صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۸۵
ایندیپندنت:

برای درک سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ-بولتون باید به بیمارستان روانی مراجعه کرد!

رابرت فیسک، روزنامه نگار و تحلیلگر سرشناس روزنامه ایندیپندنت انگلستان در یادداشت جدید خود به اتهام زنی های آمریکا به ایران در خصوص حمله به نفتکش های خلیج فارس پرداخته و دونالد ترامپ را رئیس جمهوری «خُل وضع» توصیف کرده است!

 

برای درک سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ-بولتون باید به بیمارستان روانی مراجعه کرد!

 این روزها مثلث عبری-عربی-آمریکایی این روز ها با سناریوهای مختلف سعی در ایجاد ناامنی در آب های خلیج فارس و دریای عمان را داشته تا از این طریق ایران را در جامعه جهانی متهم نشان دهند.
اما نقشه مضحک دشمنان جمهوری اسلامی آن چنان با واقعیت فاصله دارد که حتی صدای روزنامه نگاران غربی نیز درآمده است.
«رابرت فیسک»، تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در یادداشتی در روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» پیرامون اتهام زنی های آمریکا بر علیه ایران در خصوص حوادث دریای عمان و خلیج فارس نوشت: «رئیس جمهوری خُل وضع ایالات متحده آمریکا، در این ۲۹ ماه گذشته، ارتباط دنیا با حقیقت را چنان به هم ریخته است که صرف نظر از این که او و زیردستانش چه مقدار «مدرک» ارائه دهند که ثابت کنند ایرانی‌ها می‌کوشند نفتکش‌ها را در دریای عمان منفجر کنند – یا این که کاملا منفجرشان نکنند – تصاویر ترامپ ماهیتی حیرت آور دارند.
تصاویر مراسم تحلیف دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ را فتوشاپ کردند تا «ثابت کنند» که جمعیت هوادارن ترامپ در میدان بزرگ واشنگتن بیشتر از تعدادی بود که واقعا آنجا بودند. و حالا دولت ترامپ که می‌خواهد به هر ترتیبی ثابت کند که ایرانی‌ها دارند به نفتکش‌ها حمله می‌کنند، تصاویری ویدیویی منتشر کرده است که در واقع ایرانی‌ها را در حال جدا کردن یک مین عمل نکرده از بدنه یک کشتی ژاپنی نشان می‌دهند.»
وی ادامه داد: «خب، پس ثابت شد دیگر، مگر نه؟ این ایرانی‌های خبیث حتا قادر نیستند هدف‌هایشان را به شکل حرفه‌ای بمب گذاری کنند – برای همین، بعدا بر می‌گردند تا یک مین را برگردانند، چرا که احتمالا روی بدنه‌اش نوشته شده «ساخت ایران». دلیلش هم این است که چنین نوشته‌ای دستشان را رو می‌کند، درست؟ بعد معلوم می‌شود که به عقیده خدمه نفتکش، اجسامی از هوا به کشتی حمله کردند – و البته مین که پرواز نمی‌کند!
خدمه یک کشتی منفجر شده دیگر، گفتند ممکن است انفجار کار یک اژدر باشد. و بر این اساس، واشنگتن حالا دارد «اجماعی در میان متحدان خود» برای پاسخی «قاطع» پدید می‌آورد، اجماعی که رفقای عربستانی ترامپ طلب می‌کنند، به انتقام حمله به نفتکش‌ها و حملات بی تلفاتی که پیش‌تر در نزدیکی ساحل امارات متحده عربی اتفاق افتاد.»
این خبرنگار و کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه مقاله خود درباره جنگ یمن نوشت: « وقتی که مهمات آمریکایی – که سعودی‌ها و امارات متحده عربی از آنها استفاده می‌کنند – دارند شورشیان حوثی، مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها، جشن‌های عروسی و غیره را در یمن منفجر می‌کنند، چرا باید تعجب کرد اگر حوثی‌ها مهمات ساخت ایران را برای منفجر کردن فرودگاه‌های عربستان به کار ببرند؟ با کمی آموزش بیشتر، حوثی‌ها حتی ممکن است به توانایی فنی هم‌تراز دشمنان عربستانی و اماراتی خود هم دست پیدا کنند و بتوانند به مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها، جشن‌های عروسی و غیره در عربستان سعودی حمله کنند.»
فیسک با کنایه به عملکرد آمریکا در برجام، بیان کرد: «شاید به دلیل صِرفِ خستگی ناشی از خواندن حجم عظیم اکاذیب کاخ سفید در باره حمایت ترامپ از دیکتاتورها و جلادها – و ساطوری کنندگان اجساد – در خاورمیانه است که تقریبا خودم را متقاعد کرده‌ام که این ایرانی های فریبکار و دروغگو و کینه توز بودند که زیر توافق معتبر هسته‌ای زدند، و به دروغ ادعا کردند که این واشنگتن بود که تعهدش به توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشت.
ولی بعد البته به یاد آوردم که این آمریکایی‌های فریبکار و دروغگو و کینه توز بودند که زیر توافق معتبر هسته‌ای زدند، و به دروغ ادعا کردند که این تهران بود که تعهدش به توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشت. ولی زندگی در جهان ترامپی فعلا به همین منوال است.»
این تحلیلگر سرشناس انگلیسی در پایان با انتقاد از سیاست خاورمیانه ای آمریکا، خاطرنشان کرد: « اگر بخواهید در حال حاضر، سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ-بولتون را درک کنید، به نظرم تنها راهش این است که به دیدن بیماران بستری در بیمارستان روانی بروید تا برایتان توضیح بدهند.
ولی روسیه و چین در کره زمین زندگی می‌کنند. آنها احتمالا تصاویر حامیان تحلیل رفته ترامپ را در میدان اصلی واشنگتن دیدند و نتایج خودشان را گرفتند. پس منتظر باشید تا ولادیمیر پوتین یا ژی شین پینگ، هر چند متحدان واقعی ایران نباشند، سر ترامپ داد بزنند:"نکن بچه!"»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات