صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۶۰۵۷

هدف و نتیجه تحریم نمایندگان حزب الله

روزنامه الحیاه چاپ لندن در تحلیلی به قلم ولید شقیر تاکید می کند که تحریم های جدید امریکا، در راستای اقدامات گذشته این کشور بوده و چیز جدیدی نیست؛ چرا که امریکایی ها سال هاست که تحریم هایی را علیه حزب الله اعمال کرده اند و اقدامات جدید آنها از یک سو اقدامی نمادین تلقی می شود و از سوی دیگردارای ابعادی سیاسی می باشد. ضمن اینکه درخواست وزارت خزانه داری امریکا از دولت لبنان برای قطع رابطه با حزب الله نیز دراخواستی که خود امریکایی هم می دانند که امکان اجرا ندارد.

ایالات متحده امریکا در یکی از آخرین اقدامات ضد مقاومت خود دو نماینده پارلمان لبنان از حزب‌الله و یک عضو ارشد این گروه را  تحریم کرده است. در همین راستا مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود گفت که سه عضو سیاسی و امنیتی ارشد حزب‌الله لبنان به خاطر کمک به ایران در تلاش برای تضعیف حق حاکمیت لبنان هدف تحریم‌های ضد تروریستی ایالات متحده قرار گرفته‌اند. وی مدعی شد که این مقامات از موقعیت خود برای قاچاق اقلام غیرمجاز به داخل لبنان و آسیب به نهادهای مالی به منظور کمک به حزب‌الله در تلاش جهت دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه فراهم کنندگان تسهیلات و تامین‌کنندگان مالی این گروه تحریم شده‌اند.
تحریم‌شدگان عبارتند که امین شری، محمد حسن رعد و وفیق صفا که به ترتیب نماینده پارلمان از حزب الله، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت و مسئول یگان ارتباطات و هماهنگی در تشکیلات امنیتی گروه حزب‌الله هستند.
امریکا در ادامه از دولت لبنان درخواست کرد که این افراد را تحریم کند، اما محافل رسمی و بلندپایه لبنان از رئیس جمهور این کشور گرفته تا نخست وزیر و رئیس مجلس و نیز برخی نمایندگان به تحریم های جدید آمریکا علیه حزب الله واکنش نشان داده و آن را غیر قابل قبول دانستند. نبیه بری رئیس مجلس لبنان در واکنش به این تحریم ها آن را تعرض به تمام لبنان برشمرد و پس از او میشل عون رئیس جمهور لبنان و سعد حریری نخست وزیر این کشور موضع خود را به وضوح اعلام و این تحریم ها را غیرقابل قبول دانستند.
تحریم های امریکا در شرایطی مطرح می شود که اوضاع داخلی لبنان متشنج است و دولت این کشور در برابر واشنگتن در موضع سختی قرار گرفته است؛ زیرا وزارت خزانه داری آمریکا از دولت لبنان خواسته است ارتباط خود را با افرادی که در لیست تحریم ها قرار دارند، قطع کند و در مقابل حزب الله نیز از طریق یکی از نمایندگان خود دولت را به موضع گیری علیه تحریم های جدید که حاکمیت لبنان را خدشه دار می کند، فراخوانده است.
در شرایطی که تنش بین ایران و ایالات متحده امریکا به مهم ترین موضوع سیاسی منطقه تبدیل شده است، اعمال تحریم های جدید علیه افرادی از حزب و البته با پیش کشیدن موضوع ایران، واکنش های مختلفی در رسانه های منطقه ای داشته است؛

سایت النشره لبنان با انتشار گزارشی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه حزب‌الله نوشت: "حزب‌الله در حال حاضر خود را مشغول بررسی پیامدهای تحریم‌های جدید واشنگتن علیه محمد رعد، رئیس فراکسیون پارلمانی "وفاداری به مقاومت"، امین شری، نماینده حزب‌الله در پارلمان و وفیق صفا، مسؤول ارتباطات و هماهنگی حزب الله نکرده و همانطور که در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل این حزب مشخص بود، رهبری تصمیم نهایی را در این باره اتخاذ کرده و با آن بر این اساس که این اقدام دیگر بی‌تأثیر شده است، برخورد می‌کند. این خلاف آن چیزی است که برخی‌ها درباره این تحریم‌ها ترویج می‌کنند و می‌گویند، مسیر جدید این تحریم‌ها زمینه را برای تشدید اقدامات فراهم می‌کند تا هم‌پیمانان حزب‌الله در لبنان را نیز در بر بگیرد.

منابع مطلع از اوضاع حزب‌الله معتقدند که سه دلیل اصلی دولت آمریکا را به در پیش گرفتن مسیر جدید از طریق اقداماتی علیه اعضای پارلمان لبنان وا داشته است.

دلیل اول اینکه تلاش برای مقابله با نفوذ حزب‌الله در داخل لبنان به دنبال نمودار تصاعدی جنبش و فعالیت‌های این حزب از زمان انتخابات پارلمانی تا کنون، طوری که برخی‌ها سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان را به اجرای سیاست‌ها و طرح‌های حزب‌الله متهم کردند و همین مسأله باعث شد تا آمریکا از چندین طرف به دلیل نفوذ این حزب در دولت لبنان شکوه و گلایه کند.

دومین دلیل که منابع مذکور به آن اشاره کرده‌اند با پاسخ منفی لبنان به حضور در کارگاه اقتصادی منامه به عنوان بخشی از طرح آمریکایی "معامله قرن" مرتبط است. اقدامی که واشنگتن آن را لطمه مستقیم به اعتبار آمریکا در لبنان می‌داند، زیرا در شرایطی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ارائه کمک به ارتش لبنان تردید نمی‌کند مخالفت لبنان با حضور در این کارگاه به منزله سیلی است که واشنگتن هنوز آن را درک نکرده است.

دلیل سوم نیز با شکست میانجیگری در مسأله ترسیم مرزهای لبنان (و اراضی اشغالی) به رهبری آمریکا در ارتباط است. این منابع می‌گویند، پس از آنکه به نظر می‌رسید تمامی اقدامات برای آغاز مرحله اول مذاکرات میان تل‌آویو و بیروت پایان یافته است لبنان به تغییر عقیده درباره تمامی جوانب مثبت که پیشتر ترویج داده شده بود، متهم شد. این مسأله نوعی ناامیدی را ایجاد کرد که دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا با صراحت به آن اشاره کرد.

اقدامات جدید آمریکا تنها به سه دلیل فوق بازنمی‌گردد بلکه نقش حزب‌الله در موضوع بودجه نیز به مذاق آمریکایی‌هایی که از نزدیک این پرونده را دنبال می‌کردند، خوش نیامد. طبق گفته منابع مذکور، حزب‌الله نقش قابل توجهی در زمینه کاهش مالیات نظامیان و همچنین مالیات دو درصدی دولت بر کالاهای وارداتی ایفا کرد.

این منابع ادامه دادند: تحریم دو نماینده حزب‌الله در پارلمان و وفیق صفا که در زمینه روابط این حزب با احزاب لبنانی دیگر فعالیت می‌کند یک پیام واضح را در ارتباط با نقش سیاسی حزب‌الله در داخل لبنان به همراه دارد.

برخلاف آنچه ترویج شده که حزب‌الله خواستار اتخاذ یک موضع رسمی لبنانی در قبال این تحریم‌ها شده و حتی فراتر رفته و خواستار اخراج سفیر لبنان شده است اما در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر سید حسن نصرالله کاملاً واضح بود که حزب‌الله به هیچ وجه قصد ندارد تا با چنین خواسته‌هایی دولت این کشور را در تنگنا قرار دهد. در همین راستا منابع مطلع اعلام کرده‌اند که رهبری حزب‌الله اظهارات و مواضع ریاست جمهوری، رئیس پارلمان و نخست وزیر لبنان در این باره را فراتر از حد کفایت می‌داند.

این منابع بعید می‌دانند که این اقدام آمریکا یک اقدام فوری دیگر را به دنبال داشته باشد، چراکه دولت واشنگتن در این زمینه به سیاست تدریجی و قطره قطره تکیه کرده است. جدای از این مسأله ضرر لبنان به هیچ وجه به سود آمریکا نیست و درصورتی که این تحریم‌ها بر هم‌پیمانان حزب‌الله که دولت را تشکیل می‌دهند نیز اعمال شود دولت لبنان نیز متضرر خواهد شد به ویژه اینکه در حال حاضر طرح آمریکا در منطقه شکست خورده است و اتخاذ هرگونه تدابیری در این زمینه باعث می‌شود تا لبنان بیشتر به آغوش ایران بیفتد.

پس آیا دولت آمریکا در مقابل برخی فشارهای داخلی اعلام نشده لبنان در راستای خط و نشان کشیدن برای هم‌پیمانان حزب‌الله در لبنان تسلیم خواهد شد که انگیزه در نیروها و احزاب مخالف آن ایجاد می‌کند؟ یا اینکه اقدامات جدیدی در این زمینه به تنهایی کافی خواهند بود تا آنها را به بازنگری در حساب و کتاب‌هایشان و یک گام به عقب در زمینه حمایت مطلق از حزب‌الله و سیاست‌هایش وا دارند؟

میدل ایست اون لاین (11/7/2019) در تحلیلی به قلیم جویس کرم تاکید می کند که تحریم های جدید امریکا علیه حزب الله لبنان تلاش برای رساندن پیام هایی به داخل و خارج لبنان است. از نگاه نگارنده اولین پیام این تحریم ها برای لبنان، حزب الله و همپیمانان آن است و برآن است تا به آنها هشدار دهد که تحت پوشش سیاسی نمی توانند اهداف خاصی را دنبال کنند که از نگاه امریکایی ها تروریستی تلقی می شود. دومین پیام خطاب به کشورهای اروپایی است که بدانند برای دولت امریکا تفاوتی بین شاخه سیاسی و شاخه نظامی حزب االله وجود ندارد؛ گفتنی است که کشورهای اروپایی حزب الله لبنان را به عنوان یک گروه سیاسی که عضو پارلمان این کشور است را تایید می کنند. سومین پیام تحریم های امریکا از نگاه نویسنده این تحلیل خطاب به جمهوری اسلامی ایران است تا بدانند که بالابردن سطح غنی سازی اورانیوم و تشدید تحرکات سپاه پاسداران در منطقه، نه تنها تحریم های امریکا را متوقف نکرده بلکه به آن شدت نیز بخشیده است.
روزنامه الجمهوریه (11/7/2019) در تحليلي به قلم جونی منیر هدف تحریم های امریکا را مقابله با نفوذ روافزونی می داند که حزب الله پس از انتخابات پارلمانی اخیر لبنان به دست آورده است. نویسنده تاکید می کند که این تحریم ها یک بخش روانی هم دارد و آن اینکه هماهنگ با اقداماتی که از سوی واشنگتن علیه ایران صورت می گیرد، خط مشابهی در لبنان دنبال می شود.
اسکای نیوز عربی (10/7/2019) در گزارشی به بررسی پیامدهای تحریم های جدید می پردازد و با اشاره به اینکه این تحریم ها به واسطه افرادی که هدف قرارگرفته اند، آنها را متفاوت از گذشته ارزیابی می کند. اما در عین حال به نقل از کارشناس خود تاکید می کند که این گونه تحریم ها وضعیت سیاسی لبنان را تغییر نخواهد داد. هرچند که ممکن است بحرانی در روابط بین لبنان با کشورهایی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند به وجود آورد.
پایگاه خبری الجزیره (10/7/2019) با اشاره به اینکه دولت لبنان در زمینه مسائل اقتصادی مجبور است برخی ملاحظات و درخواست ها را مد نظر داشته باشد، تصریح می کند که هدف از تحریم های جدید علیه شخصیت های سیاسی حزب الله این است که این افراد مجبور به استعفا از نمایندگی پارلمان و خروج از صحنه سیاسی شوند.
روزنامه العرب (12/7/2019) در تحلیلی به قلم خیرالله خیرالله با اشاره به پیشینه ارتباطاتی که بین ایران و حزب الله وجود دارد و با مطرح کردن اتهامات تروریستی علیه حزب الله، تاکید می کند که لبنانی ها نمی توانند مسئولیت تحریم های جدید را به طور کامل متوجه سیاست های امریکا بدانند.
روزنامه الحیاه چاپ لندن (11/7/2019) در تحلیلی به قلم ولید شقیر تاکید می کند که تحریم های جدید امریکا، در راستای اقدامات گذشته این کشور بوده و چیز جدیدی نیست؛ چرا که امریکایی ها سال هاست که تحریم هایی را علیه حزب الله اعمال کرده اند و اقدامات جدید آنها از یک سو اقدامی نمادین تلقی می شود و از سوی دیگردارای ابعادی سیاسی می باشد. ضمن اینکه درخواست وزارت خزانه داری امریکا از دولت لبنان برای قطع رابطه با حزب الله نیز دراخواستی که خود امریکایی هم می دانند که امکان اجرا ندارد.

تارنمای «العهد» لبنان در گزارشی به قلم «فاطمه سلامة» نوشت: دیگر تحریم‌های آمریکا علیه حزب الله شگفت آور نیست. هر گاه آمریکا خود را در دایره شکست می بیند از تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای حفظ آبروی خود استفاده می‌کند. این عادت آمریکا طی سال‌های گذشته بوده است؛ به طوری که در هر شرایطی می‌توان تحریم‌های این کشور را پیش بینی کرد. تفاوت تحریم‌های اخیر آمریکا با تحریم‌های گذشته این است که واشنگتن در تحریم‌های جدید نمایندگان پارلمان لبنان را تحریم کرده است. یعنی این کشور افرادی را تحریم کرده است که از سوی مردم برگزیده شدند. این تحریم علیه دموکراسی لبنان اعمال شده است. تحریم‌های آمریکا از جنگ شیطانی این کشور علیه مقاومت جدا نیست. حزب الله با قدرت نظامی خود پایداری خود را در عرصه‌های مختلف اثبات کرده و به پیروزی‌های بسیاری دست یافته است و اکنون واشنگتن با تحریم اقتصادی و مالی این حزب می‌خواهد اراده آن را بشکند، اما آمریکا در توهم به سر می‌برد و به نتیجه نخواهد رسید.

"هر کسی که از دکترین جریان مقاومت اطلاع داشته باشد می‌داند که این جریان در برنامه‌های خود به موضوع اقتصاد اهمیت کمتری می‌دهد. طبیعی است وجود ثروت برای تقویت جریان مقاومت از نظر لجستیکی مطلوب است اما موضوع اساسی نیست بلکه عنصر اساسی «اراده مقاومت» است که کنگره آمریکا با تصویب هزاران قوانین هم نخواهد توانست آن را بشکند. همه جنجال آفرینی‌های واشنگتن برای تحریک افکار عمومی علیه مقاومت هم راه به جایی نبرده است. "

روزنامه «الاخبار» لبنان هم نوشت: تصمیم‌های آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه حزب الله یک هدف را دنبال می‌کند و آن هم هدف قرار دادن مقاومت است. دشمنان مقاومت در داخل و خارج بر روی تحریم‌ها حساب باز کرده اند تا مقاومت را هدف قرار دهند.

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در گزارشی به قلم «عبدالحلیم قندیل» با اشاره به اقدام اخیر آمریکا علیه حزب الله نوشت: حزب الله چندین سال است که به یک گروه رهایی بخش تبدیل شده است. بیشتر شهروندان کشورهای عربی نگاه دیگری به حزب الله دارند و آن را یک حزب عربی فراگیر و مقاوم می‌دانند. محبوبیت سید «حسن نصرالله» دبیر کل این حزب فراتر از هر رهبر عربی دیگری است. محبوبیت او مرزها را در نوردیده است. این محبوبیت به دلیل آن است که «او هرچه را بگوید انجام می‌دهد و هرچه را بخواهد انجام دهد می گوید». درست است که این حزب در لبنان شکل گرفته است، اما این حزب در جبهه درگیری مستقیم با رژیم اشغالگر اسرائیل به پدیده‌ای عربی تبدیل شده است. عقب نشینی این رژیم از جنوب لبنان که در نتیجه مقاومت حزب الله رخ داد یک اتفاق ساده ای نبود. حزب الله ستون اصلی امنیت لبنان است. قدرت بازدارندگی این حزب سبب شده است اسرائیل نتواند لبنان را هدف قرار دهد و این ضمانت بزرگی برای لبنان است که سال‌ها درگیر جنگ طایفه‌ای بود.

روزنامه «الحیات» چاپ لندن هم در گزارشی به قلم «ولید شقیر» نوشت: تحریم‌های جدید آمریکا علیه حزب الله چیز تازه ای بر منحنی تصاعدی آمریکا علیه حزب الله نمی‌افزاید. پیش از این نیز واشنگتن سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و شماری از فرماندهان و مسؤولان این حزب را در فهرست تروریسم قرار داده است. اهمیت هدف قرار دادن نمایندگان پارلمان به دلیل نمادین بودن و بعد سیاسی آن است. این تحریم‌ها افرادی را در قلب نهادهای لبنان هدف قرار داده است. این تحریم‌ها ادامه تحریم‌ها علیه ایران و سپاه پاسداران ایران است اما مساله مهم در این تحریم‌ها آن است وزارت خزانه داری آمریکا از دولت لبنان خواسته است ارتباط خود با حزب الله را قطع کند. این در حالی است که آمریکا می‌داند حزب الله بخشی از دولت است و امکان قطع ارتباط حزب الله با دولت وجود ندارد.

تلاش برای قطع ارتباط حزب الله و دولت لبنان

شبکه خبر «العربیه» عربستان در گزارشی با عنوان «پس از تحریم سه نماینده حزب الله دولت لبنان در دایره خطر» نوشت: این تحریم‌ها در چارچوب دیدگاه آمریکا برای هدف قرار دادن کانال‌های ارتباطی حزب الله با دولت لبنان قرار می‌گیرد. زیرا سه نماینده‌ای که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته اند به طور مستقیم با نهادهای رسمی دولت لبنان ارتباط هستند و این نشان می‌دهد که تحریم این افراد بر دولت لبنان تأثیر خواهد گذاشت. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا هم موضوع مشهود بود و در آن دولت لبنان خواسته شده است روابط خود را با این افراد قطع کند.

شبکه «الحره» آمریکا نوشت: واشنگتن با تحریم‌های نمایندگان حزب الله خواسته است پیام‌هایی را به لبنان و همپیمانان حزب الله ارسال کند. نخستین پیام آن است که واشنگتن خواسته است به همپیمان حزب الله هشدار دهد که پوشش سیاسی ارزشی ندارد و از نظر دولت ترامپ منطقه خاکستری در روابط حزب الله با دولت و دستگاه‌های امنیتی مردود است. دومین پیام آمریکا به کشورهای اروپایی است که بین شاخه نظامی و سیاسی حزب الله تفاوت قائل هستند و ترامپ خواسته است به اروپایی‌ها این موضوع را گوشزد کند که باید تفاوتی بین این دو شاخه قائل نشوند. سومین پیام را هم آمریکا به ایران ارسال کرده است و محتوای آن این است که افزایش سطح غنی سازی و تحرک جریان‌های وابسته به ایران سبب کاهش تحریم‌ها نمی‌شود بلکه این اقدامات سبب افزایش تحریم‌ها خواهد شد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات