صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۵۸۳۲

از مواضع انتخاباتی تا اصلاح ساختار بودجه

1ـ دست ایران برای مقابله با تهدید جنگ پر است
روزنامه فرانسوی «لوموند» با اشاره به افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن درباره علت خودداری ترامپ از آغاز درگیری نظامی با ایران نوشت: ایران کشوری پهناور با ۸۱ میلیون جمعیت و تاریخی اصیل است که قدمت آن به هزاران سال قبل باز می‌گردد. ملی‌گرایی در ایران از اختلافات سیاسی و دینی فراتر می‌رود و نفوذ منطقه‌ای این کشور از دمشق گرفته تا صنعا، آنکارا و... را شامل می‌شود. درگیری نظامی حتی در ابعاد محدود، آثار منفی بر بخش نفت و قیمت‌های جهانی آن می‌گذارد. همچنین تهران امکانات زیادی در زمینه سامانه‌های دفاعی و موشک‌ها در اختیار دارد و از پهپاد‌هایی برخوردار است که می‌تواند بر خطر مقابله با هرگونه حمله‌ای که اراضی ایران را هدف گیرد، بیفزاید. ایران مهارت زیادی در تحریک و مبارزه نابرابر داشته و می‌تواند بر گروه‌های وابسته به خود در سوریه، لبنان، یمن و عراق تکیه کند. هر یک از اینها برای ناموفق بودن اقدام نظامی علیه ایران کفایت می‌کند.


2ـ درآمد 1/4 میلیارد دلاری ایران از صدور نیروی کار
بانک جهانی در گزارشی درآمد ارزی کشورها از صدور نیروی کار به دیگر کشورها را اعلام کرد. بنا بر این گزارش، در سال 2018 کشورهای جهان 529 میلیارد دلار از این محل درآمد کسب کرده‌اند که پیش‌بینی شده است این رقم در سال 2019 با رشد 4 درصدی به 550 میلیارد دلار برسد. بر اساس این گزارش، درآمد ارزی ایران از محل صدور نیروی کار در سال 2018 به 1 میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده و ایران در رتبه هشتم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر میزان جذب درآمد ارزی از صدور نیروی کار قرار گرفته است. رتبه نخست درآمد ارزی از محل صدور نیروی کار در سال 2018 که بالغ بر 78/6 میلیارد دلار اعلام شده، متعلق به هند است. چین با 67/4 میلیارد دلار و مکزیک با 35/7 میلیارد دلار هم به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.


3ـ اذعان به ناکارآمدی دولت یا مواضع انتخاباتی؟
«پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در روزنامه «سازندگی» نوشت: «متأسفانه بخش مهمی از نتایج حاصل از وضعیت اقتصادی به مدیران دولتی برمی‌گردد؛ چرا که اغلب این مدیران تنها در صورت وفور منابع نفتی می‌توانند مدیریت کنند. در صورتی که در عرصه رقابت امروز تنها به تفکرات مدیرانی نیاز داریم که بتوانند در زمان محدودیت منابع با خلق درآمدهای پنهان موفق باشند. اعتقاد بر این است که مشکلات سیستم مدیریت در کشور می‌تواند بیش از تحریم‌ها و فشار دشمنان بر پیکرهای اقتصاد ضربه وارد کند!» حال مشخص نیست هدف این نماینده در آستانه انتخابات مجلس، اذعان به ناکارآمدی دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان است یا تلاشی برای قرار گرفتن در جایگاه اپوزیسیون دولت است!


اصلاح ساختار بودجه در شورای هماهنگی سران قوا
پس از دستور رهبر معظم انقلاب در اواخر سال گذشته، در زمینه تدوین نقشه راه اصلاح ساختار بودجه؛ سازمان برنامه و بودجه، چارچوب کلی برنامه اصلاح ساختار بودجه عمومی را با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت ارائه کرده است. هدف از ارائه این برنامه، تأمین منابع مطمئن برای اداره کشور و کارا کردن دولت، حمایت از تولید و اشتغال، ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و ارتقای عدالت و بهبود معیشت عمومی بوده است. گفتنی است، با توجه به محدودیت زمان و اهمیت موضوع به جای طرح در مجلس شورای اسلامی، شورای هماهنگی سران قوا به این موضوع ورود کرده است و در دو جلسه اخیر سران قوا برنامه اصلاح ساختار بودجه از سوی مدیران ارشد کشور نقد و بررسی شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات