صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۴۴۱۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 28 فروردین

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): خطرپذیری می‌تواند جامعه را موفق کند. شما جوان‌ها باید آماده باشید؛ ترس از اینکه شاید نشود، این خیلی چیز بدی است. (1385/6/25) ***خجسته باد میلاد مسعود حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

بازگشت به سناريوي سوخته
سال 1398 سال بغرنجي براي اصلاح‌طلبان خواهد بود. از يک‌سو عملکرد دولت مورد حمايت آنان چندان رضايت‌بخش نيست، به گونه‌ای که انتقادات ايشان را نيز به همراه داشته و هزينه‌هاي فراواني را براي اين جريان تراشيده است و کار را براي حضور در انتخابات مجلس يازدهم دشوار کرده است. عبدالله ناصري از فعالان اصلاح‌طلب با صراحت اعلام کرده است: «آقاي روحاني آمد تا آقاي جليلي و گفتمان احمدي‌نژاد در 92 و 96 پيروز نشود؛ اما ضعف دولت او هزينه سنگيني را بر اصلاحات تحميل کرد. بنابراين معقول به نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان دوباره حاضر نشوند که هزينه سنگين غيرقابل دفاعي را پرداخت کنند.»
از ديگر سو، «بقای اصلاح‌طلبي» به تعبير سعيد حجاريان به اساسي‌ترين مسئله اين اردوگاه بدل شده است. در اين ميان، نظریه‌پرداز اصلاحات در مقاله‌اي راهکار خروج از اين وضعيت را بررسی کرده و براي ورود به عرصه انتخابات، عقلاني‌ترين راهبرد را «مشارکت مشروط»‌ در انتخابات اعلام داشته است؛ ولي چنانچه شروط مطرح شده برآورده نشود، باید عطاي انتخابات را به لقايش بخشيد!
راهبرد مشارکت مشروط، راهبردي تکراري و معطوف به گذشته است که در ادوار انتخابات با هدف کنترل و مهار فضاي عمومي انتخابات و فشار آوردن به نظام و به طور خاص شوراي نگهبان، مورد استفاده اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. بزرگ‌ترين معضل اصلاح‌طلبان صلاحیت نداشتن نامزدهايي است که آنان اصرار به ورودشان به مجلس دارند؛ اين در حالي است که مطابق با اصول و قوانين حقوقي انتخابات، امکان ورود اين افراد به عرصه رقابت انتخابات وجود ندارد و وظيفه اين دقت نظر برعهده شوراي نگهبان است. مهم‌ترين شرط راهبرد پيشنهادي حجاريان نيز تأييد صلاحيت نامزدهاي مورد علاقه اين جريان است. زياده‌خواهي غيرقانوني که در طول سال‌هاي اخير شوراي نگهبان در مقابل آن ايستاده است!
اين سياست هرچند با حمايت بخشي از اصلاح‌طلبان همراه بوده، اما منتقدان جدي در درون اردوگاه اصلاح‌طلب نيز داشته است که ديدگاه حجاريان را نقد کرده‌اند. اسماعيل گرامي‌مقدم، عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي با انتقاد از اظهارات حجاريان معتقد است، اين اظهارات بيرون از اتاق فکر و تصميم‌گيري عالي اصلاح‌طلبان بیان شده و عملياتي کردن آن در تعارض با منافع اردوگاه اصلاح‌طلبي است.
اين اظهار نظرها از سرباز زدن اختلافات جدي‌تري در اردوگاه اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات زمستان 1398 حکايت دارد که به تدريج آشکار خواهد شد و بر سردرگمي‌ها و واگراييهاي ايشان خواهد افزود.

 

▼ گزارش روز

پرحاشیه‌ها مشغول حاشیه‌سازی هستند!
در همه جای جهان سلبریتی‌ها در مواقع حساس و مقاطع بروز مشکلات به دلیل جایگاه و شهرتی که دارند، با موضع‌گیری‌ها و حضورشان سبب آرامش و دلگرمی مردم می‌شوند؛ اما این موضوع در کشور ما درباره برخی از این چهره‌ها تا حدودی متفاوت است. اگر حضوری در منطقه حادثه دارند یا برای عکس یادگاری است یا برای دخالت در کارهای نهادهای امدادی و خیریه‌ها مانند جمع‌آوری کمک‌های مردمی و... که در سال‌های اخیر به ویژه در زلزله کرمانشاه سبب بروز مشکلاتی شد!
اما در کنار حاشیه‌هایی که برخی از این چهره‌ها در کوران سیل اخیر آفریدند، توئیت مهناز افشار یکی از هنرپیشه‌های پرحاشیه کشور واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت. او که در پیامی عجیب و قابل تأمل از کمک‌های گروه‌های امدادی عراق به سیل‌زدگان کشورمان انتقاد کرده بود و با حمایت دشمنان ملت ایران و بدخواهان دو کشور مسلمان از جمله ربع پهلوی همراه شد، مورد انتقاد طیف‌های وسیع داخلی قرار گرفت که در اینجا قصد پرداختن به آنها را نداریم.
جالب اینجاست که در این میان محمدرضا جلایی‌پور، از فعالان اصلاح‌طلب حاضر در مناطق سیل‌زده با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود نوشت: «تنها لودری که در منطقه گلدشت اهواز داشت برای ساختن سیل‌بند به ایرانیان عرب این محله محروم کمک می‌کرد، مال حشدِالشعبی (بسیج مردمی عراق) بود و اهالی محل هم به وضوح از کمک نیروهای مردمی همسایه‌ عراقی‌شان راضی بودند. کاری به مطلوبیت و نحوه حضور حشدالشعبی برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان ندارم، اما بامزه است که کسانی با ژست ملی‌گرایانه و استقلال‌گرایانه بیشترین حمله را به حضور و کمک آنها به هموطنان سیل‌زده‌شان می‌کنند که خودشان وابسته به پول بن‌سلمان و نتانیاهو و ترامپند، در صف اول عکس یادگاری با ایران‌ستیزان و حمایت از مداخله‌ آمریکا و انواع تحریم علیه ایران و حضور نظامی آمریکا در منطقه‌‌اند و در خفا هم دل‌شان برای حمله‌ نظامی آمریکا به ایران لک زده. انگار فقط حضور چشم‌آبی‌ها در ایران اشکال ندارد.»

 

▼ اخبار ویژه

نوار حرف‌های خاتمی موجود است
کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در هفتمین روز مهر ماه سال گذشته در توئیتر خود گفته بود، رئیس دولت اصلاحات در ایام انتخابات پرحاشیه دهمین دوره ریاست‌جمهوری در سفری به عربستان، خواستار حمایت ملک عبدالله، پادشاه این کشور از میرحسین موسوی شده است. دفتر رئیس دولت اصلاحات در مقابل ادعا‌های کریمی‌قدوسی سکوت نکرد و پرونده این شکایت برای بررسی به هیئت نظارت مجلس شورای اسلامی ارجاع شد. کریمی‌قدوسی درباره آخرین جزئیات پرونده شکایت خاتمی گفت: «سند این موضوع مشخص است. یعنی صحبت‌های آقای خاتمی که این صحبت‌ها را مطرح کرده، ضبط شده است. سردار نقدی، مسئول فرهنگی سپاه بعد از همین توئیت و مصاحبه من، مصاحبه کرد و گفت که نوار موجود است. خودش (خاتمی) بگوید چه چیز‌هایی گفته است!»


نقشه جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران
«ناتان سیلز» هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا که در تل‌آویو به سر می‌برد، مدعی شده است کلید امنیت منطقه در اختیار ایران است و ما پیشرفت‌های قابل توجهی در راستای بهبود امنیت منطقه به دنبال درج سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی به دست آوردیم. در همین حال، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از مذاکراتش با مئیر بن‌شبات درباره ایران در منطقه خبر داده و در توئیترش نوشته بود: ما موضوعات زیادی برای گفت‌وگو داریم، از جمله تعهد مشترک‌مان برای مقابله با فعالیت‌های مخرب ایران و دیگر بازیگرانی که سبب بی‌ثباتی در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان می‌شوند.


▼ اخبار
1ـ ادامه تکذیب‌ها درباره یک خبر پرحاشیه!
پس از انتشار این خبر که محمود احمدی‌نژاد در برخی از نشست‌های محفلی اطرافیان خود مدعی شده که انقلاب سال ۵۷ کار انگلیس بود و تمام مسئولان نظام بر اساس خط انگلیسی حاکم شده‌اند، خبری به نقل از عباس امیری‌فر، از روحانیون نزدیک به احمدی‌نژاد منتشر شد که بیان این سخنان از سوی احمدی‌نژاد را تأیید می‌کرد، اما پس از گذشت چند روز، امیری‌فر در گفت‌وگو با «انصاف‌نیوز» ضمن تکذیب خبر منتشر شده به نقل از وی و انتقاد از دروغ‌پردازی‌های اطرافیان احمدی‌نژاد علیه خودش گفت که فعلاً مشخص نیست چه زمانی از علی‌اکبر جوانفکر، عبدالرضا داوری و یک سری‌ از رسانه‌ها شکایت می‌کند. وی افزود: باید ببینم دروغ‌های خود را اصلاح می‌کنند یا نه. از سوی دیگر علی‌اکبر جوانفکر مطالب منتشره به نقل از احمدی‌نژاد را که انقلاب سال ۵۷ کار انگلیس بود، تکذیب کرد. عبدالرضا داوری، مشاور رئیس دولت دهم هم گفت: «صحبت‌های آقای امیری‌فر کذب محض است و مشخص می‌شود او این مطالب را در اختیار سایت‌های خبری قرار داده بود.»

 

2ـ نماینده کنگره آمریکا: ترامپ برادر بزرگ القاعده است
«تولسی گابارد» نماینده کنگره آمریکا در ویدئویی به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا علیه «ایلهان عمر» نماینده مسلمان کنگره و یکی از منتقدان نفوذ لابی‌های صهیونیستی در آمریکا اعتراض کرده است. گابارد که در حال تلاش برای ورود به عرصه رقابت با ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است، به ترامپ یادآوری کرده که خود او از عربستان سعودی که بزرگ‌ترین حامی این گروه تروریستی به شمار می‌آید، حمایت کرده است. او گفته است: «ترامپ می‌گوید ما هیچ‌گاه ۱۱ سپتامبر را فراموش نمی‌کنیم؛ اما این خود ترامپ است که در نقش برادر بزرگ القاعده و بزرگ‌ترین محافظ آن در سوریه ظاهر شده است. او کسی است که کشور ما را به فاحشه بزرگ‌ترین حامی القاعده یعنی سعودی‌ها تبدیل کرده است.» قانونگذار آمریکایی در ادامه یادآوری کرده است، عربستان سعودی میلیاردها دلار برای ترویج اندیشه‌های افراطی در سراسر جهان هزینه کرده است.


3ـ بررسی حذف چهار صفر از پول ملی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک در دستور کار دولت قرار گرفته است. براساس این طرح، واحد پولی ملی جدید تحت عنوان «تومان» تعریف می‌شود که هر «تومان» معادل ده هزار (10000) ریال فعلی و یکصد (100) «ریال جدید» خواهد بود. با اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی ضمن تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و کاهش هزینه‌های چاپ و نشر اسکناس و مسکوک، کارآمدی نظام پولی جدید طی سال‌های آتی استمرار یافته و نرخ برابری واحد پول ملی با ارزهای جهان در کوتاه‌مدت آثار روانی مثبتی به ‌همراه خواهد داشت.


4ـ افشاگری فلاحت‌پیشه از نقشه جدید اروپا برای برجام
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با اظهارات اخیر سفیر فرانسه درباره برجام، کاملاً مشخص است که اروپا خواهان حفظ این قرارداد نیست و به گونه‌ای سعی دارند با ایجاد فضای انتظار، ایران و آمریکا را وارد دور جدید مذاکرات کنند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به توئیت سفیر فرانسه مبنی بر اینکه ایران پس از انقضای برجام مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود، اظهار داشت: توئیت سفیر فرانسه نشان می‌دهد، سیاست‌های کلی اروپا و فرانسه در قبال برجام خنثی بوده و آنها خواهان حفظ این قرارداد نیستند، البته گفتنی است، برجام هیچ وابستگی به اروپا ندارد، در نهایت هر آنچه در برجام می‌ماند، میان ایران و آمریکا خواهد بود و شرایط میان این دو کشور نیز در حالت کاملاً تنش‌زا قرار دارد.


▼ اخبار کوتاه
هادی هاشم‌زاده، فرهنگ مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی به ثبت رکوردهای کم‌نظیر از سوی شرکت ملی گاز ایران اشاره و تصریح کرد: بیش از 30 هزار و 700 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور فرآوری می‌شود و امروز ایران یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های توزیع گاز طبیعی در جهان را دارد. وی افزود: ارزش محصولات پارس جنوبی در سال 97 معادل 43 درصد بودجه عمومی کشور بوده که رقمی معادل 167 هزار میلیارد تومان بوده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: دسته‌های جدید ملخ که از سمت شبه‌جزیره عربستان به سمت ایران پرواز کرده‌اند و بر اساس پیش‌بینی فائو از امروز وارد ایران می‌شوند، تهدیدی برای امنیت غذایی کشور به حساب می‌آیند. بارندگی‌های اخیر جاذب ملخ‌های شبه جزیره عربستان شده است. در حال حاضر، استان‌هایی نظیر سیستان‌وبلوچستان، کرمان، بوشهر، جنوب فارس و هرمزگان درگیر آن هستند.
پس از مسدود کردن صفحات تعدادی از فرماندهان سپاه در اینستاگرام، سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح با تأیید انسداد صفحه اینستاگرامش اظهار داشت: معلوم شد اینستاگرام و تلگرام در خدمت صهیونیسم است. وی افزود: ترویج ارزش‌های اسلامی، پرداختن به موضوعات تخصصی و ارتباط با سربازان و خانواده‌های آنها، از جمله مطالبی بود که در این صفحه منتشر می‌شد.
آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی در دیدار اخیر با حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، تولیت جدید آستان قدس رضوی از وی خواسته است پیغامی خصوصی را به رهبر معظم انقلاب برساند. آیت‌الله وحیدخراسانی گفته است: «سلام ما را به آقای خامنه‌ای برسانید، واقعاً مرد بزرگواری هستن و خیلی دعا می‌کنم ایشان را.»
عزت‌الله ضرغامی در واکنش به ممانعت حسن روحانی از حضور وی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در توئیتر خود نوشت: «فیلترینگ نوظهور رئیس جمهور راه به جایی نخواهد برد. مأموریت ابلاغی رهبر معظم در این دو حوزه را مصمم‌تر از گذشته ادامه خواهم داد.»
بر اساس آمارهای اعلام شده تولید انواع خودرو در ۱۲ ماهه سال ۹۷ کاهش 37/8 درصدی داشته؛ به ‌گونه‌ای که تولید انواع خودرو از یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۷۵۶ دستگاه در کل سال ۹۶ به ۹۵۵ هزار و ۹۲۳ دستگاه در ۱۲ ماهه ۹۷ رسیده است.
آخرین خبرها از این حکایت دارد که در راستای ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه ۱۲ انتصاب جدید در این بانک صورت گرفته و نمایندگان بانک سپه در پنج بانک و مؤسسه اعتباری به منظور انجام امور مربوط به ادغام معرفی شده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات