صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۶۵

از تحلیل عجیب اصلاح‌طلبان تا نتیجه دلار جهانگیری

1ـ حفظ سیاست ارز 4200 تومانی از سوی سیاست‌گذار پولی
رئیس کل بانک مرکزی گفته است: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و نمی‌توانیم مانند شرایط عادی رفتار کرده و مثلاً نرخ ارز را برای کالاهای اساسی آزاد کنیم. هر وقت احساس کنیم زمان مناسب است و بتوانیم این کار را انجام بدهیم، به سمت تک‌نرخی شدن قیمت ارز پیش خواهیم رفت. هرچند الآن نرخ نیمایی ارز به نرخ آزاد آن خیلی نزدیک است. وی درباره ارز 4200 تومانی نیز توضیح داد و گفت: آنچه سال قبل اتفاق افتاده جز در قیمت گوشت و مرغ که در آخر هم نفهمیدیم چطور شد که اینقدر قیمت افزایش یافت، میانگین کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی در سال گذشته 40 درصد و کالاهای غیرمشمول 98 درصد رشد داشته است. اینکه می‌گویند فساد رخ داده بحث دیگری است و می‌تواند در نیمایی هم اتفاق بیفتد. بنابراین آن 40 درصدی که کالاهای مشمول به طور میانگین رشد کرده، به وضع معیشتی مردم کمک کرده است؛ البته در میانه آن برخی سوءاستفاده کردند که باید بررسی و با متخلفان برخورد شود. سیستم نظارتی ما قوی نبوده که البته دارد قوی می‌شود.


2ـ تحلیلی عجیب از نقش و تأثیر اروپا!
«علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «آفتاب یزد» گفته است: «عدم تصویب FATF به مفهوم از دست دادن اروپاست. از این رو نباید اتحادیه اروپا را از دست داد. از دست دادن اروپا منجر می‌شود که ایران تحت فشار خردکننده‌ای قرار بگیرد... اگر اتحادیه اروپا خواهان پیوستن ایران به لوایح چهارگانه است به دلیل تمایل این کشور برای حفظ ارتباط است. از سویی الحاق ایران به FATF از مسدودشدن شبکه‌های بانکی جلوگیری می‌کند و عدم الحاق، باب نقل و انتقالات بانکی و مالی را می‌بندد.» گفتنی است، بزرگ‌نمایی این روزنامه از نقش اروپا در کاهش فشارها بر کشورمان، در حالی است که در عمل اروپایی‌ها در کنار آمریکایی‌ها قرار دارند و اگر نگوییم در اعمال فشار به ایران کمک کردند، می‌توان گفت بی‌تردید هیچ قدم مثبتی برای تأمین منافع ایران برنداشتند!


3ـ سلطان‌های فساد اقتصادی، نتیجه دلار جهانگیری
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «تکثیر سلاطین با دلار ۴۲۰۰» نوشت: «وقتی ارز به فردی می‌دهیم که کالا وارد کند، او حقوق کارگر خارجی را به دلار می‌پردازد؛ بنابراین حقوق کارگر خارجی را نیز ما از جیب مردم می‌پردازیم. ارز ارزان‌قیمتی که دولت ارائه می‌دهد، منجر به شکل‌گیری سلاطین اقتصادی از جمله سلطان سکه و خودرو می‌شود. باید جلوی این سلاطین را گرفت، چرا که رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی سخت می‌کند. کاش سلطان تولید داشتیم.» گفتنی است، چندی پیش روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» نیز در مطلبی نوشته بود: «بزرگ‌ترین اشتباه (دولت روحانی)، نه تنها در یک سال گذشته که در شش سال گذشته، سیاست ارزی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) بوده است.»


4ـ ادعای دستگیری یک تیم نفوذ در یک وزارتخانه!
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در مصاحبه‌ای مدعی شده است: اخیراً نهادهای امنیتی یک باند نفوذی را دستگیر کرده‌اند که با نفوذ در میان تعدادی از مدیران وزارت نفت در جهت تکمیل پازل دشمن اقدام می‌کردند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی افزوده است: در رأس این باند خانمی قرار داشت که با نفوذ بین 16 نفر از کارکنان مهم و تأثیرگذار وزارت نفت توانسته بود تصمیمات مهمی را در وزارت نفت مسکوت بگذارد و ضربه کاری را در این جنگ اقتصادی به کشور وارد کند. به گفته حاجی‌دلیگانی، این مقامات با همراهی این خانم تصمیمات غلطی را در جهت خواسته‌های دشمن و علیه منافع ملی کشور اتخاذ می‌کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات