صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۸۷
گرانی و مذاکره

گرانی و مذاکره

افزایش قیمت کالاها در چند روز گذشته هشدار باشی بر مسئولین کشور است که بیش از این برخلاف منافع کشور حرکت نکند. لذا آنچه که قابل ارزیابی است این است که وضعیت ایجاد شده در این اواخر دلیل اقتصادی ندارد و بیشتر تحت تأثیر مواضع ضعیف دولت در مقابل کاخ سفید است. وزارت امور خارجه باید سیاست های مقابله با رفتار تروریستی آمریکا را سرلوحه کار خود قرار دهد و دیگر بر دیپلماسی خنده پافشاری نکند.

 مردم از توزیع نامناسب کالاهای اساسی ناراضی هستند چرا که علاوه بر گرانی سرسام آور اقلام مورد نیاز مردم، بحث توزیع نامناسب کالاهای اساسی نیز به یکی از نگرانی های مردم در روزهایی که به ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم، تبدیل شده است.
موتور افزایش قیمت کالاهای اساسی دو روز است که دوباره روشن شده است. در علل و چرایی این موضوع، ابعاد مختلف قضیه را مورد رصد و ارزیابی قرار دادیم. تولید نفت کشورمان در مقایسه با اسفندماه وضعیت بهتری پیدا کرده است. میزان ارزی بانک مرکزی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. لذا در وضعیت فعلی افزایش قیمت برخی کالاها نمی تواند دلیل اقتصادی داشته باشد. حال این سؤال مطرح می شود که چرا همزمان با تمایل دولت به مذاکره با آمریکا، قیمت ها رو به افزایش گذاشته است؟ بنظر می رسد عده ای همچنان به دنبال مذاکره با آمریکادباشند. مذاکره هسته ای یا به اصطلاح برجام که در ظاهر صنعت هسته ای را به عقب راند و اطلاعاتی زیادی از این حوزه در مراکز هسته ای و دانشگاهی بدست آژانس انرژی اتمی و به تبع آن به دست سایرین افتاد، ولی در باطن قضیه، تأثیر مستقیم بر اقتصاد ایران گذاشت. دقیقا بعد از خوشبینی دولت به اقتصاد برجامی، بیشترین تحریم بر ملت ایران از سوی ایالات متحده اعمال گردید. عدم خروج از برجام چنان دشمن را جسور نمود که آنها در عین آسودگی از صلح آمیز بودن صنعت هسته ای، بدنبال عقیم نمودن کشور در سایر حوزه ها می باشند. حال دلیل مطرح نمودن مذاکره مجدد با آمریکا براساس کدام منطق صورت می گیرد؟ کدام یک از منافع ملی از طریق مذاکره بدست آمده است که دولت مجددا چراغ سبز مذاکره را روش نموده است؟ بنابراین افزایش قیمت کالاها در چند روز گذشته هشدار باشی بر مسئولین کشور است که بیش از این برخلاف منافع کشور حرکت نکند. لذا آنچه که قابل ارزیابی است این است که وضعیت ایجاد شده در این اواخر دلیل اقتصادی ندارد و بیشتر تحت تأثیر مواضع ضعیف دولت در مقابل کاخ سفید است. وزارت امور خارجه باید سیاست های مقابله با رفتار تروریستی آمریکا را سرلوحه کار خود قرار دهد و دیگر بر دیپلماسی خنده پافشاری نکند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات