صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۱۳۷

گزارش روز/ مذاکرات تمام شده است

بی‌فایده بودن، خروج از برجام و سخت‌ترین تحریم‌ها علیه تهران برای عقب نشاندن جمهوری اسلامی ایران از حقوق خود، دونالد ترامپ را مجبور کرد با مهره جنگ روانی بازی کند! اما جواب ایران کاملاً دقیق و واضح بود[...]
پایگاه بصیرت / سید فخرالدین موسوی

یادداشت: بی‌فایده بودن، خروج از برجام و سخت‌ترین تحریم‌ها علیه تهران برای عقب نشاندن جمهوری اسلامی ایران از حقوق خود، دونالد ترامپ را مجبور کرد با مهره جنگ روانی بازی کند! اما جواب ایران کاملاً دقیق و واضح بود؛ تأکید بر گزینه‌های متعدد پاسخگویی به هر گونه تحرک نظامی و کاهش تدریجی تعهدات برجامی! پاسخی که خیلی زود این مهره آمریکا را از بازی خارج کرد و رئیس‌جمهور آمریکا را که فرصت اندکی برای به دست آوردن حداقل یک پیروزی کوچک در برابر ایران پیش از آغاز کارزارهای انتخاباتی 2020 دارد، مجبور کرد تا چاره‌ای دیگری بیندیشد! وی این بار تصمیم گرفت به صراحت بگوید به دنبال آغاز هیچ جنگی با ایران نیست و شماره تلفن خود را از طریق سوئیس برای تهران ارسال می‌کند و منتظر تماس ایران می‌ماند! اما طولانی شدن این انتظار او را مجاب کرد بیش از این فرصت را از دست ندهد و ورق «میانجی‌گری» را رو کند.
همزمان با سفر «یوسف‌بن‌علوی» به تهران، رسانه‌های آمریکایی از ارسال پیام سرّی آمریکا به تهران به واسطه عمان خبر دادند. برخی رسانه‌های دیگر از مأموریت ویژه استرالیا از سوی ترامپ برای رساندن پیام محرمانه سخن گفتند و حتی برخی مقامات عراقی احتمال واسطه‌گری این کشور میان تهران و واشنگتن را مطرح کردند، در جدی‌ترین مورد هم، خبرگزاری ژاپنی «یومیوری» گزارش داد ترامپ که به ژاپن سفر کرده بود، از شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، خواسته است هر چه سریعتر [برای میانجی‌گری] به ایران سفر کند و تعدادی از رسانه‌ها هم از قطعی شدن سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران خبر دادند! اما مسئولان ارشد وزارت خارجه هر گونه مذاکرات محرمانه و پشت پرده را رد می‌کنند. محمدجواد ظریف در بغداد با قدردانی از حسن نظر مقامات عراقی به صراحت اعلام کرد: «نیاز به میانجی‌گری نداریم.» سیدعباس عراقچی در مقسط، گفتوگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا را رد کرد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در تهران، با تأکید بر اینکه هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا وجود ندارد، در زمینه مباحث مطرح شده درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران گفت: «آقای روحانی، رئیس‌جمهوری از آقای شینزو آبه از قبل برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده‌اند که ایشان هم در پاسخ گفته‌اند در زمان مناسب این سفر انجام خواهد شد؛ لذا برخی مطالب و گمانه‌زنی‌های منتشر شده دور از واقعیت است و اعتبار ندارد.» واقعیت نیز همین است، مذاکرات نه به صورت مخفی، بلکه کاملاً رسمی انجام شده و توافق (برجام) نیز صورت گرفته و به امضا رسیده و اکنون روز عمل به تعهدات است!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات