صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 19 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جهت‌گیری انقلابی. طلبه‌ ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمی‌خورد، به درد جمهوری اسلامی نمی‌خورد.(1397/12/13) *سالروز شهادت مظلومانه امام علی‌النقی الهادی(ع) را تسلیت می‌گوییم*

▼ حرف روز
مطالبات انقلابی
همزمان با انتصاب آیت‌الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه موجی از هجمه رسانه‌ای دشمنان علیه وی شکل گرفته است تا وی را ضد آزادی و ضد دموکراسی نشان دهند!
این فضای رسانه‌ای برای کسانی که چهل سال گذشته انقلاب اسلامی و هجوم همزمان رسانه‌ها و موشک‌ها را در دفاع مقدس و حتی سوریه، یمن و عراق دیده باشند، موضوع تازه‌ای نیست. کسانی که از نعمت سواد رسانه‌ای برخوردارند، می‌دانند در آغاز همه این نبردهای ذکر شده اگرچه پیش‌بینی‌ها مغرضانه و بدبینانه بوده، اما در نهایت نتیجه‌ها متفاوت بوده است و کار دشمنان انقلاب در دشمنی با انقلاب طبیعی است، اما آنچه غیر طبیعی است تکرار آن حرف‌ها در داخل است.
اکنون که در آغاز گام دوم انقلاب، آیت‌الله رئیسی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان قاضی‌القضات کشورمان انتخاب شده است، شکی نیست که همان جریان‌های رسانه‌ای حامی داعش، منافقین و صهیونیست‌ها و سعودی‌ها از ایشان انتقاد کرده و روز به روز دشمنی آنها نه تنها با رئیسی، بلکه با انقلاب اسلامی افزایش ‌یابد؛ اما آنچه مهم است نحوه مواجهه ما در داخل با این موج است که محور آن سواد رسانه‌ای و همچنین فهم دشمن است. البته نباید از زمینه‌های داخلی غفلت کرد.
نارضایتی از عملکرد قوه قضائیه صرفاً به رسانه محدود نمی‌شود و سالیانه بخش زیادی از توده‌های مردم به دلیل پرونده‌های ریز و درشت وارد دادگاه‌ها و مراجع قضایی می‌شوند و در همان برخوردها و احکام بسیاری از موضوعات را درک می‌کنند؛ لذا اگر قوه قضائیه خود را اصلاح کند، دیدگاه مردم هم اصلاح خواهد شد.
در همین زمینه، یکی از سفارش‌های رهبر معظم انقلاب به آقای رئیسی «مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن» است. این موضوع از آنجا اهمیت می‌یابد که مردم از دستگاه قضایی انقلابی مطالبه ضد فساد بودن را دارند و قوه قضائیه اگرچه در این راستا کارهای بزرگی انجام داده؛ اما نتوانسته است آن را به خوبی برای مردم بیان کند و توضیح دهد.
یکی از نکات ظریفی که قاضی‌القضات باید به آن توجه کند، همکاری و هم‌افزایی با قوای مجریه و مقننه است؛ اگرچه وی در سال 96 رقیب انتخاباتی آقای روحانی بوده؛ اما اکنون باید این حس رقابت به رفاقت و هم‌افزایی برای موفقیت حاکمیت نظام اسلامی بدل شود که با سلامت ‌نفس ایشان همین‌طور نیز خواهد بود و در این فضاست که مردم امیدوار به حل مشکلات‌شان می‌شوند.

▼ گزارش روز
ابهام‌برانگیز!
حسین موسویان، فعال اصلاح‌طلب طی یادداشتی در نشریه «میدل‌ایست‌آی» با ارائه راهکار برای رفع خصومت بین ایران و آمریکا، می‌نویسد: «زبان گفت‌وگوی آمریکا با ایران همیشه بر مبنای بی‌احترامی بوده و حکومت ایران را «حکومت منفور» و «محور شرارت» خوانده است. برای قضاوت منصفانه، باید گفت تهران هم عموماً از همین زبان در مورد آمریکا استفاده کرده و حکومت آمریکا را «شیطان بزرگ» خوانده است. واشنگتن و تهران حتی اگر مایلند «دشمنی دائمی» داشته باشند؛ حداقل به خاطر احترام به مردم و تاریخ و فرهنگ یکدیگر، می‌توانند از دشنام و توهین متقابل پرهیز کنند.»
جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه اعتماد می‌نویسد: «رئیس‌جمهور از ۱۳ درخواست دولت آمریکا برای مذاکره با ایران در دو سال گذشته خبر داده... طبیعتاً این هنر نیست که بگوییم با درخواست مذاکرات مخالفت کرده‌ایم... اینکه به سمت مذاکره نرویم یا با درخواست تعامل و گفت‌وگو از سوی طرف مقابل مخالفت کنیم، لزوماً نشانه قدرت نیست؛ بلکه اتفاقاً در اغلب موارد نشان‌دهنده ضعف دولت و عدم اعتمادبه‌نفس کافی برای مذاکره است، همیشه مذاکرات در فضای بی‌اعتمادی نسبی آغاز می‌شود... پیش شرط گذاشتن برای مذاکره نیز راه حل خوبی نیست... .»
این جملات و عبارات تنها بخش کوچکی از فضاسازی رسانه‌های جریان غربگرای ایرانی است که در رسانه‌های پر تعدادشان منتشر می‌کنند و یادآور فضاسازی‌های پیش از آغاز مذاکرات مستقیم با آمریکا در مسئله هسته‌ای است؛ اما نکته عجیب آنکه آن زمان تجربه‌ای به نام برجام وجود نداشت و شرایط به گونه‌ای نبود که حتی محمدجواد ظریف از حامیان مذاکره با آمریکا در آن مقطع، امروز به طور رسمی اعلام کند مذاکره با آمریکا هیچ نفعی ندارد و حسن روحانی نیز مقاومت را تنها راه برای کشور بداند! مشخص نیست این جریان چگونه و با کدام ادله و منطق به دنبال رفتن به سمت مذاکره با آمریکاست! موضوعی که می‌تواند درباره این اصرار ابهامات و فرضیه‌های نگران‌کننده‌ای را مطرح کند!

▼ اخبار ویژه
پشت پرده نمایش یک اختلاف!
روزنامه انگلیسی «گاردین» درباره وجود اختلافات بین پادشاه سعودی و ولی‌عهد او بر سر برخی مسائل داخلی و خارجی نوشت: مخالفت ولی‌عهد با پادشاه و تصمیم‌گیری بدون موافقت او، حتی در امور جزئی، در بین سنت‌های حکومت سعودی جای نمی‌گیرد؛ چرا که تعدّی از حکم پادشاه، کودتا علیه او محسوب می‌شود؛ که اگر ملک‌سلمان در اوج صحت جسمی به سر می‌برد، قطعاً اجازه تجاوز از دستوراتش را نمی‌داد و فوراً ولی‌عهد را برکنار می‌کرد؛ همان‌طور که برای دو ولی‌عهد سابق اتفاق افتاد؛ به نظر می‌رسد مشاوران ولی‌عهد سعودی که منبع انتشار این‌گونه اختلافات  هستند، در تلاشند تا به این واسطه نشان دهند ملک‌سلمان در سلامت به سر می‌برد و همچنان زمام حکومت سعودی را در دست دارد! در واقع، این هیاهوی رسانه‌ای و اختلافات بین پدر و پسر تنها تلاشی برای گمراه کردن رسانه‌ها و منحرف کردن توجهات از مسائل اصلی و با اهمیت‌تری، چون جنگ یمن، قتل جمال خاشقجی و... است، به ویژه آنکه روزهای آینده برای مملکت سعودی سرشار از غافلگیری خواهد بود.

اریک پرینس، مؤسس شرکت بدنام «بلک‌واتر» برای اولین بار دیدار با «دونالد ترامپ جونیور» پسر ارشد ترامپ و فرستاده عربستان سعودی و امارات در «برج ترامپ» پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را تأیید کرد. پرینس در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره، در پاسخ به پرسشی در این باره گفت، حاضران در آن جلسه برای رایزنی درباره سیاست‌ها در قبال ایران گرد هم آمده بودند.

▼ اخبار
1ـ وقاحت بی‌پایان

«تفکرات جمهوری اسلامی نسبت به زنان تفکرات داعشی است.» این تیتر یک رسانه غربی از اظهارات وقیحانه فائزه هاشمی است. وی که نماینده سابق مجلس و مدیرمسئول روزنامه توقیف شده «زن» است، در مصاحبه با «یورونیوز» گفته است، جمهوری اسلامی با سیاسی کردن مسائل مربوط به زنان و گره زدن آن با مسائل دینی، مانع از رفع تبعیض علیه زنان می‌شود. «یورونیوز» نوشته است: «خانم هاشمی می‌گوید حکومت جمهوری اسلامی در مسائل مربوط به زنان، تنه به داعش می‌زند؛ اما جامعه ایران و فضای بین‌المللی اجازه نمی‌دهند علناً مثل داعش رفتار کند. فائزه هاشمی معتقد است، درباره حضور عمومی زنان در عرصه‌های مختلف جامعه، جمهوری اسلامی موفق عمل کرده؛ اما پسرفت‌های بسیاری در زمینه حقوق زنان، نسبت به حکومت سابق ایران بوده؛ پسرفت‌هایی که به حذف زنان از مدیریت کلان کشور و مراکز تصمیم‌گیری منجر شده است.» این در حالی است که میزان تحصیلات آکادمیک، حضور اجتماعی، حضور در بالاترین پست‌های سیاسی، قهرمانی‌های ورزشی و... زنان ایرانی پس از انقلاب چشمگیر و کتمان‌ناپذیر است.

2ـ تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام توصیه رهبری بود!
سعید حجاریان، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی طی یادداشتی با عنوان «پاشنه آشیل دیپلماسی»‌ـ که آن را در یک پایگاه اصلاح‌طلب منتشر کرده است‌ـ به روند برجام و در مقطعی حمایت رهبری از وزیر امور خارجه اشاره می‌کند و در ادامه می‌نویسد: «بنا به توصیه ایشان و مشارکت رئیس مجلس شورای اسلامی، برجام در حدود ۲۰ دقیقه به تصویب رسید.» حرف حجاریان یک دروغ بزرگ است که برای دمیدن بر آتش «فتنه اقتصادی» و مقصّر جلوه‌دادن رأس نظام در مشکلات اقتصادی ابراز شده است. طرحی نخ‌نما که جریان سیاسی خاص پیگیر است تا به وسیله آن از وضعی که خود با دستان خود و با «تَکرار می‌کنم» پدید آورده است؛ کلاهی در راستای فتنه اقتصادی ببافد و به مردم بگوید مسبب‌الاسباب وضع موجود کشور، کلان نظام اسلامی است و مادام که این نظام بر سر کار باشد، هیچ راه استشفایی برای گرانی‌های اخیر وجود ندارد!

3ـ مشکلات تقصیر منتقدان دولت است!
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «تَکرار نمی‌کنم؛ رئیس دولت اصلاحات در دیدار با اعضای فراکسیون امید از روگردانی مردم از اصلاح‌طلبان سخن گفت»، نوشت: «حالا و در آستانه سال ۱۳۹۸ و پیش آمدن سخت‌ترین مشکلات اقتصادی معیشتی تاریخ معاصر، مجاب کردن مردم به شرکت در انتخابات و ریختن آرای‌شان به صندوق اصلاح‌طلبان کار بسیار سختی است که خاتمی هم به آن اشاره کرده، اما صحنه‌گردانان رسیدن به این یأس اجتماعی نباید خوشحال باشند؛ چون آرای ریخته نشده به صندوق اصلاح‌طلبان به سمت آنان سرازیر نخواهد شد و نگرانی امروز رئیس‌جمهور پیشین ایران بیش از آنکه به اصلاح‌طلبان سرایت کند، برای اصولگرایان که فرامین حکومتی را در دست دارند، نگران‌کننده خواهد بود.» این روزنامه با وجود اذعان به مشکلات اقتصادی و نارضایتی مردم، مدعی است وضع موجود تقصیر منتقدان دولت است!

4ـ تزریق۳۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی
فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در سلسله نشست‌های ساماندهی وضعیت صنعت خودرو که به صورت مستمر در دو شرکت خودروساز بزرگ کشورمان برگزار می‌شود، اظهار داشت: با تأمین منابع مالی ریالی و ارزی با همکاری بانک‌ها و بانک مرکزی تاکنون بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات مورد نیاز این بخش پرداخت شده و بقیه آن در دو هفته آینده پرداخت می‌شود. وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ساماندهی صنعت خودرو پیگیری تحقق افزایش عمق ساخت داخلی قطعات است که تولیدکنندگان باید به صورت مستمر گزارشی از اقدامات انجام شده در این زمینه ارائه کنند.

▼ اخبار کوتاه
عبدالناصر همتی در همایش تبیین سیاست‌ها و فرایندهای اجرایی طرح ادغام، موضوع ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را امری حساس و ویژه خواند و گفت: انجام این طرح با حجم عملیات و نیروی انسانی و با در اختیار داشتن 18 درصد از منابع نظام بانکی قطعاً کاری بزرگ و ماندگار در تاریخ نظام بانکی خواهد بود. همتی ضمن اینکه از هیئت‌مدیره و مدیران عامل بانک‌های ادغامی خواست به سرعت مجامع خود را برگزار کنند، افزود: حفظ حقوق مشتریان و شهروندان بانک‌های ادغامی باید در اولویت بانک سپه و بانک‌های ادغام‌شونده باشد.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتقاد از بودجه سال ۹۸ در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دولت و مجلس نزدیک به سه چهارم بودجه را در شرکت‌های دولتی بسته‌اند که در اختیار مدیران است. بخش اعظم بودجه عمومی هم در اختیار دولت قرار دارد. از این مقدار چیزی حدود 10 درصد عمرانی است. این بودجه هیچ تناسبی با شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی ندارد؛ اولاً صرفه‌جویی در آن دیده نشده است؛ ثانیاً مشارکت مردمی در آن ضعیف است؛ ثالثاً کسری بودجه ۹۸ را نشان می‌دهد که دولت خود را به خواب زده است.
محمدجواد ظریف، در گفت‌وگو با شبکه «الفرات» عراق در پاسخ به پرسشی در این باره که  ارتباط استعفایش با سفر بشار اسد به ایران چه بود، گفت: «اصلاً به این موضوع ربطی نداشت. من چند هفته پیش سوریه بودم و با آقای «بشار اسد» ملاقات کردم؛ چندی پیش آقای «ولید معلم» در ایران بودند و با ایشان دیدار داشتم ارتباطات بسیار خوبی با مسئولان سوری دارم و در آینده نزدیک نیز به سوریه سفر می‌کنم.»
اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم پیش‌بینی کرد: سال آینده ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شود که نسبت به سال گذشته افزایش یک میلیون تنی دارد و با توجه به وضعیت مناسب بارندگی‌ها حتی امکان تولید بیشتر از این هم وجود دارد. وی گفت:‌ مهم‌ترین دستاورد ما این بوده که از واردات 2/7 میلیون تن گندم بی‌نیاز شده‌ایم و همه بذر مورد نیاز در داخل تأمین می‌شود.
 
آخرین شماره صبح صادق در سال 97 منتشر شد؛
در این شماره می‌خوانید:
سالی که گذشت، سالی که در راه است/ راه شکستن تحریم‌ها باز است/ برای سفر خوب نقشه بکشیم/ پرونده موضوعی هفته/ ششمین قاضی‌القضات/ سپاه و بسیج آماده همکاری با دستگاه قضا/ شمیم نفس تازه/ استقبال از ابراهیم/ حاشیه‌های یک انتصاب و...
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات