صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۰۲۱

از کاهش اضافه برداشت بانک‌ها تا افزایش ذخایر برنج

1ـ پیام‌های سخنان رئیس‌جمهور روسیه از نگاه المانیتور!

پایگاه خبری‌ـ تحلیلی «المانیتور» نوشت: ولادیمیر پوتین به تازگی در نشست خبری مشترکی با رئیس‌جمهور اتریش گفته است: «به محض اینکه ایران اقداماتی در تقابل «با اقدامات غرب» انجام دهد و بخشی از تعهداتش را ترک گوید، روز بعد همه فراموش خواهند کرد این آمریکا بود که در ابتدا نابودی توافق را رقم زد و به جای آن، تقصیر کاملاً به گردن ایران می‌افتد.» این اظهارات حاوی سه پیام بود؛ نخستین پیام خطاب به آمریکا بود؛ واشنگتن مقصر نابودی تدریجی اعتبارسنجی هسته‌ای و اقدامات اعتمادساز دیپلماتیکی بود که برجام آن را خلق کرده بود. پیام دیگر خطاب به اروپایی‌ها است. در واقع پوتین به اروپایی‌ها که در عمل به تعهدات خود در برابر تهران ناکام بودند، اعلام می‌کند روسیه، روابط خود با تهران را با قول آشتی وهمی دولت ترامپ، معامله نمی‌کند. سومین پیام خطاب به ایران بود؛ کرملین به دنبال آن است که درس‌های تلخ خود را نسبت به آنچه در بحث توافق‌های بین‌المللی درست می‌داند، با تهران به اشتراک بگذارد. پوتین همچنین این سیگنال را داد که اگر ایران در مسیر «تشدید (تنش‌ها) برای تنش‌زدایی» بیفتد، باید خود را برای هر نوع واکنشی آماده کند، از جمله واکنش اروپایی‌ها که بعید است برخلاف اطمینان‌هایی که داده‌اند، آمریکا را به چالش بکشند.

2ـ ۳۰۰ نقطه حساس عربستان و امارات در تیررس یمنی‌ها!

یکی از مقامات یمنی در وزارت دفاع این کشور اعلام کرد، عملیات نهم ماه رمضان که طی آن بخشی از تأسیسات نفتی عربستان هدف قرار گرفت، بخشی از نقطه‌های نظامی و حیاتی دشمنان بوده که قرار است هدف قرار داده شود. وی افزود: نیروهای یمنی فهرست 300 نقطه شامل پایگاه‌ها و یگان‌های نظامی و حیاتی امارات عربی متحده و عربستان سعودی و همچنین پایگاه‌های آنها در یمن تهیه کرده‌اند که به تدریج مورد هدف قرار خواهند گرفت. این مقام یمنی اضافه کرد، مرحله مقابله با متجاوزان در افق‌های جدیدی قرار گرفته و تحولات اساسی در تمامی زمینه‌ها در پیش خواهد بود. وی تأکید کرد: یمن هیچ تهدیدی برای کسی نبوده و هرگز به دنبال تجاوزگری علیه همسایگان خود نیست و توقف تجاوزگری علیه یمن مقدمه رسیدن به مرحله‌ای است که طی آن صلح به دست می‌آید.

3ـ ذخایر برنج کشور دو برابر سال گذشته است

مدیرکل برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار گفت: واردات برنج همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید برنج در سال جاری بیش از سال گذشته خواهد بود. محمدرضا کلامی درباره احتمال کمبود در بازار برنج تأکید کرد: بازار با کمبودی مواجه نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد سیل آسیبی به تولید برنج کشور نزده است؛ از این رو دستگاه‌های نظارتی با کسانی که قصد آشفته کردن بازار برنج را دارند، برخورد لازم را خواهند کرد. وی در توضیح این مطلب، ادامه داد: نه تنها میزان ذخایر برنج کشور دو برابر سال گذشته است؛ بلکه آمار مؤید رشد قابل توجه میزان واردات برنج در سال 98 است.

4ـ کاهش جدی در اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران درباره اضافه برداشت بانک‌ها اظهار داشت: با اقدامات انضباطی بانک مرکزی جمهوری اسلامی و همکاری بانک‌ها اضافه‌ برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی به پایین‌ترین حد خود در چند ماه گذشته رسید. وی تأکید کرد: در ‌عوض مبلغ بین ‌بانکی که همان قرض بانک‌ها به همدیگر است، نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شده و به مبلغ 70 هزار میلیارد تومان رسید که رکورد مهمی است. گفتنی است، اضافه ‌برداشت، پول پرقدرت وارد جامعه می‌کند و تورم‌زا است؛ اما تأمین منابع از طریق بین‌بانکی هیچ‌گونه تأثیر تورمی ندارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات