تکالیفی مانند ۴۰۰هزار میلیارد ریال سقف دوم و دیگر تکالیف تبصره‌های «۴»، «۱۸»، «۱۹» و «۲۰» از محل منابع صندوق، در سال آینده عملا منبع جدیدی وارد صندوق نخواهد شد. این درحالی است که با توجه به شرایط پیش‌رو لازم بود در حد امکان منابع صندوق برای مصارف ضروری در سال‌های آتی پس‌انداز شود. صندوق توسعه ملی قرار بود سهم ارزی نسل آینده از منابع طبیعی باشد، اما با دست‌اندازی‌ها به منابع این صندوق عملا به مخزنی برای جبران کسری درآمدی دولت تبدیل شده است.

روند فزاینده برداشت‌ها بیشتر از پیش تقویت شده است و دولت در ۳ سال اخیر بیش از دو‌برابر کل تسهیلات ریالی دریافتی از صندوق از ابتدای تأسیس تا پایان سال ۹۳ برداشت کرده و در لایحه بودجه سال آینده با کاهش ۱۴ درصدی سهم صندوق توسعه از فروش نفت، در چندین محل برای تأمین مالی بر منابع صندوق توسعه تکیه کرده است.

هرچند در اساس‌نامه صندوق بر مستقل‌بودن صندوق توسعه ملی از مصارف بودجه‌ای تأکید شده، اما در سال‌های اخیر و به‌ویژه در لایحه بودجه ۹۸، این اصل نقض شده و دولت و مجلس منابع آن را برای تکالیف بودجه‌ای و تأمین مالی هزینه‌های جاری اختصاص داده‌اند.

دولت یک قدم هم پیش‌تر رفته و برای تأمین مالی بخشی از مصارف لایحه بودجه ۹۸ حساب ویژه‌ای روی صندوق توسعه ملی باز کرده است. در لایحه بودجه ۹۸ سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت خام و میعانات گازی ۱۴ درصد کاهش داشته.

روند تدوین قانون بودجه معیوب و غیرشفاف است

لایحه بودجه تقدیمی از سوی دولت، معیوب است و باید عیب‌های آن برطرف شود.

روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت: رهبر معظم انقلاب در منشور گام دوم انقلاب اسلامی، مشکلات اقتصادی و راه‌حل‌های آن را متذکر شدند و از بودجه کل کشور به عنوان بودجه معیوب و نامتوازن و نیز عدم ثبات سیاست‌های اجرایی اقتصاد یاد کردند.

مجلس شورای اسلامی پس از یک دوره طولانی بررسی بودجه کل کشور در کمیسیون تلفیق شنبه گذشته به کلیات آن رای داد، نمایندگان مخالف و موافق دیدگاه‌های خود را مطرح کردند اما کمتر کسی به موضوع معیوب و نامتوازن بودن و عدم ثبات سیاست‌های اجرایی‌اشاره کرد.

بودجه چرا معیوب است، عیب آن چیست؟ مهم‌ترین عیب آن این است که نوشته می‌شود اجرا نمی‌شود یا بطور کامل اجرا نمی‌شود یا بخشی از آن اجرا و بخشی اجرا نمی‌شود.

براساس گزارش تفریغ ماده واحده بودجه سال ۹۶ تنها ۳۸ درصد احکام قانونی آن اجرا شده. ۴۶ درصد احکام بطور کامل یا بخشی از آن رعایت نشده و از همه مهم‌تر ۱۶ درصد احکام بودجه فاقد عملکرد است.

ماده واحده بودجه از دو عدد پیش‌بینی درآمدها و برآورد هزینه‌ها تشکیل شده که اصل بودجه وفق ماده یک قانون محاسبات عمومی همین دو عدد است. تبصره‌هایی که به آن اضافه می‌شود یا ماهیت برنامه‌ای دارد یا بودجه‌ای، اگر ماهیت برنامه‌ای دارد برنامه آن قبلاً به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسیده و اگر برنامه‌ای جدید است که دولت حق ندارد هنگام ارائه لایحه بودجه، برنامه بیاورد یا برنامه اصلی را دور بزند. اگر بخشی از تبصره‌ها ماهیت بودجه‌ای دارد، ارقام و اعداد آن در جداول آمده و نیازی نیست در قالب تبصره آورده شود.

در حقیقت بررسی بودجه باید به جداول و صحت و سقم اعداد و ارقام پیش‌بینی درآمدها و برآورد هزینه‌ها اختصاص یابد. که این کار در مجلس یا صورت نمی‌گیرد یا تأمل و دقتی به آن مبذول نمی‌گردد.

سرّ معیوب بودن بودجه در همین واقعیتی است که هر سال تکرار می‌شود.

نتیجه تصویب غیرشفاف چنین بودجه‌ای مجهول ماندن درآمدهای واقعی و هزینه‌های واقعی است. وقتی درآمد و هزینه واقعی کشور مجهول ماند بطور طبیعی کسر بودجه هم غیرواقعی است. برای تأمین این کسری یا اوراق قرضه منتشر می‌کنند یا پول بدون پشتوانه چاپ می‌کنند یا قیمت ارز و طلا را بالا و پایین می‌برند.

خروجی چنین بودجه‌های معیوبی، ‌تورم، گرانی، بیکاری، فقر درآمدی دهک‌های پایین جامعه، کاهش ارزش پول ملی و... است. به این دور باطل باید روزی پایان داد. راه‌حل آن در قوانین بالادستی و پایین‌دستی «برنامه» و «بودجه» آمده است. اگر به آنها دقیق عمل شود. بودجه‌ای شفاف خواهیم داشت که ساختار آن با بودجه‌های سال‌های اخیر کاملاً متفاوت است.

*********************************

روزنامه رسالت **

مجتهدشبستري: استعفاي ظريف تأثيري بر تصميم مجمع درباره FATF ندارد

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: استعفاي ظريف تاثيري بر تصميم مجمع درباره FATF ندارد. آيت‌الله محسن مجتهد‌شبستري در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري آنا، در توضيح استعفاي محمدجواد ظريف گفت:‌ شکست‌هايي که دولت در حوزه سياست خارجي مانند موفق نبودن برجام، بدعهدي‌هاي اروپايي‌ها و مفيد نبودنINSTEX با آن مواجه بود، فشارها بر وزارت امور خارجه و شخص وزير را افزايش داد و آقاي ظريف با مشاهده اين شکست‌ها و براي فرار از پاسخگويي اقدام به استعفا کرد. وي ادامه داد: ظريف بايد توضيح دهد چرا استعفا داده و حتما بايد پاسخ پرسش‌هايي درخصوص علت اعتماد به اروپا و پذيرش برجام را بدهد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه در دولت شاهد ضعف مديريتي هستيم،‌ گفت: دولت نتوانست کشور را آن‌طور که در شأن ملت ايران است، هدايت کند و وقتي وزراء فشارها و انتقادهاي مردمي و نمايندگان مجلس به ضعف مديريت دولتي را مشاهده مي‌کنند، سريع گزينه استعفاء را بر مي‌گزينند. وي به تأثير اين استعفاء بر تصويب لوايح مربوط به FATF اشاره کرد و افزود: استعفاي ظريف سبب نمي‌شود مجمع تشخيص مصلحت تحت فشار قرار گيرد و هرگز نظرش با اين اقدام آقاي ظريف تغيير نخواهد کرد، حتي اگر ساير وزرا هم استعفا دهند در نظر مجمع تشخيص اثرگذار نخواهد بود.

*********************************

روزنامه خراسان**

واکنش ها به استعفای ظریف

قاسمی : متن منتسب به ظریف خطاب به روحانی، دستکاری شده و ناقص است

طاهری- استعفای نیمه شب دوشنبه ظریف تحلیل ها و واکنش های مختلفی را به همراه داشت. برخی در تحلیل های خود این کناره گیری را مرتبط با ناهماهنگی های به وجود آمده درباره سفر بشار اسد به تهران دانستند و برخی شکست دولت در اقناع دستگاه های مختلف درباره FATF و تعدادی هم ریشه این استعفا را اختلافات درونی دولت دانستند. با این حال تا لحظه تنظیم این خبر، رئیس جمهور با استعفای ظریف موافقت نکرده و به گفته دستیار وزیر خارجه با این استعفا نیز موافقت نخواهد شد. ظریف نیز دیروز در یکی از واکنش هایش جمله ای گفت که تلویحا نشان می داد استعفای او ممکن است فقط برای بیان اعتراضش به برخی اقدامات انجام شده باشد:«وظیفه داشتم به خاطر منافع ملی و اقتدار کشور در برابر رعایت نشدن جایگاه وزارت خارجه واکنش نشان دهم.» محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور هم روز گذشته پذیرش استعفای ظریف از سوی رئیس جمهور را «قویا» تکذیب کرد.براساس گزارش ایسنا، مرتضی سرمدی قائم مقام ظریف هم تأکید کرد که استعفای ظریف با هماهنگی رئیس جمهور نبوده است. با این حال برخی رسانه ها از افرادی مانند عباس عراقچی، امیرعبداللهیان و حتی محمود واعظی به عنوان جایگزینان احتمالی ظریف یاد کردند.

اظهارات ظریف درباره استعفایش

روز گذشته در اوج خبرها و شایعات درباره دلیل استعفای محمد جواد ظریف، او در پیامی کوتاه درباره استعفای خود نوشت: امیدوارم استعفای بنده تلنگری برای بازگشت وزارت امور خارجه به جایگاه قانونی اش در روابط خارجی باشد. وی درعین حال در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره احتمال استعفای دیپلمات های کشورمان در حمایت از خودش گفت: تاکید بنده به همه برادران و خواهران عزیز در وزارت خارجه و نمایندگی‌ها این است که با کمال صلابت وظایف خود در دفاع از کشور را دنبال و از چنین اقداماتی به شدت پرهیز کنند. آریا همچنین متنی را به نقل از ظریف منتشر کرد که وی ضمن تأکید بر این که من ناراحتی و دلخوری شخصی ندارم، افزود: «به عنوان وزیر خارجه وظیفه داشتم به خاطر منافع ملی و اقتدار کشور در برابر رعایت نشدن جایگاه وزارت خارجه واکنش نشان دهم. بقیه گمانه زنی ها صرفا زاییده تخیلات افراد است.» تا این جا مشخص نیست کدام موضوع باعث شده که وزیرخارجه احساس کند «جایگاه وزارت خارجه رعایت نشده» است اما انتخاب به نقل از ظریف مدعی شد : «بعد از عکس های ملاقات های امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد!» اشاره ای که حاکی از گلایه وزیر خارجه از حضورنداشتن‌اش در جریان ملاقات بشار اسد با رئیس جمهور کشورمان بود، هرچند یکی از خبرنگاران نزدیک به ظریف این نقل قول انتخاب را تکذیب کرد.

پشت پرده استعفای ظریف

چهره های سیاسی اما روایت های مختلفی از علل استعفای وزیر امور خارجه ارائه کردند. علی مطهری ضمن ابراز بی اطلاعی از علت استعفای وزیر خارجه گفت: «به طور کلی آن مقدار که اطلاع دارم دلیل اصلی دخالت هایی است که از طرف نهادهای غیر مسئول در سیاست خارجی کشور انجام می شود. دولت باید اقتدار داشته باشد و در این خصوص یک مقدار مقصر دولت است که دایم عقب‌نشینی کرد و دیگران دایم در کارهایش دخالت می‌کنند.» حشمت ا... فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اما علت استعفای ظریف را برخی اختلافات در دولت دانست و گفت: از گلایه‌های ایشان اطلاع داشتیم و مشخصا برخی از اختلافات در داخل دولت بود، ظریف می‌داند در حوزه سیاست خارجی تنوع سلیقه است. فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا گلایه‌های ظریف مربوط به ناهماهنگی‌ها ، ارتباطی با سفر بشار اسد به ایران دارد، گفت: اگر ناهماهنگی وجود داشته است در درون دولت بوده است، طبق پروتکل باید آقای ظریف در دیدار بشار اسد با رئیس جمهور حضور می یافت که به هر دلیل موضوع بین آقای ظریف و دولت است. حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس هم این استعفا را ناشی از اختلافات درونی دولت خواند و تأکید کرد که این اختلافات باید در نشست های محرمانه حل شود. محمدرضا عارف هم در این باره معتقد است: ناهماهنگی در درون دولت گاهی پیش می‌آید هرچند خبری از بروز ناهماهنگی‌‌ها ندارم، در هر حال آقای ظریف باید علت اصلی استعفایشان را توضیح دهند اما دلیل هر چه باشد باید رفع شود. از سوی دیگر یک منبع آگاه هم به فارس ناهماهنگی داخلی نهاد ریاست جمهوری و اطلاع ندادن به وی را علت استعفای ظریف دانست و به سابقه اختلافات روحانی و ظریف در ماه های اخیر هم اشاره کرد. اما کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس با اشاره به این که از استعفای ظریف نه خوشحال می شوم و نه ناراحت، مدعی شد: ظریف 13 بار پیش از این نیز استعفا کرده بود و حدود دو ماه پیش نیز 9 روز خانه‌نشین شد و سر کار نرفت؛ انتظار داشت روحانی و واعظی با او تماس بگیرند. حسین نقوی حسینی دیگر نماینده مجلس هم نوشت: استعفا و فرار از زیر بار مسئولیت که در دولت روحانی رواج یافته درست نیست و ظریف باید بماند. در همین زمینه سایت راه دانا نیز به نقل از یک منبع آگاه متنی را منتشر کرد و مدعی شد که این متن بخشی از متن استعفای ظریف است. در این متن که صراحتا این اتفاق ناشی از ناهماهنگی دولت برداشت می شود، خطاب به رئیس جمهور نوشته شده و ضمن گلایه از حضورنداشتن در ملاقات با بشار اسد آمده است: «می توانستید پس از ورود آقای بشار اسد (به فرض اطلاع نداشتن قبلی شما) به دفترتان دستور می دادید که بنده را بدون اعلام دلیل، احضار کنند و سپس از ملاقات، عکس و فیلم تهیه می کردید؛ فاصله دفتر من تا کاخ ریاست جمهوری 5دقیقه است جناب رئیس جمهور.» در عین حال شب گذشته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این متن بدون آن که آن را رد یا تکذیب کند توضیح داد که این متن «دستکاری شده و ناقص است.» وی همچنین به ایسنا گفت: هر گونه تفسیر و تحلیل علل این استعفا، غیر از آنچه ایشان در صفحه اینستاگرام شخصی خود آورده‌اند نادرست و عاری از هر گونه حقیقت است و همان گونه که دفتر ریاست محترم جمهوری امروز اعلام کردند این استعفا مورد پذیرش قرار نگرفته است.

واکنش دولت و مجلس به استعفای ظریف

در همین حال رئیس جمهور نیز در سخنرانی روزگذشته خود که بعد از این استعفا ایراد شده بود، بدون آن که به طور مستقیم اشاره ای به موضوع داشته باشد از ظریف، همتی و زنگنه تقدیر کرد و گفت: خط مقدم ما در مقابل آمریکا، وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است و اگر وزارت خارجه، کاری می‌کند، نماینده مردم است. وی همچنین ضمن اشاره به سفر اخیر بشار اسد به تهران نیز گفت: بشار اسد اتفاقا تشکر از وزارت خارجه را هم در ضمن بحث‌ها مطرح کرد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور هم که برخی از تحلیل ها او را به عنوان متهم این ناهماهنگی ها ذکر کرده بودند، در اینستاگرام خود نوشت: سخنان امروز رئیس جمهوری در تجلیل از وزیر امور خارجه‌‌اش، گواهی روشن بر رضایت کامل نماینده ملت ایران از مواضع و عملکرد هوشمندانه و موثر دکتر ظریف و پاسخ محکمی به برخی تحلیل های نادرست و مغرضانه است. واعظی افزود: از نظر دکتر روحانی، جمهوری اسلامی ایران تنها یک سیاست خارجی و یک وزیر امورخارجه دارد. انتخاب هم ادعا کرد اسحاق جهانگیری هم طی تماس تلفنی با ظریف برای متقاعد کردن ظریف برای ماندن در وزارت خارجه گفت و گو کرده است. حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور هم تأکید کرد: حکمت اقتضا می‌کند منافع ملی در اولویت قرار گیرد. مصلحت نه در استعفا که در استقامت و احیای دیپلماسی است. علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم از نامه 160 نماینده مجلس برای ماندن ظریف در مسئولیت وزارت خارجه خبر داد. روز گذشته همچنین فراکسیون امید و کمیسیون سیاست خارجی مجلس جلسه های جداگانه ای برای بررسی استعفای رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان برگزار و از ظریف حمایت کردند. فراکسیون اصولگرای نمایندگان ولایی در نامه ای تاکید کردند :در شرایط سختی فرار کردن از میدان پاسخ گویی و تنها گذاشتن روحانی، مردانگی سیاسی تلقی نمی‌شود؛ ظریف باید بماند. در همین زمینه حسین جابری انصاری دستیار ظریف هم در پاسخ به یک سؤال در صفحه اینستاگرامش تأکید کرد که رئیس جمهور با استعفای ظریف موافقت نخواهد کرد.اما بخشی از واکنش ها نیز به زمان استعفای ظریف و تحت الشعاع قرار دادن سفر مهم بشار اسد به تهران معطوف بود و به طور مثال علی علیزاده تحلیل گر سیاسی مقیم لندن هم در توئیتی با انتقاد از استعفای ظریف نوشت: عکس ظریف با تیتر «شکاف در نظام ایران» خبر یک رسانه‌های دشمن شده. آقای ظریف! چرا جشن مقاومت را تخریب کردید؟

واکنش آمریکا و رژیم صهیونیستی به استعفای ظریف

استعفای وزیر امورخارجه بازتاب های بین المللی نیز پیدا کرد. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در توئیتی نوشت که به این خبر توجه داریم و خواهیم دید که برقرار می ماند یا نه. وی تأکید کرد سیاست ما(در قبال ایران)هیچ تغییری نکرده است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در پیامی کوتاه نوشت: ظریف رفت. از دستش راحت شدیم! تارو کونو وزیر خارجه ژاپن هم ضمن ابراز تعجب از این استعفا، خواستار ماندن ظریف در مسئولیت خود شد.

*********************************

روزنامه ایران**

حبس برای وزیر سابق اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای ایران

خبر اول اینکه،وزیر سابق انرژی و صنعت رژیم صهیونیستی به اتهام آنچه «جاسوسی برای ایران» خوانده شد، به 11 سال حبس محکوم شد. به گزارش ایسنا، دادستان گولا کوهن به خبرنگاران خارج از دادگاه اورشلیم اعلام کرد که قاضی حکم خود را درخصوص پرونده گونن سگو، وزیر سابق انرژی و صنعت رژیم صهیونیستی که رسیدگی به آن به شکل غیرعلنی انجام شد، اعلام کرده است.

این دادستان رژیم صهیونیستی اظهار کرد که گونن سگو، روز سه‌شنبه بیست و ششم فوریه (۷ اسفند) به اتهام جاسوسی برای ایران به 11 سال حبس محکوم شده است. گونن سگو، که به عنوان وزیر انرژی و صنعت رژیم صهیونیستی طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ فعالیت کرد، پیش‌تر به جاسوسی برای «دشمنان اسرائیل» اذعان کرده بود.

نامه ۲۶ عضو پارلمان اروپا به روحانی

خبر دیگر اینکه،26 نماینده پارلمان اروپا در نامه‌ای که روز دوشنبه به رئیس جمهور ایران ارسال شده، مراتب «نگرانی شدید» خود را نسبت به بازداشت طولانی مدت هشت فعال محیط زیست در ایران ابراز کردند. به گزارش تابناک، این نمایندگان اروپایی با دخالت در امور قضایی ایران، نسبت به آنچه نقض جدی حقوق این هشت زندانی و عدم بهره‌مندی آنها از محاکمه عادلانه خوانده‌اند، انتقاد کرده و خواستار آزادی فوری و بدون پیش‌شرط آنها از زندان شده‌اند.

در نامه نمایندگان اروپایی نام‌های هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه آمده و از آنها به عنوان اعضای «بنیاد میراث حیات وحش ایرانی» یاد شده است. گفتنی است چند جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فعالان محیط زیست به اتهام جاسوسی به صورت غیرعلنی برگزار شده است.

دفاع اشتاین مایر از ارسال پیام تبریک به روحانی

دست آخر اینکه، فرانک والتر اشتاین مایر، با انتشار پیامی از اینکه به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی برای همتای ایرانی خود پیام تبریک فرستاده بود، دفاع کرد. این اقدام او با واکنش‌های زیادی مواجه شده بود. به گزارش ایسنا، بنابر گزارش شبکه دویچه وله، برخی رسانه‌های آلمانی در واکنش به پیام تبریک اشتاین مایر به حسن روحانی به این مسأله که در این پیام صحبتی از وضعیت حقوق بشر ایران به میان نیامده، بشدت انتقاد کردند. در پی این انتقادها دفتر رئیس‌ جمهوری آلمان با انتشار پیام اشتاین مایر توضیح داد که ارسال پیام تبریک به مناسبت سالگردها، عرف رایج در آلمان است. تازه‌ترین انتقاد به ارسال این پیام از سوی یوزف شوستر، رئیس شورای یهودیان آلمان بود. شوستر معتقد است که حتی اگر ارسال پیام تبریک به این مناسبت ضروری بوده باشد، رئیس جمهور «می‌بایست دست‌کم کلام روشنی در انتقاد از ایران به کار می‌برد.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

سفر بشار اسد به تهران از پیروزی‌های بزرگ‌تر خبر می‌دهد

عضو جامعه مدرسین گفت: دیدار بشار اسد با رهبر انقلاب از پیروزی‌های بزرگ‌تر برای مقابله با طرح خائنانه سازش و عادی‌‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد. آیت‌الله کعبی در گفت‌وگو با مهر، درباره سفر 2 روز پیش بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به تهران گفت: سفر رئیس‌جمهور سوریه به ایران بیانگر عمق روابط استراتژیک و نشانه پیروزی محور مقاومت است. این سفر و دیدار با رهبر معظم انقلاب از پیروزی‌های بزرگ‌تر و انسجام و هماهنگی بیشتر برای مقابله با طرح خائنانه و ذلت‌بار سازش و عادی‌‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد. وی افزود: رهبر معظم انقلاب بحق مدال قهرمان کشورهای عربی را به بشار اسد دادند و این دیدار صمیمی و آکنده از پیوند عمیق محور مقاومت و حمایت بی‌دریغ و گسترده جمهوری اسلامی از محور مقاومت پیام‌‌های اقتدار و پیروزی و شکست‌ناپذیری در برابر پروژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را به همراه دارد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به قدردانی بشار اسد از مقام معظم رهبری نیز اظهار داشت: رهبری مقتدرانه و عزتمندانه رهبر انقلاب و نقش بی‌بدیل آن در پیروزی محور مقاومت و شکست تکفیری‌ها مورد تقدیر رئیس‌جمهور سوریه قرار گرفت. بشار اسد برای اعلام وفاداری و قدردانی از نقش رهبر انقلاب در پیروزی محور مقاومت و تمجید عظمت ملت ایران در این ۴۰ سال به تهران سفر کرده بود.

هند و پاکستان را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن دعوت 2 کشور هند و پاکستان به خویشتن‌داری گفت: تنها راه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی همکاری همه‌جانبه و بدون تبعیض توسط همه کشورهای جهان است. به گزارش مهر، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اخبار منتشره درباره بروز تنش در روابط هند و پاکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران 2 کشور هند و پاکستان را به خویشتن‌داری و تلاش هر چه بیشتر برای کاهش تنش و حل مسالمت‌آمیز اختلاف و مشکلات فی‌مابین از طریق گفت‌وگو فرا می‌خواند. قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشور‌‌های قربانی تروریسم در جهان معتقد است تنها راه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی همکاری همه‌جانبه و بدون تبعیض توسط همه کشورهای جهان است.

پاکستان قول برخورد با تروریست‌ها را داده است

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: جمهوری اسلامی از شیطنت‌های کشور‌های حامی تروریسم نخواهد گذشت. سردار احمد وحیدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه از شیطنت کشور‌های حامی تروریسم نخواهیم گذشت، اظهار کرد: برخی کشور‌هایی که از تروریست‌ها در سوریه و عراق حمایت کردند، امروز اعمال تروریستی داخل کشور را هدایت می‌کنند. وی ادامه داد: همانطور که مشاهده کردید کشور‌های حامی تروریسم چقدر ناجوانمردانه یکی از اتباع خود را در ترکیه به قتل رساندند و ایران اسلامی به اقدامات اینها توجه داشته و آنها باید مراقب اعمال خود باشند. رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه تروریست‌ها منتظر پاسخ و پیامد‌های اقدامات خود باشند، تصریح کرد: دولت و ارتش پاکستان قول برخورد با تروریست‌ها را داده‌‌اند و ما منتظر اقدام جدی آنها هستیم. سردار وحیدی درباره حضور مستشاران ایرانی در سوریه تاکید کرد: تا زمانی که تروریست‌ها در این کشور هستند به درخواست دولت سوریه در آنجا حضور خواهیم داشت و به کسی ارتباطی ندارد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات