صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۱۶

کودتاگران اجاره ای چکار می کنند؟!

رسانه‌های آمریکایی در همان سال‌ها گزارش کردند که بسیاری از نیروهای در خدمت شرکت امنیتی خصوصی آمریکایی «بلک‌واتر» که در سطح بالا آموزش دیده‌اند، در برخی حملات غیرقانونی و عملیات محرمانه سازمان جاسوسی آمریکا در عراق و افغانستان که با هدف کشتن و یا دستگیری اعضای گروههای مخالف آمریکا در این کشورها انجام می‌شد، با ماموران سازمان سیا مستقیماً همکاری داشتند.

شرکتهای خصوصی امنیتی و نظامی پس از حملات 11 سپتامبر و آغاز مداخلات نظامی وسیع آمریکا در منطقه خاورمیانه افزایش چشمگیری یافتند. میتوان گفت که فرآیند اعطای وظایف نظامی و امنیتی به این نوع شرکتها تبدیل به روندی روزافزون در جنگهای امریکا شده است.

یکی از این شرکتها "بلکواتر آمریکا" (BlackWater USA)  بود که در پی پدید امدن رسواییهای زیاد نام خود را به شرکت "آکادمی" (Academi) تغییر داد.

بلک واتر در عراق:پس از حمله آمریکا به عراق، بلک واتر میلیون‌ها دلار از طریق قراردادهای نظامی با ارتش آمریکا برای فعالیت در عراق بدست آورد.

رسانه‌های آمریکایی در همان سال‌ها گزارش کردند که بسیاری از نیروهای در خدمت شرکت امنیتی خصوصی آمریکایی «بلک‌واتر» که در سطح بالا آموزش دیده‌اند، در برخی حملات غیرقانونی و عملیات محرمانه سازمان جاسوسی آمریکا در عراق و افغانستان که با هدف کشتن و یا دستگیری اعضای گروههای مخالف آمریکا در این کشورها انجام می‌شد، با ماموران سازمان سیا مستقیماً همکاری داشتند.

جوخه های ترور: طبق این گزارش‌ها، بلک‌واتر از سال ۲۰۰۴ طی برنامه‌ای محرمانه از سوی سیا ماموریت پیدا کرد تا به ترور رهبران القاعده بپردازد. شرکت بلک‌واتر با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین کنترلی که قابلیت حمل بمب را داشتند، قصد داشت به ترور رهبران القاعده در پایگاه‌های مرزی بین افغانستان و پاکستان بپردازد.

جنایت های بلک واتر: مزدوران شرکت امنیتی- آمریکایی بلک ‌واتر جنایات زیادی را در عراق و افغانستان مرتکب شده‌اند. از جمله این جنایت‌ها که به دست عناصر بلک واتر رقم خورده، در سپتامبر ۲۰۰۷ (شهریور 1385) رخ داده است. به دنبال این جنایت، فعالیت بلک واتر در عراق ممنوع شد.
در ارتباط با این اتفاق، یک دادستان آمریکایی اعلام کرده بود: کشتار غیرنظامیان عراقی توسط نیروهای شرکت بلک واتر، اقدامی جنایتکارانه بوده و افراد کشته شده، به هیچ وجه تهدید به حساب نمی‌آمده‌اند.
ماجرا از این قرار بوده که چهار نفر از مزدوران شرکت بلک واتر در تاریخ 16 سپتامبر سال 2007 (25 شهریور 1385) که در حال حافظت از یک مقر دیپلماتیک آمریکایی بوده‌اند، ناگهان به سمت افراد غیرمسلح، از جمله کودکان و زنان، شلیک کرده‌اند. این تیراندازی مرگ 14 نفر و جراحت 18 تن دیگر را به دنبال داشته است. وقوع این حادثه باعث شد که انزجار و نفرت مردم عراق نسبت به آمریکایی‌ها افزایش یابد.
شرکت آمریکایی بلک واتر که در سال 2011 نام خود را به «آکادمی» تغییر داده، حدود 195 عملیات تروریستی در عراق انجام داده و بیش از صدها نفر غیرنظامیان عراقی را به خاک و خون کشیده است. در افغانستان نیز پرونده بلک واتر به شدت سیاه است.

کودتاگران اجاره ای چکار می کنند؟!

بلک واتر در یمن: جنایت های بلک واتر در اینجا تمام نمی شود و در جنگ یمن هم نقشی بر عهده داشته است. دولت امارات و عربستان برای جنگ علیه یمن مزدوران کشورهای مختلف را به خدمت گرفته و آنها را توسط شرکت آمریکایی "بلک واتر" و نظامیان بازنشسته آمریکایی آموزش داده‌اند. امارات و عربستان به علت ضعف توانایی‌های نظامی خود از طریق مزدوران یا به عبارت دیگر "ارتش ویژه‌ای از مقاطعه‌کاران نظامی و امنیتی" در جنگ علیه یمن شرکت دارند.گزارش‌های امنیتی و رسانه‌ای غربی حاکی از آن هستند که شرکت امنیتی و نظامی بدنام "بلک واتر" چندین سال است که شریک اصلی امارات در وهله اول و عربستان در وهله دوم چه در امور داخلی و چه در امور خارجی شده است و این همکاری در طول سال‌های بهار عربی به دلیل ترس ابوظبی و ریاض از انتقال دشمنانشان به داخل خاک آن‌ها تقویت شد و سپس در جنگ یمن به خوبی آشکار شد. روزنامه تایمز انگلیس نیز نوشت: ابوظبی صدها نفر از مزدوران کلمبیا را به عنوان بخشی از ارتش ویژه‌ای خود که توسط بلک واتر تامین می‌شوند، به خدمت گرفته است.

سایت آمریکایی "کانتر پانچ" نیز اعلام کرد که صدها تن از سربازان کلمبیا، پاناما، مکزیک و شیلی در کنار امارات در یمن می‌جنگند.روزنامه تایمز ادامه داد: بلک واتر در سال ۲۰۱۰ به منظور حفاظت از خطوط لوله نفت، برج‌های مهم، حمایت لجستیکی از ارتش امارات و سرکوب تظاهرات داخلی قراردادی را به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار با این کشور امضا کرد.

کودتاگران اجاره ای چکار می کنند؟!

روزنامه گاردین نیز ۱۵ مه ۲۰۱۱ در گزارشی نوشته بود که پرنس برای آموزش ۸۰۰ مزدور که عمدتا از کلمبیا و آفریقای جنوبی هستند به منظور جنگیدن در کنار نیروهای اماراتی قراردادی به ارزش ۵۲۹ میلیون دلار امضا کرده است.

در همین راستا سایت لوبلاگ نوشت که امارات در سال ۲۰۱۱ میلادی اریک پرنس را به خدمت گرفت تا عناصر خارجی بویژه از آمریکای لاتین را به ظاهر برای اهداف دفاعی آموزش دهد اما رویدادها نشان دادند که تکیه امارات به پیمانکاران خارجی برای اهداف نظامی و اطلاعاتی فراتر از آن چیزی است که گمان می‌رفت. در همین راستا، روزنامه کلمبیایی "ال تمپو" در اکتبر ۲۰۱۶ در گزارشی نوشت که ۴۰۰ نیروی بلک واتر که عمدتا از کلمبیا، آمریکا و مکزیک هستند در برخی از جبهه‌ها در یمن در کنار نیروهای عربستانی می‌جنگند و برخی از این نیروها در این جنگ خصوصا در تعز کشته شده‌اند.

طبق گزارش روزنامه دیلی میل انگلیس، علاوه بر نبردهای خارجی به درخواست محمد بن سلمان تعدادی از عناصر این شرکت از ابوظبی به ریاض انتقال داده شده‌اند. همین نیروها بودند که تعدادی از شاهزاده‌ها و مسؤولان عربستانی را در هتل ریتز زندانی کردند. از سوی دیگر، سایت "العهد الجدید" عربستان نیز در ژوئیه ۲۰۱۷ اعلام کرد که یک هفته پس از برکناری محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان ۱۵۰ مزدور این شرکت به عربستان آمدند تا بدین واسطه تعداد این مزدوران در عربستان به حدود ۱۰۰۰ تن برسد.

همچنین روزنامه عبری زبان هاآرتص در گزارشی نوشته است که عربستان از ۹۰۰ مزدور آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی در جنگ علیه یمن استفاده کرده و به همین منظور حدود پنج میلیارد دلار به آنها پرداخت می‌کند.

از سوی دیگر، روزنامه "یدیعوت آحارونوت" نیز در گزارشی نوشته که ۱۲ شرکت امنیتی خصوصی اسرائیلی با نام‌های غربی به بازار امارات و سایر کشورهای عربی راه یافته‌اند.

کودتاگران اجاره ای چکار می کنند؟!

بلک واتر در ونزوئلا: پرینس در ماه‌های اخیر در رایزنی با حامیان موثر ترامپ و «ونزوئلایی‌های متمول در تبعید» به دنبال پیش بردن طرحی برای سرنگونی دولت مادورو بوده است.موسس بلک واتر در دیدارهای خصوصی خود در آمریکا و اروپا طرحی را برای ایجاد «سرباز اجاره‌ای ۵۰۰۰ نفره‌» در ونزوئلا به منظور مبارزه در حمایت از خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ارائه داد.پرینس به دنبال جذب ۴۰ میلیون دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران خصوصی است تا طرح مدنظرش برای ونزوئلا را پیش ببرد.موسس بلک واتر در نظر دارد سربازان اجاره‌ای مدنظرش از کشورهایی چون پرو، اکوادور، کلمبیا و کشورهای اسپانیایی‌زبان باشد چرا که زبان مشترک آنها با ونزوئلا از نظر سیاسی خوشایندتر از استفاده از نیروهای آمریکایی است.رهبر انقلاب اسلامی، «قدرت سخت» امریکا در زمینه های نظامی‌گری و اقتصاد را نیز رو به افول خواندند و افزودند: آنها ابزار نظامی دارند اما به علت افسردگی، سردرگمی و تردید سربازانشان مجبورند از سازمانهای جنایتکاری نظیر بلک واتر برای تحقق اهدافشان در کشورهای دیگر کمک بگیرند.

نکته پایانی: استفاده کشورهای حامی آمریکا از یک شرکت مقاطعه کار همچنین مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و ایشان «قدرت سخت» امریکا در زمینه های نظامی‌گری و اقتصاد را نیز رو به افول می دانند و در این زمینه می فرمایند: آنها ابزار نظامی دارند اما به علت افسردگی، سردرگمی و تردید سربازانشان مجبورند از سازمانهای جنایتکاری نظیر بلک واتر برای تحقق اهدافشان در کشورهای دیگر کمک بگیرند.
در پایان اشاره به این نکته ضروری است که این کودتا گران در فعالیت های رسانه ای ایران و جنگ نرم هم بارها علیه ایران فعال شده اند و در جنگ اقتصادی آمریکا نیز به وضوح ردپای این شرکت ها در داخل و خارج دیده می شود.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات