بازار لوازم خانگی با بحران مواجه است که اگر به وضعیت آن رسیدگی نشود در 6 ماهه دوم سال جاری وضعیت آن سختتر خواهد شد.
حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن لوازم خانگی ایران در گفتگو با ایران اکونومیست ضمن بیان مطلب فوق افزود: برای بررسی علت بحران این بازار باید آن را به ۳ قسمت تقسیم کنیم. تقریبا ۱۵ درصد این بازار منحصر به بازار لوازم بسیار لوکس و جنسهای بسیار گرانقیمت است و عمدتا در این بازار مشتری نیست و یا محدود است.
وی ادامه داد: در قسمت دوم بازار لوازم خانگی که ۶۰ درصد این بازار را دربرمیگیرد، جنسهای لوکس و شبه لوکس با ۳ برند کرهای، یک برند اروپایی و یک برند ایرانی عرضه میشود که اقشار متوسط متقاضی این بازار هستند.
به گفته وی قسمت سوم بازار که ۲۵ درصد لوازمخانگیها را دربرمیگیرد، کل تولیدات ایرانی است. حتی قطعات فلزی و غیرفلزی و مواداولیه آن از داخل تامین میشود.
وی تصریح کرد:این بازار ۲۵ درصدی مشکل خاصی ندارد و اقشار خیلی ضعیف جامعه تا اقشار متوسط از این بازار خرید میکنند. درحال حاضر واردات لوازم خانگی به صورت کامل یا cbu ممنوع است.
وی افزود: از سوی دیگر، دو برند کرهای که خطوط تولید و مونتاژ در ایران دارند، به خاطر تحریمها، قطعات کارخانههای ایرانی که تحت لیسانس آنها هستند را تامین نمیکنند که این مسئله موجب تعطیلی یکی از این کارخانهها شده و کارخانه دوم هم در شرف تعطیلی است که این مسئله باعث تشدید بحران بازار لوازم خانگی شده است.