صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۶۱۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 1 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند ریشه‌ مقاومت را در غرب آسیا بکنند، مطمئن هم بودند که این کار را خواهند کرد؛ ما ایستادیم، ما گفتیم نمی‌گذاریم. امروز برای همه‌ دنیا ثابت شده است که او می‌خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم؛ این را همه در دنیا فهمیده‌اند.(1396/11/19)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

محیط، محیط مقاومت است
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار هیئتی عالی‌‌رتبه از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با تمجید از ایستادگی و مقاومت شگفت‌آور مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت، از جمله حماس تأکید کردند: «پیروزی بدون مقاومت و مبارزه به دست نمی‌آید و ما بر اساس وعده تخلف‌ناپذیر الهی معتقدیم که موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد.» حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با اشاره به چرایی کوتاه نیامدن جمهوری اسلامی ایران از قضیه فلسطین، فرمودند: «حمایت از فلسطین یک مسئله اعتقادی و دینی است.» سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حالی در حمایت از فلسطین و هویت فلسطینی اعلام شد که غرب به سرکردگی آمریکا با همراهی عده‌ای از مرتجعان منطقه با طرح خباثت‌آمیز به اصطلاح «معامله قرن» در پی از بین بردن هویت و آرمان فلسطین هستند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هیچ وقت این طرح اجرا نخواهد شد و پیامدهای آن دامن طراحان معامله قرن را خواهد گرفت. دو پیامد مهم این طرح عبارتند از: 1ـ طرح معامله قرن و پیگیری آن از سوی آمریکا با دلار حاکمان مرتجع حاشیه خلیج‌فارس چالش‌هایی را برای آنها رقم خواهد زد. از آنجایی که فضا و محیط امروزی منطقه خاورمیانه، محیط مقاومت است، هر موضوعی که برخلاف خواسته مقاومت در منطقه باشد، محکوم به شکست است. طرفداران امروز معامله قرن، که توطئه‌گران دیروز علیه دولت و مردم سوریه بودند، تجربه این شکست ذلیلانه را در سابقه مداخلات منطقه‌ای خود دارند و همچنان پیامدهای سنگین شکست در سوریه را متحمل می‌شوند. فلسطینیان سال‌ها با سنگ مقابل دشمن ایستادند و قطعاً امروز که به موشک نقطه‌زن مجهزند، آسیب‌پذیری دشمنان‌شان بیشتر شده است.
2ـ طرح موسوم به معامله قرن، خیانت به فلسطین و هویت اسلامی‌ـ عربی است و به طور مسلم حاکمان برخی از کشورهای عربی پیشتاز اجرای سناریوی غربی‌ـ عبری علیه جهان عرب و اسلام به شدت مورد نفرت و نکوهش اعراب و مسلمانان قرار خواهند گرفت. برآورد فضای منطقه این است که معامله قرن با موانع جدی و چالش‌هایی علیه حامیان این طرح مواجه است که چشم‌اندازی جز شکست و هزینه حیثیتی برای طراحان و حامیان نخواهد داشت.

 

▼ گزارش روز

دیپلماسی منطقه‌ای با پیام فرامنطقه‌ای
در آخرین روز تیر ماه «عادل عبدالمهدی» با استقبال حسن روحانی وارد تهران شد. همزمان با ورود نخست‌وزیر عراق به کشورمان که چهار ماه پیش نیز در سفری دو روزه به ایران آمده بود، رسانه‌ها خبر دادند «یوسف‌بن‌علوی» وزیر خارجه عمان که از آخرین سفر او به کشورمان، تنها دو ماه می‌گذرد پنجم مرداد ماه به تهران خواهد آمد؛ حال این پرسش‌ها مطرح می‌شود که چرا با فاصله‌ای تا این حد کوتاه مسئولان بلندپایه دو کشور مهم در منطقه به ایران آمده‌اند؟ آیا میان این دو سفر ارتباطی وجود دارد؟ آیا مقامات بغداد و مسقط پیام‌هایی از سوی دولت‌های غربی برای جمهوری اسلامی ایران با خود آورده‌اند؟ رسانه‌ها گمانه‌زنی‌های فراوانی را در این باره مطرح کردند و برخی مدعی شدند این سفرها نمی‌تواند با اتفاقات این روزها‌ـ از افزایش تنش میان ایران و آمریکا و ماجرای پهپادها تا توقیف نفت‌کش انگلیسی‌ـ بی‌ارتباط باشد!
اما در پاسخ به این احتمال‌ها و پرسش‌ها باید گفت؛ اولاً، دولت ایران با دو کشور عراق و عمان روابط بسیار گسترده و نزدیک در زمینه‌های گوناگون دارد و رفت‌وآمدهای دیپلماتیک میان دو کشور موضوع تازه‌ای نیست. مانند همه ادوار گذشته گاه آمد و شدها بیشتر می‌شود و گاه کمی کمتر. ثانیاً، حتی اگر این گمانه‌زنی‌ها قرین بر صحت باشد و این دو مقام سیاسی با پیام‌هایی از سوی دولت‌های غربی به دیدار مسئولان کشورمان بیایند، همان‌گونه که پیشتر سفر نخست‌وزیر ژاپن به کشورمان برای رساندن پیام رئیس‌جمهور آمریکا را شاهد بودیم، پاسخ ایران کاملاً واضح و روشن است! همان‌طور که رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی و... متفق‌القول اعلام کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران در حرکت به سوی تأمین منافع خود مصمم است و غربی‌ها پیش از هر پیام شفاهی یا کتبی، باید برای احیای برجام، اقدامات عملی و ملموس خود را آغاز کنند، اقداماتی که به تأمین منافع ایران منجر شود!

 

▼ خبر ویژه

سناریوی پیچیده‌ای که شکست خورد!
گفته شده است در جریان برگزاری اجلاس «داووس» در اواخر سال 1397 در دبی تأکید شده صبر راهبردی ایران در برابر فشارها و تحریم‌ها تمام نخواهد شد. بنابراین بر مبنای اینکه ایران عکس‌العمل نشان نمی‌دهد، سناریوی کاهش درآمد نفت ایران به صفر، افزایش قیمت دلار در ایران با هدف تضعیف پول ملی در دستور کار قرار گرفت. در این اجلاس همچنین پیش‌بینی شده بود، در چنین شرایطی اگر به اپوزیسیون و معارضان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی کمی دلار تزریق شود، آنها می‌توانند زمینه آشوب و اعتراضات را فراهم کنند. آمریکایی‌ها این سناریو را در فروردین ماه با تروریست خواندن سپاه آغاز کرده و در اوایل اردیبهشت معافیت‌های هشت کشور در خرید نفت ایران را لغو کردند. همچنین درصدد اسکورت کشتی‌های نفت ایران برآمدند و برای تحریک جریان‌های صنفی و کارگری به تقلا افتادند؛ اما میانگین فروش نفت در سه ماه اول به تدریج افزایش یافت و هدفگذاری آمریکایی‌ها محقق نشد. از سویی تروریست اعلام کردن سپاه اثر عکس گذاشت و یک انسجام ملی در ایران شکل گرفت. از سوی دیگر، تلاش آمریکایی‌ها برای به صفر رساندن نفت ایران نتیجه نداد. ایران در اواخر خرداد رقم فروش نفت خود را به حدود 800 هزار بشکه رساند و مسیر بازگشت ارز حاصل از آن هم فراهم شد. سرانجام با نمایش اعلام آمادگی‌های دفاعی نیروهای مسلح کشورمان، آمریکایی‌ها از سناریوی مذکور عقب‌نشینی کردند.

 

▼ اخبار
1ـ راهی برای کم کردن هزینه شکست
«عبدالله ناصری» فعال اصلاح‌طلب درباره اظهارات اخیر محمد خاتمی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند، بر درون نظام بودن وی تأکید کرده و گفته است: «به نظر من اگر دو جمله آقای خاتمی، یعنی اینکه «انتخابات نباید تحریم شود» و «همچنین اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند» را تز و آنتی‌تز بدانیم، سنتز آن نظریه غالبی است که اکنون در جامعه و در بین اصلاح‌طلبان با عنوان «مشارکت مشروط» درانتخابات وجود دارد.» این فعال اصلاح‌طلب افزوده است: «انتخابات را نمی‌توان تحریم کرد، زیرا تحریم انتخابات هیچ‌گاه در ادبیات سیاسی اصلاح‌طلبان نبوده است[!]. ممکن است برخی از جریان‌های سیاسی در اسفند ماه لیست ارائه ندهند؛ اما کسی انتخابات را تحریم نمی‌کند!» به نظر می‌رسد، اصلاح‌طلبان با علم بر اینکه نه توان از رونق انداختن انتخابات را دارند و نه پیروزی در انتخابات را، در پی طرحی برای کم کردن هزینه شکست در انتخابات پیش رو هستند.


2ـ تفاوت اوباما و ترامپ در استراتژی است!
«وندی شرمن» با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ اقدامات ایران را وحشتناک خواند و گفت: «من به ایران هیچ اعتمادی ندارم و ما (دولت اوباما) نمی‌خواستیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد و قدرت خود را در سراسر خاورمیانه ساطع کند و در برابر ما و متحدان ما بازدارندگی ایجاد کند.» معاون وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما با تأکید بر اینکه در ایران «میانه‌رو» وجود ندارد و افرادی مانند روحانی و ظریف، «تندرو» هستند و سپاه و نیروی قدس «ابرتندرو»، گفت: راهبرد دولت اوباما در قبال ایران این بود که ابتدا مسئله هسته‌ای را حل کند و سپس با استفاده از تحریم‌های دیگر به بهانه‌های منطقه‌‌ای، موشکی و حقوق بشری در برابر دیگر اقدامات شرارت‌بار ایران بایستد. شرمن افزود: «تفاوت ما و دولت ترامپ در استراتژی است و سؤال بنیادین من از این دولت این است که استراتژی شما چیست؟ می‌دانم که بحث فشار حداکثری است؟ اما چه نتیجه‌ای داشته است؟»


3ـ امروزه جهان نیازمند مقابله اقتصادی با آمریکاست
«حسین عسکری» مشاور پیشین صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: امروزه جهان نیازمند است تا به صورت گسترده‌تری در مقابل آمریکا و کشورهای اروپایی که نفوذشان را در ساختار مالی بین‌المللی به ویژه در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی افزایش داده‌اند، مقابله کند. باید توجه داشت بیش از آنکه سوئیفت بخواهد از اهداف آمریکا پشتیبانی کند، در واقع این آمریکاست که می‌خواهد از طریق سوئیفت خواسته‎‌هایش را اجرا و دنبال کند؛ چون آمریکا می‌داند تحریم‌ها به طور کلی کارایی و تأثیری نخواهد داشت، مگر آنکه این تحریم‌ها از سوی دیگر کشورها نیز پشتیبانی و حمایت شوند. گفتنی است، سوئیفت بزرگ‌ترین نظام انتقال اطلاعات پرداخت در جهان با 11 هزار مؤسسه بانکی و مالی در 200 کشور همکاری دارد؛ ولی متأسفانه به ابزاری برای آمریکا و دیگر کشورهای غربی در راستای اجرای دیپلماسی اقتصادی بدل شده است.


4ـ ژاپن درخواست آمریکا را رد کرد
در حالی که برخی اخبار حاکی از آن بود که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با هدف جلب حمایت ژاپن برای تشکیل ائتلاف نظامی دریایی در تنگه هرمز به توکیو سفر کرده و خبرگزاری «کیودو» ژاپن هم گزارش داد، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نشست‌هایی را با مقامات ارشد ژاپن برگزار کرد و انتظار می‌رود در این نشست‌ها درباره طرح واشنگتن برای تشکیل یک ائتلاف چندملیتی برای آنچه که محافظت از امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز خوانده‌ شده، بحث‌ها و گفت‌وگوهایی انجام گرفته باشد. «یوشیهیده سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن تصریح کرد هیچ تغییری در موضع پیشین این کشور به وجود نیامده است و بنابراین توکیو اعزام نیرو برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا را بررسی نمی‌کند.

 

▼ اخبار کوتاه
سخنگوی جنبش انصارالله یمن با اشاره به توافق جدید ریاض و واشنگتن درباره حضور نیروهای آمریکایی در عربستان اعلام کرد: ریاض در باتلاق یمن گیر کرده است و نمی‌داند چگونه باید از آن خارج شود. به همین دلیل، از اعزام 500 نظامی آمریکایی به عربستان استقبال می‌کند و به منظور جلب حمایت آمریکا و انگلیس به بقای نظامیان خارجی تن می‌دهد. «محمد عبدالسلام» با اشاره تلویحی به ایران افزود: چقدر فاصله است بین عربستان و کشور مستقلی که به تنهایی و با صلابت و اقتدار در برابر قدرت‌های استکباری جهان می‌ایستد.
«بهزاد صابری» مشاور وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار تصویری از نامه انگلستان به رئیس شورای امنیت سازمان ملل در پی توقیف نفت‌کش انگلیسی به دست نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران‌ـ که در متن آن، به جای ذکر زمان به ساعت محلی (که معمول‌تر است)، زمان وقوع این اتفاق را ساعت چهار بعدازظهر «به وقت انگلیس» ذکر کرده است‌ـ در صفحه توئیتر خود نوشت: «اگرچه ترک عادات کهن آسان نیست، انگلیسی‌ها باید به یاد داشته باشند که مدت‌هاست در خلیج فارس، دیگر ساعت‌ها به وقت انگلیس تنظیم نمی‌شود.»
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «فاکس بیزینس» در پاسخ به پرسشی درباره توقیف نفت‌کش انگلیسی از سوی ایران در تنگه هرمز تأکید کرد: این وظیفه انگلیس است که از کشتی‌های خود محافظت کند. پمپئو همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت جاسوسان سیا در کشورمان با متهم کردن ایران به دروغ‌گویی، اظهار داشت: نمی‌توانم خیلی فوری در این باره اظهارنظر کنم.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: «جراد کوشنر» مشاور ارشد دونالد ترامپ به زودی با هدف پیشبرد طرح موسوم به «معامله قرن» راهی سرزمین‌های اشغالی، عربستان و اردن می‌شود. کوشنر قصد دارد در این سفر موضوع تأسیس صندوق چندملیتی برای حمایت از اقتصاد فلسطینیان را مطرح کرده و از کشورهای عربی میزان مشارکت‌شان در این صندوق را جویا شود.
«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان پس از رایزنی با «جرمی هانت» و «ژان ایو لودریان» وزیران خارجه انگلیس و فرانسه در پاریس گفت: آلمان قصد ندارد به استراتژی دولت آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر ایران بپیوندد. وی در ادامه افزود: آنچه اکنون به آن نیاز داریم، کاستن از تنش‌هاست و همکاران انگلیسی و فرانسوی من نیز همین نظر را دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات