صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۴۲

جنگ اقتصادي چين و آمريكا

پایگاه بصیرت / حسين رضايي

امروزه در جهان، ديگر خبري از دوران تك‌قطبي نيست و اين موضوع به انتهاي خود رسيده است. يكي از نمونه‌هاي بارز اين امر در حوزه اقتصادي و به ويژه جنگ تجاري ميان دو قدرت اقتصادي يعني چين و آمريكاست. اختلافات و تنش‌هاي تجاري ميان اين دو كشور آثار زيانباري بر توليدكنندگان، مصرف‌كنندگان و كسب ‌و كارهاي هر دو كشور بر جاي گذاشته است؛ به طوري كه افزايش اين تعرفه‌ها بر قيمت كالا‌هاي گوناگون براي مصرف‌كنندگان آمريكايي آثار سوئي داشته است؛ براي نمونه قيمت قطعات كامپيوتر چيني، مبلمان، جاروبرقي و لوازم روشنايي توليدي چين در آمريكا افزايش خواهد يافت. اثرگذارترين مبحث در خسارت‌هايي كه به آمريكا وارد مي‌شود، افزايش حدود 4/1 ميليارد دلاري هزينه مصرف‌كنندگان براي كالاهايي است كه بر آنها تعرفه اعمال شده است.

در آخرين تنش تجاري ميان چين و آمريكا، دولت آمريكا با افزايش وضع تعرفه 200 ميليارد دلاري بر واردات كالاهاي چيني از 10 به 25 درصد با چين به جنگ تجاري برخاسته است. دولت چين نيز در اقدامي تلافي‌جويانه براي 60 ميليارد دلار از واردات كالاهاي آمريكايي تعرفه لازم را وضع كرده و درصدد مقابله به مثل است.

از سال 2018 تاكنون، دولت آمريكا در سه مرحله بر واردات كالاهاي چيني تعرفه‌هاي مدنظرش را وضع كرده است؛ در مرحله اول 34 ميليارد دلار، در مرحله دوم 16 ميليارد دلار و نهايتاً 200 ميليارد دلار از واردات كالاهاي چيني را هدف ضربه اقتصادي خود قرار داده است. 

دولت چين هم بر واردات نيمي از كالاهاي آمريكايي به ارزش 60 ميليارد دلار كه پيشتر براي جبران اقدامات مخرب آمريكا در نظر گرفته بود، تعرفه اعمال خواهد كرد. چين پيشتر بر 5140 قلم كالاي آمريكايي تعرفه اعمال كرده بود كه قرار است در تلافي اقدامات تجاري آمريكا تعرفه وارداتي آنها را تا 25 درصد افزايش دهد.

بر اساس تحليل‌ها و برآوردهاي كارشناسان اقتصادي، تنش تجاري و جنگ اقتصادي ميان آمريكا و چين مي‌تواند تا سال‌ها ادامه يابد؛ بنابراين طبق اين داده‌ها مي‌توان گفت روابط اين دو كشور نه تنها در حوزه اقتصادي، بلكه در ديگر حوزه‌هاي سياسي نيز پيش از اينكه رو به بهبودي باشد، به سوي افزايش تنش و درگيري در حال حركت است. 

جيانگوا، معاون وزارت بازرگاني دولت چين مي‌گويد: «با توجه به اينكه اقدامات تنش‌زاي آمريكا في مابين دو كشور در حال فزوني مي‌باشد، ما نه تنها آقاي كونگ فوي دنيا هستيم و در فنون رزمي برتري داريم، بلكه در زمين مشت‌زني هم مهارت داريم و مي‌توانيم مشتي مرگبار به اقتصاد آمريكا بزنيم!» اين سخنان در شرايطي بيان شده كه رئيس‌جمهور آمريكا قصد دارد رشد اقتصادي كشور چين را متوقف كند؛ چرا كه در اين مسير تمام توان خود را به كار گرفته و از هيچ اقدامي دريغ نكرده است؛ اما آمريكا بايد بداند هزينه‌هاي سنگين و اضافي كه بر خانواده‌هاي فرودست و حتي متوسط آمريكايي تحميل شده است آن هم در شرايطي كه انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا نزديك است، وضعيت ممكن را براي نتيجه دلخواه دونالد ترامپ در انتخابات، سخت يا حتي ناراحت‌كننده مي‌كند؛ چرا كه بر اساس تحقيقات «فدرال رزرو» در اثر اعمال تعرفه‌هاي تجاري آمريكا بر كالاهاي وارداتي از چين، هزينه هر خانوار آمريكايي بالغ بر 500 دلار افزايش يافته و اكنون با اعمال تعرفه‌هاي جديد اين ميزان به 800 دلار خواهد رسيد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات