هفت خرداد ۱۳۵۹، مصادف است با افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی. از سوی دیگر در پایان سال جاری (دوم اسفند 98) نیز یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد؛ از این رو مناسب است پیرامون این سؤال مهم که مجلس یازدهم باید چگونه مجلسی باشد تا با توجه به دو مؤلفه اساسی «شرایط حال و آینده جمهوری اسلامی ایران» و «تغییر جنس و ماهیت تهدیدات نظام سلطه علیه انقلاب اسلامی»، بتوانیم برهه فوقالعاده مهم کنونی را که به تعبیری پیچ اصلی انقلاب و نظام اسلامی است، پشت سر بگذاریم؟
اهمیت قائل شدن برای مجلس به ماهیت دموکراسی اسلامی و به تعبیر آشناتر مردمسالاری دینی نظام جمهوری اسلامی ایران برمیگردد. مسلماً در این مقطع حساس حضور میلیونی مردم ایران در پای صندوقهای انتخابات مجلس یازدهم، که همواره بزرگترین فرصت و قوت نظام برای دفع تهدیدات بوده است، باید به زایش مجلسی بینجامد که ظرفیت و توانایی محققسازی الزامات دهه پنجم انقلاب اسلامی، حرکت برای تدوین سند الگوی پایه برای 50 سال آینده و همچنین بسترآفرینی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را داشته باشد. چنین مجلسی باید از جنس انقلاب و در تراز انقلاب اسلامی و برای ماندگارسازی عناصر و هندسه انقلاب باشد که در زمانه کنونی دشمن از طریق بازگشت خاماندیشانه به اعمال تحریمهای سختگیرانه و جنگ تروریستی اقتصادی و نفوذ در انتخابات کمر همت بر هدم و حداقل تحریف و تغییر این مبانی بسته است.
در چنین میدانی تنها نمایندگانی که دل در گرو انقلاب و آرمانهای امام و رهبری دارند و در تراز انقلاب اسلامی هستند، میتوانند در مقابل هجمه عظیم دشمنان انقلاب که پس از ناکامیهای گذشته و تأثیرگذاری انقلاب در پارادایم بیداری اسلامی مردم منطقه به شدت از قدرت الهامبخشی آن به هراس افتادهاند و در شرایط کنونی در جبههای به هم پیوسته و با سناریوهای چند وجهی به مصاف انقلاب اسلامی آمدهاند، با کمال قاطعیت و شجاعت ایستادگی کنند؛ اما اینکه مجلس تراز انقلاب اسلامی چیست و باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا بتواند نظام اسلامی را به سلامت و اقتدار از وضعیت کنونی عبور دهد، میتواند در شناخت و سپس تکوین چنین پارلمانی مؤثر باشد.
مجلس در نظام جمهوري اسلامي ايران از اهميت ويژه و والايي برخوردار بوده و محور بسياري از تصميمگيريها، قانونگذاريها و برنامهريزيها و مظهر اراده ملي است. درباره اهميت و جايگاه حساس و سرنوشتساز مجلس و نقش آن در صلاح و فساد جامعه و كشور و نظارت بر كارها و اصلاح امور و برخورد قاطع و دلسوزانه با مسائل كشور، اصول مصرح در قانون اساسی درباره مجلس، بيانات رهبر كبير انقلاب، حضرت امام خميني(ره) و بيانيهها و سخنان رهبر معظم انقلاب، حضرت آيتالله خامنهاي(مدظلهالعالي) بهترين دليل و گواه است. قانون اساسي به مثابه منشور اداره كشور، در 29 اصل به موضوع مجلس شوراي اسلامي پرداخته و در 20 اصل وظايفي خاص براي مجلس برشمرده است. بنابراین، اختصاص حدود یک چهارم اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به قوه مقننه، جایگاه ویژه و ممتازی به مجلس شورای اسلامی بخشیده است.
از منظر بنیانگذار فقید نظام مقدس جمهوری اسلامی، امام خمینی(ره) مجلس شورای اسلامی یکی از قوای اصلی کشور و در رأس امور و نهادهای کشور است. از دیدگاه رهبر معظم انقلاب نیز مجلس مظهر الگوی مردمسالاری دینی است. اطلاق مفهوم «ويترين نظام اسلامی» از سوی معظمله به مجلس، با توجه به كاربرد كلمه ويترين در عرف مردم، نشان از اهمیت و جايگاه مجلس به منزله یکی از نهادهای مؤثر و مهم حاكميت ملي است.
تراز از نظر لغوی به معنای میزان، عِدل و همسان و برابر است؛ اما از حیث اصطلاحی و آنچه مطمح نظر ما در این نوشته است، این است که مجلس آینده در سایه مشارکت حداکثری و انتخاب آگاهانه مردم، به لحاظ رویکرد، انقلابی و مراعاتکننده اصول اسلامی باشد و از حیث عملکرد، با ورود نمایندگانی دردآشنا، متخصص و کارآمد، گرهگشای مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در کشور شود و بتواند در مقابل دشمنان همانند انقلاب اسلامی پایداری و ایستادگی کند. چنین مجلسی به شدت به تحولات منطقهای و بینالمللی حساس بوده و تلاش میکند در دوره جنگ اقتصادی و دیکتاتوریهای عریان آمریکا پس از خروج از برجام با رویکردی اسلامی و عملکردی انقلابی از داشتههای انقلاب و قدرت الهامبخشی آن محافظت کند.
بر این مبنا و با توجه به تعاریف فوق، مجلس تراز انقلاب اسلامی مجلسی است که اولاً، عصاره همه خصایص و ویژگیهای مکتبی، اسلامی، ولایی و مردمی انقلاب اسلامی باشد؛ ثانیاً حامل و عامل گفتمانی باشد که از سوی امام خمینی(ره) بنیان گذاشته شد و امروز تنها طریق مطمئن تداوم آن در بین گفتمانهای رقیب، خط روشن امام خامنهای(مدظلهالعالی) است؛ ثالثاً مجلسی نفوذناپذیر با شاخصههای انقلابیگری در شرایط کنونی است که همزمان میخواهد در دو جبهه نقشآفرینی کند؛ یکـ مقابله با دشمنانی که درصددند در پرتو اعتقاد برخی مسئولان برای حل امور کشور به بیرون، با اعمال نفوذ در مجلس و نمایندگان نفوذپذیر زمینههای سلطهگری و ترویج تفکر غربگرایانه و تغییر هندسه و مبانی انقلاب را فراهم کنند. دوـ تحرک انقلابی امیدوارانه برای پیادهسازی چله دوم انقلاب. از دستاوردهای چنین مجلسی، مرزبندی شفاف و روشن با مخالفان، معاندان و دشمنان قسمخورده انقلاب اسلامی و نظام ولایی در شرایط متحول، حساس، پیچیده و چندوجهی سیاسی و جهانی امروز انقلاب اسلامی است.
از آنجا که آمریکا و غرب به نوعی عامل عمده ناکامیهای خود به ویژه در منطقه مهم غرب آسیا و شمال آفریقا را گفتمان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی میکنند، در راستای خنثیسازی و مقابله با آن، راهبردهای سختگیرانهای را طراحی و مدنظر قرار دادهاند. این راهبردها که از طریق «استراتژی فشار ترکیبی» علیه ایران از بیرون و «تغییر ترکیبی» در درون پیگیری میشود، هدفش ضربه زدن به حیثیت الهامبخشی و الگویی جمهوری اسلامی ایران از طریق وادارسازی به مذاکره جدید است تا مانع خیزش عظیم مردمی جهان اسلام علیه استکبار غرب و استبدادهای وابسته به آن در داخل کشورها و ملتهای اسلامی شود. درباره «استراتژی فشار ترکیبی» علیه ایران از سوی غرب، «فرید زکریا» استراتژیست هندیالاصل آمریکاییتبار در مقالهاي در مجله «فارین پالیسی» مینویسد: «ایران تنها تمدن باقیمانده از نسل تمدنهای بزرگ در امروز است که در مقابل غرب ایستاده است و تنها راه مقابله با آن استفاده از «استراتژی ترکیبی» است.» بنابراین، آنچه امروز از مجلس انتظار میرود، این است که مجلسی استکبارستیز باشد و به هیچ وجه مرعوب تهدیدات نظام سلطه نشود و در یک کلام پایگاه مستحکم دفاع از انقلاب و اسلام در برابر تهدیدات فزاینده، متنوع و پیچیده استکبار جهانی در شرایط فعلی باشد. به بیان رهبر معظم انقلاب، «اين كمترين انتظار ملت انقلابي و مسلمان از نمايندگان مجلسي است كه با خون شهيدان و مجاهدت ايثارگران پديد آمده و برقرار مانده است.» (6/3/1379)