اقتصادی >>  بازار سرمایه >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۸۹

سهام دولتی ۲ پالایشگاه تهران و اصفهان در بورس عرضه می‌شود

معاون بازار بورس تهران گفت: باقیمانده سهام دولت در دو پالایشگاه تهران و اصفهان ۹ و ۱۲ مردادماه در بورس تهران عرضه می‌شود.
سهام دولتی 2  پالایشگاه تهران و اصفهان در بورس عرضه می‌شود

محمود گودرزی معاون بورس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه قرار بود باقیمانده سهام دولت در شرکت بیمه البرز 22 تیرماه از طریق بورس عرضه شود، گفت: این سهام که به صورت بلوکی عرضه شده بود، خریداری نداشت.

معاون بازار بورس اوراق بهادار افزود: سهام دولت در پالایشگاه تهران 9 مردادماه و پالایشگاه اصفهان 12 مرداد ماه و در  هر کدام به اندازه 20 درصد باقیمانده سهام دولتی عرضه می‌شود.

وی گفت: خریداران طبق دستورالعمل بورس شش روز کاری قبل از عرضه باید مدارک خود را به بورس اوراق بهادار تهران ارائه کنند.

گودرزی همچنین در مورد 20 درصد آورده نقدی متقاضیان گفت: طبق مقررات، خریداران باید 20 درصد ثمن معامله را اول ارائه کنند.

به گزارش فارس، براساس اطلاعیه رسمی سازمان خصوصی‌سازی، باقیمانده سهام دولت در 18 شرکت از جمله شش پالایشگاه هر کدام به میزان 20 درصد از طریق بورس و فرابورس به صورت بلوکی نقد و یکجا عرضه می‌شود.

براساس این اطلاعیه پالایش نفت اصفهان با سرمایه 20 هزار میلیارد ریال که سهامداران عمده آن، شرکت پالایش پخش فراورده‌های نفتی به میزان 20 درصد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت 20 درصد، شرکت آوای پردیس سلامت 15درصد، شرکت توسعه سرمایه رفاه 11.96 درصد، شرکت پالایش نفت جی 5 درصد و سایر سهامداران 28.04 درصد تشکیل می‌دهند که قرار است از طریق بورس 20 درصد از سهام این شرکت به میزان 3 میلیارد و 999 میلیون و 999 هزار و 37 سهم به قیمت پایه تابلوی بورس در روز عرضه معادل قیمت بسته شدن تابلو در روز قبل از عرضه به اضافه 20درصد به شرطی اینکه از مبلغ 12 هزار و 23 ریال کمتر نباشد، از طریق بورس عرضه می‌شود. 

مبلغ سپرده‌گذاری برای شرکت در مزایده پالایشگاه اصفهان 4.8 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

همچنین پالایشگاه نفت تهران با سرمایه 24 هزار میلیارد ریال که شرکت ملی پالایش پخش فرآورده‌های نفتی 20 درصد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت 70 درصد و سایر سهامداران 10 درصد از سهام آن را در اختیار دارند، از طریق بورس به میزان 20 درصد باقیمانده سهام دولتی در 9 مردادماه به روش نقدی واگذار می‌شود که قیمت پایه این شرکت نیز براساس قیمت تابلو در روز عرضه معادل قیمت بسته شدن تابلو در روز قبل به اضافه 20 درصد به شرطی اینکه از 8 هزار و 510 ریال هر سهم کمتر نباشد. مبلغ سپرده شرکت در مزایده 4 هزار و 84 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. 

به گزارش فارس، هدف از واگذاری سهام دولت در شرکتهای بزرگ ، علاوه بر کسب درامد برای دولت، واگذاری مدیریت به بخش خصوصی و تعاونی و افزایش بهره‌وری در تولید است، همچنین گسترش فرهنگ مشارکت عمومی در اقتصاد و سهامداری به انگیزه کسب عدالت اجتماعی مد نظر است، اما با مصوبه هیات عالی واگذاری مبنی بر عرضه این شرکتها به روش بلوکی، نقدی و یکجا ، در عمل امکان مشارکت گسترده مردم در این واگذاریها وجود ندارد.

در این زمینه بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران نیز در حاشیه مراسم روز تعاون به خبرنگار فارس در مورد چرایی عدم مشارکت بخش تعاون در واگذاری سهام دولتی، گفت: بخش تعاون نه این که در جمع آوری پول ناتوان باشد، بلکه می‌خواهد سهام شرکتها را نه فقط برای یک صندلی هیات مدیره یعنی 20 درصد سهام، بلکه برای مدیریت کامل بر عهده بگیرد. مثلا سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را می‌خواهد با مشارکت گسترده تعاونیها، پیش کسوتان فوتبال و بخش خصوصی به عهده بگیرد. 

متن کامل این گزارش را می‌توانید از اینجاآگهی عرضه پالایش نفت تهران و اصفهان آگهی عرضه پالایش نفت تهران و اصفهان  + دریافت کنید.

.

متن نامه عرضه پالایشگاه نفت اصفهان و تهران را می‌توانید از اینجا  + دریافت کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات