صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۴۴۳۵

از درخواست برای استیضاح تا میانجی‌گری برای مذاکره

1ـ انتشار کارنامه تجارت خارجی در سال 97

کارنامه تجارت خارجی در سال 97 منتشر شد که براساس آن مازاد تجارت خارجی به یک میلیارد و 698 میلیون دلار رسید. حجم تجارت خارجی کشور در سال 97، 149 میلیون و 274 هزار تن به ارزش 86 میلیارد و 922 میلیون دلار بوده است. اقلام عمده صادراتی ایران در این مدت به ترتیب، میعانات گازی به ارزش 4 میلیارد و 935 میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده به ارزش یک میلیارد و 924 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و 710 میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش یک میلیارد و 456 میلیون دلار و متانول به ارزش یک میلیارد و 350 میلیون دلار بوده است. گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد، در 12 ماهه سال گذشته، 31 و 93 صدم درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، 11 و 14 صدم درصد مربوط به میعانات گازی و 56 و 93 صدم درصد مربوط به دیگر کالاها بوده است.

2ـ درخواست سناتور دموکرات برای استیضاح ترامپ

«الیزابت وارن» سناتور دموکرات ایالت ماساچوست و نامزد انتخابات سال 2020 از مجلس نمایندگان آمریکا خواست که فرایند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور را آغاز کند. وی در صفحه رسمی خود در توئیتر با اشاره به گزارش رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نوشت، این گزارش نشان می‌دهد مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 دخالت کرد تا به ترامپ کمک کند و وی نیز این کمک را پذیرفت و پس از آن مقابل اجرای تحقیقات در این باره مانع‌تراشی کرد. این سناتور آمریکایی که یکی از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری است، تأکید کرد، چشم‌پوشی از تلاش‌های مکرر یک رئیس‌جمهور برای پیشگیری از تحقیقات پیرامون شخص او موجب آسیب رسیدن به کشور می‌شود.

3ـ میانجی‌گری عراق برای مذاکره بین ایران و عربستان

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره روابط ایران و عربستان و اخبار منتشر شده در رسانه‌های عربی مبنی بر مذاکرات این دو کشور در بغداد اظهار داشت: عراق بسیار در تلاش است که میان ایران و عربستان میانجی‌گری کند و البته در عربستان هم رگه‌های قوی از همکاری با ایران در حال شکل‌گیری است و افراد زیادی مخالف سیاست‌های بن‌سلمان درباره ایران هستند، که پس از مسائل خاشقجی شدت بیشتری گرفت. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه افزود: ما همچنان معتقدیم هنوز جریان عظیمی برای تنش‌زدایی با ایران همانند دهه 1990 میلادی شکل نگرفته و اگر شرایطی مشابه آن دوران را مشاهده کنیم که گام‌های اساسی برای تنش‌زدایی با ایران از سوی عربستان برداشته شد، شاید شرایط برای تنش‌زدایی در ایران هم فراهم شود.

4ـ صفرهای پول ملی از سوی مردم حذف شده است!

سیدناصر موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال حاضر مشکلات اقتصادی کشور زیاد است که اگر چهار صفر را از پول ملی حذف کنیم و اسکناس را عوض نکنیم، کاری انجام نداده‌ایم و اگر چهار صفر را حذف کنیم و اسکناس و سکه‌ها را تغییر دهیم، هزینه‌ سنگینی به کشور تحمیل خواهد شد. وی با بیان اینکه مردم در طول زمان صفرهای پول ملی را حذف کرده‌اند، اضافه کرد: در شرایطی که سیل ویرانی خود را داشته و مشکلات معیشتی مردم را شاهد هستیم، این کار جواب نمی‌دهد. موسوی‌لارگانی در پایان افزود: برای تقویت پول ملی و حذف صفر باید موازنه‌ای بین دخل و خرج مردم ایجاد کنیم و مجموعه برای این کار فراهم شود؛ سپس نسبت به حذف صفر اقدام کنیم.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات