صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۵۳۸۶

البناء: آزادی زکا نشانه هوشمندی ایرانی‌ها بود

به نوشته البناء شرایط بازداشت زاکا نشان می‌دهد که ایران با مسئله وی محتاطانه و با دقت تعامل داشته و در نهایت با تصمیمی غافلگیرانه او را آزاد کرد که البته تلاش‌های میشل عون به عنوان متحد صادق حزب الله در آزادی او نقش بسزایی داشت.

روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی به قلم «روزانا رمال» با عنوان «نزار زکا... هوشمندی ایران و دستاورد لبنان»،آزادی «نزار زکا» شهروند لبنانی را که به اتهام جاسوسی برای کشورهای خارجی بازداشت شده بود، گواه دیگری بر مواضع نادرست غرب در تعامل با ایران توصیف کرد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: آزادی هر جاسوسی که علیه امنیت ملی ایران اقدام کرده باشد عادی نیست حداقل درباره نزار زکا تبعه لبنانی-آمریکا که به گفته مقامات، امنیت ملی ایران را به خطر انداخته بود. زیرا اطلاعاتی را برای طرف‌های امنیتی آمریکا ارسال می‌کرد و ایران در این دست قضایا اصلا تسامحی به خرج نمی‌دهد.
البناء با بیان اینکه ایرانی‌ها با زکا از زمان بازداشتش در سال 2015 اصلا با وی مثل دیگر زندانیان جاسوس برخورد نکرده بودند، گفت: مسئله قابل توجه، شرایط خوب بازداشت زاکا بوده او نه تنها اصلا شکنجه نشده بلکه با دنیای خارج هم ارتباط داشته و می‌توانست از داخل زندان مستقیم پیام‌های خود را بفرستد و حتی برخی اوقات هم حرف‌هایی نیش دار درباره ایرانی‌ها بزند. علاوه بر اینکه می‌توانست از داخل زندان مرتب از مقامات کشورش بخواهد برای آزادی او کمک کنند و در نهایت او که قرار بود پانزده سال محکومیت حبس خود را تمام کند با موافقت مقامات ایران آزاد شد.

به نوشته البناء شرایط بازداشت زاکا نشان می‌دهد که ایران با مسئله وی محتاطانه و با دقت تعامل داشته و در نهایت با تصمیمی غافلگیرانه او را آزاد کرد که البته تلاش‌های میشل عون به عنوان متحد صادق حزب الله در آزادی او نقش بسزایی داشت.

البناء تاکید کرد: در هر صورت این پیام خوبی از ایران به دولت لبنان بود که توانست یک دستاورد دیپلماتیک عالی را طی همکاری با مقامات ایران محقق کند و برای دنیا هم روشن شود که برداشت آنها درباره افراط گرایی و سرسختی نظام جمهوری اسلامی ایران اصلا درست نیست.

این روزنامه لبنانی نوشت: این در حالی است که درباره لبنانی‌های بازداشتی در کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) هیچ گاه رابطه خوب این رژیم‌های عربی با الحریری یا دیگر متحدانشان در لبنان کمکی به آزادی آنها نکرده است و از همین رو علامت سوال‌هایی درباره چگونگی برخورد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با شهروندان لبنانی و چگونگی برخورد ایران با شهروند لبنانی مطرح می‌شود. علاوه بر اینکه یک موضوع اساسی وجود دارد اینکه ایران به متحدانش احترام می‌گذارد اما کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره پرونده‌هایی از این دست متحدان منطقه‌ای خود را کاملا نادیده می‌گیرند.

البناء: آزادی زکا نشانه هوشمندی ایرانی‌ها بود

البناء افزود: میشل عون از زمانی که رئیس جمهور لبنان شده به ایران سفر نکرده و هیچ کاری هم برای ایران نکرده است، بر خلاف همه آنچه که متحدان رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس در لبنان برای این رژیم‌ها کرده‌اند.همه این‌ها می‌تواند لبنانی‌ها را دوباره به یاد اتفاق بازداشت سعد الحریری بیاندازد که نزد مقامات سعودی بازداشت بود و این میشل عون بود که در آزادی الحریری سهیم بود.

به نوشته این روزنامه لبنانی، چه بسا ایران و همچنین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در برخورد با بازداشتی‌هایی که آنها را عناصری خطرناک می‌خوانند محاسبات خاص خود را در نظر می‌گیرند؛ اما پیام‌های پرونده نزار زاکا و آزادی وی فراتر از مرزهای لبنان بوده و تا آمریکا هم می‌رسد. کشوری که این روزها در حال فشار حداکثری علیه ایران است و کشورهای دنیا و اروپایی‌ها را وادار به دنباله روی از خود در تحریم ایران کرده از هیچ کاری در تخریب چهره ایران کوتاهی نمی‌کند.

البناء پیام‌های آزادی زکا را در چهار نکته خلاصه کرد:

1- درهای مذاکره با ایران بسته نیست و ایران برای امتیازدهی در مسائلی که خطری یا پیامدی علیه امنیت ملی آن ندارد آماده است.

2- سهل انگاری و تقلیل اهمیت امنیت ایران اشتباه است حتی از طریق اعزام هیات‌های بین المللی و بیگانه در قالب ماموریت‌های سازمان ملل یا غیره چون دیری نمی‌پاید که مسئله امنیتی می‌شود.

3- چهره افراط گرایی دینی که دنیای غرب از ایران در برخورد با غیرمسلمانان ساخته بود امروز با مسئله نزار زاکا که با او در طول دوره حبس رفتار خوبی شده و اجازه داشت با دنیا ارتباط داشته باشد از بین رفت.
4-در هر کدام از رژیم‌های دیکتاتوری عربی در منطقه پرونده‌ای نظیر زاکا مسدود می ماند؛ اما نرمی و ملایمت ایرانی‌ها و ضمانت ‌هایی که برای دور شدن هر خطری از سر ایران با آزادی زاکا گرفتند عفو وی را به همراه داشت.

البناء در پایان آورد: ایران چهره جدیدی از حکومت خود را به دنیا نشان داد. چنین نرمخویی و انعطاف پذیری از سوی ایرانی‌ها نشان داد که آنها در قبال هیچ پرونده‌ای سرسختانه رفتار نمی‌کنند و می‌توانند به توافق مقبول با همه طرف‌ها دست یابند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات