صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۴۹۱۸

عطسه انصارالله؛ ذات الریه بازار جهانی نفت

در پی عملیات موفقیت آمیز هفت پهپاد یمنی یه تاسیسات نفتی سعودی، سخنگوی نیروهای مسلح یمن تهدید کرد که در صورت ادامه تجاوزات ائتلاف، «عملیات‌هایی در سطح گسترده‌تر در عمق خاک متجاوزان صورت خواهد گرفت».عطسه انصارالله؛ ذات الریه بازار جهانی نفت

حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی موجب شد خط لوله نفت شرق به غرب این کشور هدف قرار گیرد و پمپاژ نفت از طریق این خط لوله قطع شود. خط لوله ۱۲۰۰ کیلومتری "شرق به غرب"، یکی از خطوط مهم انتقال نفت عربستان است که ظرفیت انتقال حداقل ۵ میلیون بشکه نفت در روز را دارد (این میزان معادل حدود 50 درصد تولید نفت عربستان است). این بدان معنی است که در صورت استمرار اینگونه حملات و قطع پمپاژ نفت عربستان، تولید نفت این کشور در بلندمدت به طور جدی به چالش کشیده می شود و استراتژی امنیت عرضه انرژی که همواره مورد تاکید آمریکا و غرب بوده و عربستان در آن مهمترین نقش را بر عهده داشته، زیر سوال می رود.
عملیات پهپادی نیروهای یمنی علیه تاسیسات و تجهیزات نفتی سعودی که سحرگاه امروز انجام شد در کنار حمله دو روز گذشته به نفتکشها در سواحل امارات که دو فروند آن متعلق به عربستان سعودی بوده سبب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی در مدت کوتاهی بیش از دو دلار (حدود سه درصد) افزایش یابد بگونه ای که هر بشکه نفت برنت از مرز 71 دلار نیز فراتر رود. این میزان نوسان در قیمت نفت تنها در مدت دو روز تاییدی است بر این تحلیل که استمرار این حرکات طبعاً باعث نوسانهای بزرگ قیمتی در بازار بین المللی و حساس نفت خواهد شد.
افزایش قیمت نفت هر چند موجب ایجاد صرفه اقتصادی برای آمریکا در تولید نفت شیل می شود اما از طرف دیگر باعث بالا رفتن قیمت بنزین در آمریکا خواهد شد؛ امری که ترامپ به شدت از آن بیمناک است و می کوشد با حفظ تعادل در قیمت داخلی این فراورده کلیدی، افکار عمومی در ایالات متحده را برای انتخاب مجددش به عنوان رئیس جمهور آمریکا همچنان راضی نگه دارد.

منبع:العالم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات