اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۵۷

۲/۴ میلیون ایرانی شغل ناقص دارند

گزارش مرکز آمار از سهم‌اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۱۰ درصد جمعیت شاغل دارای‌اشتغال ناقص بوده‌اند که رقمی در حدود 2.4 میلیون ایرانی می‌باشد.
بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار ۹۸، تعداد‌اشتغال ناقص در این فصل حدود دو میلیون و ۴۳۶ هزار و ۶۱۵ نفر است.
بر اساس این گزارش، ۱۰ درصد جمعیت شاغل دارای‌اشتغال ناقص بوده‌اند، این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.
لازم به ذکر است، سهم‌اشتغال ناقص در بهار ۱۳۹۸ نسبت به فصل مشابه سال قبل، دو درصد کاهش یافته، اما همین میزان هم رقم قابل توجهی است که اگر تدبیری درخصوص این نوع شغل‌ها نشود احتمال افزایش این آمار‌ها به ارقام بالاتر نیز وجود دارد. گفتنی است، افراد دارای‌اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری پیدا نکردن کاری ساعت کاری بیشتر قرار داشتن در فصل غیرکاری و... کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده‌اند، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده‌اند.
بررسی‌اشتغال بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۹.۶ بیشترین سهم‌اشتغال را به خود اختصاص داده و در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۱.۵ می‌زنیم و کشاورزی با ۱۸.۹ درصد قرار دارد. بر همین اساس، می‌توان گفت اساسی‌ترین نقش را در موضوع‌اشتغال، بخش خدمات ایفا می‌کند.
در همین زمینه، آمار‌های مرکز آمار نشان می‌دهد سهم شاغلان بخش کشاورزی در بهار ۱۳۹۸ نسبت به فصل مشابه سال قبل، دو درصد به بخش صنعت، سه درصد افزایش داشته است. با این وجود، در همین بازه زمانی، از سهم شاغلان بخش خدمات، پنج درصد
کاسته شده است.
بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۱۰.۸ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند، همچنین بر اساس فاصله اطمینان ۹۵ درصد نرخ بیکاری کل کشور بین ۱۰.۴ درصد تا در ۱۱.۳ درصد با نقطه مرکزی ۱۰.۸ درصد به دست آمده است.
بدین معنی که این فاصله با اطمینان ۹۵ درصد مقدار واقعی نرخ بیکاری را در بر می‌گیرد. بر اساس این نتایج نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بود بیشتر بوده است.
بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که شاخص نسبت به فصل مشابه در سال ۱۳۹۷ حدود ۱.۳ درصد
کاهش داشته است.
یک نکته مهم –فارغ از ارقام رشد یا کاهش بیکاری- این است که در شرایط کنونی تعداد بیکاران رقم قابل توجهی است و نمی‌توان نسبت به این حجم بیکاران و کسانی شغل ناقص دارند بی‌تفاوت بود.
ضمن اینکه در حال حاضر قسمت عمده‌ای از این افراد دارای تحصیلات بالای دانشگاهی می‌باشند.
چنانچه نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار سال ۹۸ نشان می‌دهد سهم جمعیت بیکار ۱۰ ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران کشور ۴۰.۳ درصد است که نسبت به بهار ۹۷، ۳.۹ درصد افزایش یافته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات