صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۸۸

حق السکوت آمریکا و عربستان

به نوشته پایگاه «دیلی کالر»، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در جمع حامیان خود در «ویسکانسین» سخنرانی کرد و به تمجید از مواضع داخلی و سیاست خارجی دولتش پرداخت. رئیس‌جمهور آمریکا در جمع هواداران خود در «ویسکانسین» این کشور با تحقیر شاه سعودی و کشورش گفت که عربستان سعودی به جز پول، هیچ چیز دیگری ندارد.

تجربه نشان می دهد عربستان در برابر اقدامات صورت گرفته از دیگر کشورها از خود عکس العمل نشان می دهد. برای نمونه در پی درخواست دولت کانادا برای "آزادی فوری" فعالان مدنی بازداشت‌شده در عربستان، ریاض سفیر خود را از اتاوا فراخواند و به سفیر کانادا نیز ۲۴ ساعت فرصت داد خاک عربستان را ترک کند. اما چرا در موضوع توهین های ترامپ به عربستان هیچ واکنشی نشان نداد؟

ترامپ در سالها اخیر چندین بار عربستان را مورد توهین و تحقیر قرار می دهد. دراولین توهین خود علیه عربستان واژه گاو شیرده را برای حکومت ملک سلمان به کار برد. همچنین در فروردین 1397 دردیدار با محمد بن سلمان لوحی که رقم قراردادهای تسلیحاتی میان عربستان و آمریکا را نشان می‌داد، نزدیک صورت بن سلمان گرفت و با لحنی مفتخرانه از نقش دلارهای نفتی عربستان در ایجاد رونق اقتصادی برای اقتصاد آمریکا سخن گفت و بعد از دیدار دونالد ترامپ از کارکنانش خواسته تا تمام صندلی‌ها و مبل هایی که محمد بن سلمان لمس کرده یا نشسته را به دقت بررسی کنند تا اگر شپشی چیزی از بن سلمان برجای مانده تمیز کنند.

چرا عربستان سکوت می کند؟

اگرچه نگاه ترامپ به عربستان همانند گاو شیرده است و همواره در تلاش است تا از این کشور کسب درآمد کند. اما عربستان بقاء خود را در ادامه ارتباط با آمریکا می بیند. این روزها حکومت پادشاهی عربستان با بحران مشروعیت روبرو می باشد و حمایت آمریکا می تواند سقوط آل سعود را به تاخیر بیاندازد.

آمریکا هم سکوت می کند

آمریکا در مقابل عربستان هم سکوت های متعددی دارد؛ وضعیت حقوق بشر در عربستان بسیار وخیم می باشد. قتل خودسرانه، محاکمه‌های ناعادلانه، شکنجه، بازداشت‌های قهری، ارعاب و سرکوب آزادی‌ها از جمله مشکلات حقوقی این کشور است. قتل خاشقچی و شیخ نمر باقر النمر و اعدام 37 نفر به بهانه تروریسم تنها بخشی از فعالیتهای ضدحقوق بشر آل سعود و سکوت های معنادار حکام کاخ سفید می باشد.

بنابراین رابطه دو طرفه بین امریکا و عربستان تحت عنوان کسب درآمد و تلاش برای بقاء به مبادله سکوت در رفتارهای دو کشور انجامیده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات