اقتصادی >>  بازار سرمایه >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۳۰

قیمت بنزین و پوشاک عامل افزایش تورم آذرماه

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای آذر ماه سال جاری در مقایسه با ماه قبل، ٠,٨ درصد افزایش داشته است که در آن، نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٠.٨ واحد درصدی به ٢٨.٠ درصد و گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ١.٥ واحد درصدی به ٢٧.٧ درصد رسیده است.
براساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ٢٧,٦ درصد بوده است که نسبت به آبان ماه ٠.٦ واحد درصد افزایش را نشان می دهد. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٢٨.٩ درصد بوده که نسبت به آبان ماه ١.٦ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر، مقایسه تورم ماهیانه شهری و روستایی نشان می دهد که شیب افزایش تورم آذرماه در روستاها بیشتر از شهرها بوده است که دلیل آن افزایش هزینه های حمل و نقل و تأثیر بیشتر آن بر تورم زندگی روستایی بوده است.
با توجه به این گزارش، افزایش قیمت بنزین (انواع خودرو‌های سواری) نقش اساسی در افزایش تورمی آذر ماه داشته است. همچنین گروه «پوشاک و کفش» نیز بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.
با وجود تورم بالای قیمتی در بخش پوشاک و کفش، همچنان احتمال افزایش قیمت آن در سه ماهه سال پایانی سال وجود دارد؛ امری که در صورت تحقق، باعث فشار بیشتر بر سبد هزینه‌های خانواده‌ها و کاهش تقاضا در بازار شده و در نتیجه، کسادی بازار فروش و آسیب به فعالیت واحد‌های تولیدی خواهد شد.

متن کامل گزارش مرکز آمار را از اینجا  گزارش تورم آذر98  دریافت کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات