صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۵۱۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 7 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کسی که با صدای بلند تهدید میکند، قوه واقعی‌اش آنقدر نیست. آمریکایی‌ها احتیاج دارند به اینکه هارت و پورت کنند. می‌گویند رفتار ما ایران را تغییر داد! بله، تغییرش این بود که نفرت مردم ایران از آمریکا ۱۰ برابر و نزدیک شدن آنها به منافع جمهوری اسلامی برای‌شان دست نیافتنی‌تر شده است.(1398/2/24)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

تغییر تاکتیکی ترامپ

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در جریان سفر به ژاپن در نشست خبری با نخست‌وزیر این کشور گفته است، آمریکا دنبال تغییر نظام در ایران نیست و آماده مذاکره با تهران است. لازم است در واکاوی این ادعاها چند نکته تحلیلی ارائه شود؛
1ـ آمریکا در طول ۴۰ سال گذشته هر روز به فکر تغییر نظام در ایران بوده که اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها و اتهامات به ملت ایران و ده‌ها اقدام سخت و نرم گویای این مطلب است. اگر بخواهیم در اراده آمریکا نسبت به تغییر در ایران صحبت کنیم، می‌توان به نشست سال گذشته منافقین در پاریس اشاره کرد که جان بولتون در آنجا نوید پایان ایران انقلابی را می‌دهد. پس صحبت‌های ترامپ در علاقه نداشتن آمریکا به تغییر نظام به معنای ناتوانی آمریکاست نه نخواستن.
2ـ مذاکره مدنظر آمریکا گرفتن امتیاز حیاتی و تهی کردن قدرت موشکی یا جلوگیری از نفوذ منطقه‌ای ایران است و شکی نیست که آمریکا پس از ناتوانی در مقابله نظامی با ایران می‌خواهد با اسم مذاکره، جامعه ایران را از دستاوردهای انقلابی تهی نشان دهد.
3ـ صحبت از مذاکره در داخل کشور به اندازه‌ای مضر است که شاید آثار آن کمتر از خود مذاکره نباشد. رهبر معظم انقلاب به صورت دقیق و واضح فرمودند مذاکره نخواهد شد و راهبرد انقلاب مقاومت است. لذا استقبال برخی‌ها از مذاکره، بازی در زمین آمریکایی‌هاست. امروز کل کشور اعم از مردم و مسئولان باید در حوزه اقتصاد درونگرا متمرکز شوند تا گره اقتصادی کشور باز شود. چیزی که آمریکا سعی‌ دارد جامعه ایرانی را از آن دور نگه دارد.
4ـ عقب‌نشینی آمریکا از جنگ به سمت مذاکره نوعی حرکت تاکتیکی است که در بازی چماق و هویج تعریف می‌شود. آمریکا با درگیر کردن کشورهای گوناگون درصدد وادارسازی برای اجماع‌ علیه ایران در موضوعات غیر هسته‌ای در آینده است. از این رو آمریکا در آینده هم از جنگ صحبت کرده و با عملیات روانی گسترده برای شرطی‌سازی اقتصاد ایران تلاش خواهد کرد که دولت و... باید مراقب این ترفند دشمن باشند و ساخت درونی اقتصاد را تقویت کنند.
در پایان باید گفت، در یک سال گذشته با تشدید تحریم‌های دشمن و ضعف کارکرد مسئولان اقتصادی، دشمن جسورتر شده و با اعمال تحریم‌های بیشتر، به دنبال نشاندن ایران پای میز مذاکره و امتیاز گرفتن است. غافل از اینکه راهبرد ملت بزرگ ایران مقاومت است و توطئه‌ پیچیده اقتصادی دشمن را نیز بی‌اثر خواهد کرد.

 

▼ گزارش روز

مذاکرات تمام شده است

بی‌فایده بودن، خروج از برجام و سخت‌ترین تحریم‌ها علیه تهران برای عقب نشاندن جمهوری اسلامی ایران از حقوق خود، دونالد ترامپ را مجبور کرد با مهره جنگ روانی بازی کند! اما جواب ایران کاملاً دقیق و واضح بود؛ تأکید بر گزینه‌های متعدد پاسخگویی به هر گونه تحرک نظامی و کاهش تدریجی تعهدات برجامی! پاسخی که خیلی زود این مهره آمریکا را از بازی خارج کرد و رئیس‌جمهور آمریکا را که فرصت اندکی برای به دست آوردن حداقل یک پیروزی کوچک در برابر ایران پیش از آغاز کارزارهای انتخاباتی 2020 دارد، مجبور کرد تا چاره‌ای دیگری بیندیشد! وی این بار تصمیم گرفت به صراحت بگوید به دنبال آغاز هیچ جنگی با ایران نیست و شماره تلفن خود را از طریق سوئیس برای تهران ارسال می‌کند و منتظر تماس ایران می‌ماند! اما طولانی شدن این انتظار او را مجاب کرد بیش از این فرصت را از دست ندهد و ورق «میانجی‌گری» را رو کند.
همزمان با سفر «یوسف‌بن‌علوی» به تهران، رسانه‌های آمریکایی از ارسال پیام سرّی آمریکا به تهران به واسطه عمان خبر دادند. برخی رسانه‌های دیگر از مأموریت ویژه استرالیا از سوی ترامپ برای رساندن پیام محرمانه سخن گفتند و حتی برخی مقامات عراقی احتمال واسطه‌گری این کشور میان تهران و واشنگتن را مطرح کردند، در جدی‌ترین مورد هم، خبرگزاری ژاپنی «یومیوری» گزارش داد ترامپ که به ژاپن سفر کرده بود، از شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، خواسته است هر چه سریعتر [برای میانجی‌گری] به ایران سفر کند و تعدادی از رسانه‌ها هم از قطعی شدن سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران خبر دادند! اما مسئولان ارشد وزارت خارجه هر گونه مذاکرات محرمانه و پشت پرده را رد می‌کنند. محمدجواد ظریف در بغداد با قدردانی از حسن نظر مقامات عراقی به صراحت اعلام کرد: «نیاز به میانجی‌گری نداریم.» سیدعباس عراقچی در مقسط، گفتوگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا را رد کرد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در تهران، با تأکید بر اینکه هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا وجود ندارد، در زمینه مباحث مطرح شده درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران گفت: «آقای روحانی، رئیس‌جمهوری از آقای شینزو آبه از قبل برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده‌اند که ایشان هم در پاسخ گفته‌اند در زمان مناسب این سفر انجام خواهد شد؛ لذا برخی مطالب و گمانه‌زنی‌های منتشر شده دور از واقعیت است و اعتبار ندارد.» واقعیت نیز همین است، مذاکرات نه به صورت مخفی، بلکه کاملاً رسمی انجام شده و توافق (برجام) نیز صورت گرفته و به امضا رسیده و اکنون روز عمل به تعهدات است!

 

▼ خبر ویژه

80 درصد رسوب خودروها متعلق به یک شرکت است!

«فرهاد بهنیا» سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: ۹۵ درصد قطعه‌سازان با بالاترین ظرفیت خود در حال تولید قطعه هستند؛ اما کسری یکی دو قطعه سبب شده است خودرو‌های تولید شده تجاری نشوند. وی تأکید کرد: شرکت قطعه‌سازی که حدود ۸۰ درصد رسوب خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا را سبب شده، شرکتی است که تاکنون بیشترین ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کرده و در ماه‌های اخیر بیشتر مطالبات نقدی خود را وصول کرده است. شنیده‌ها حاکی است، شرکت «کروز» یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خصوصی قطعات خودرو در کشور که از سال ۱۳۶۱ تاکنون فعالیت می‌کند، موفق شده است حدود 29/9 میلیون روپیه، 99/3 هزار لیر ترکیه، 113/6 میلیون ین، 54/3 میلیارد وون، 142/5 یوان و ۲۴ میلیون یورو ارز دولتی دریافت کند!


▼ اخبار

1ـ چهار هدف ظریف از سفرهای بی‌پایان!

روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی‌الجدید» چاپ لندن در یادداشتی نوشت: «این روز‌ها دیپلماسی ایران شاهد تحرکات گسترده و بی‌سابقه‌ای است که در پی شرایط حاصل از فشار‌ها و تهدیدات آمریکا به وقوع می‌پیوندد. وزیر خارجه ایران، محمدجواد ظریف ماه‌هاست که از این پایتخت به آن پایتخت می‌رود و ظاهراً سفرهایش تمامی ندارد. صحبت‌های ظریف در جریان سفر‌های منطقه‌ای‌اش حکایت از آن دارد که وی چهار انگیزه را دنبال می‌کند: اول، جلب حمایت سیاسی برای کشورش در مقابله با تهدیدات آمریکا؛ دوم، یافتن منافذ اقتصادی در این کشور‌ها برای مقابله با آثار تحریم‌های آمریکا و تشویق این دولت‌ها به حفظ روابط اقتصادی‌شان با تهران و سوم، شرح مواضع و سیاست‌های ایران در قبال تحولات اخیر در منطقه، به ویژه درباره بحران با دولت آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن. اما انگیزه چهارم، شرح و تفصیل تصمیمات مرحله‌ای ایران است، که یکی از آنها کاهش تعهدات ایران درباره توافق هسته‌ای در دو مرحله است. ظریف در این راستا به دنبال تشویق جامعه بین‌الملل برای انجام تعهدات‌شان در مورد این توافق است.»

 

2ـ دادن اختیارات بیشتر به کسی که برنامه‌ای ندارد، سم است

عضو هیئت رئیسه فراکسیون روحانیت مجلس گفت: دادن اختیارات بیشتر به رئیس‌جمهور در حالی که هیچ برنامه‌ای برای آن ندارد، سم مهلک است. حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: سؤال ما از آقای رئیس‌جمهور این است که این اختیارات بیشتر را برای چه برنامه‌ای می‌خواهد استفاده کند؟ دولت در برنامه‌هایی که مربوط به آن است و وظیفه‌اش است، به شدت کوتاهی می‌کند! وی اظهار داشت: اختیارات به طور کامل در دست دولت هست و حتی این اختیارات بیشتر هم شده است؛ جلساتی که سران سه قوه برگزار می‌کنند و ریاست شورای اقتصادی سران قوا یکی از این موارد است. وی در ادامه گفت: اگر منظور آقای رئیس‌جمهور از دادن اختیارات بیشتر به وی این است که قانون اساسی کنار گذاشته شود و آقای روحانی اصل تفکیک قوا را نپذیرد و به این سمت حرکت کند که در محدوده کاری قوه قضائیه و قوه مقننه ورود داشته باشد، این کار غلط است.

3ـ کاهش تولید گندم به دلیل سیل

«عباس کشاورز» معاون وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از مزارع گندم شهرستان نمین گفت: امسال دو میلیون و ۴۰ هزار هکتار گندم آبی و نزدیک سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار هم گندم دیم کشت شده است. پیش‌بینی می‌شود از این پنج میلیون و 740 هزار هکتار مزارع گندم، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم برداشت شود. وی در ادامه بیان کرد: پیش‌بینی ما قبل از سیل در برخی استان‌های کشور، نزدیک ۱۵ و نیم میلیون تن برداشت گندم بود که متأسفانه فقط در استان خوزستان ۶۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گندم کشور زیر آب رفت. گفتنی است، میزان مصرف گندم در کشور 11 میلیون تن است که پیش‌بینی شده 11/5 میلیون تن گندم از گندمکاران خریداری شود.

4ـ سالیانه حدود 800 هزار واحد در تولید مسکن عقب هستیم

«حسام عقبایی» نایب‌‌رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک گفت: سالیانه به یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی نیازمندیم، در حالی که تولید مسکن در کشور ما کمتر از 300 هزار واحد است؛ یعنی سالیانه حدود 800 هزار واحد در تولید مسکن عقب هستیم. عقبایی با بیان اینکه فقط سالی یک میلیون ازدواج در کشور ثبت می‌شود، ادامه داد: پیام آن این است که تولید مسکن زیر 300 هزار واحد تأمین‌کننده نیاز سالیانه هم نیست و توقع اینکه حجم انباشته‌ای از نیازهای سالانه در کشور را تأمین کند، غلط است؛ سوداگری در بخش مسکن نیز به این وضعیت دامن می‌زند.

 

▼ اخبار کوتاه

«محمدحسن قدیری‌ابیانه» درباره برجام اظهار داشت: وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید آب خوردن ما هم به برجام ربط دارد و وزیر خارجه می‌گوید هر توافقی بهتر از عدم توافق است، این شائبه را در ذهن دشمن و 1+5 ایجاد کرد که ایران چاره‌ای جز تن دادن به توافق به هر قیمتی ندارد. این موضع‌گیری موجب تضعیف جایگاه ایران در مذاکرات شد؛ در حالی‌ که مواضع رهبری کمک به هیئت مذاکره‌کننده و تقویت‌کننده موضع ایران بود.

«حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری» نماینده قم در مجلس با تشریح آخرین وضعیت طرح عدم کفایت سیاسی و استیضاح رئیس‌جمهور گفت: این طرح که در اسفند سال گذشته در مجلس مطرح شده، به قوت خود باقی است و متوقف یا منتفی نشده است. وی افزود: نمایندگانی که تا ششم اسفند سال گذشته این طرح را امضا کردند، بر امضاهای خود باقی هستند و هیچ نماینده‌ای امضای خود را پس نگرفته است.

در سه ماه نخست امسال، عراقی‌ها 1781 واحد خانه در ترکیه خریده‌اند و ایرانی‌ها با خرید 946 واحد مسکونی در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند. با کاهش هزینه تابعیت از یک میلیون دلار در ژانویه 2017 تا 250 هزار دلار در سپتامبر 2018، تقاضا برای خرید خانه مسکونی از سوی ایرانی‌ها افزایش یافته است. در ضمن سیاست‌های ضد مهاجرت آمریکا سبب شده است ایرانی‌ها به سمت ترکیه روی بیاورند.

«آیت‌الله مکارم‌شیرازی» با تأکید بر اینکه مسئله حجاب امروز از یک موضوع صرفاً مذهبی فراتر رفته و به یک مسئله سیاسی برای مقابله با اصل نظام تبدیل شده است، اظهار داشت: بارها تأکید کرده‌ایم مسئله بدحجابی به ویژه در قم یک مسئله فرعی و حاشیه‌ای نیست؛ دشمن از این طریق می‌خواهد به اصل نظام ضربه بزند؛ امیدواریم مسئولان این موضوع را جدی بگیرند و به فکر باشند.

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «من فکر می‌کنم منظور آقای روحانی از اعطای اختیارات ویژه، در حوزه بین‌الملل است که مبسوط الید باشد و بتواند در مواجهه با سایر دولت‌ها در سطح دنیا ابتکار عمل را در دست داشته و به سرعت تصمیم بگیرد. من فکر می‌کنم بیشتر منظور رئیس‌جمهور ناظر بر این حوزه است.»

 

قطب‌نما

کلیپ سیاسی «معامله قرن» کاری از مرکز اطلاع‌رسانی و مطالعات سیاسی معاونت سیاسی سپاه امروز بین‌الصلاتین در همه رده‌های سپاه و بسیج پخش خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات