اقتصادی >>  بازار سرمایه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۱۶۰۷۰

سقوط دلار به کانال ۱۱ هزار تومان، سکه به زیر ۴ میلیون

نرخ ارز در بازار به کانال ۱۱ هزار تومان بازگشت و قیمت سکه هم به زیر چهار میلیون تومان رسید؛ بر همین اساس، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد شوک ارزی تخلیه شده است.
قیمت دلار در ادامه روند نزولی خود روز گذشته باز هم کاهش پیدا کرد تا کانال ۱۲ هزار تومان را هم شکسته و وارد کانال ۱۱ هزار تومان شود. قیمت دلار که در ابتدای تیر ماه ۱۳ هزار و ۴۵ تومان بود، روز گذشته رقم ۱۱ هزار و ۸۹۱ تومان را هم ثبت کرد تا در کمتر از یک‌ماه، سقوط قابل توجهی (بیش از ۱۱۰۰ تومان) را تجربه کرده باشد.
برهمین اساس، ریزش قیمت‌ها موجب افزایش میزان فروشنده در بازار شد و جمع زیادی از مردمی که به دارندگان دلار‌های خانگی شهرت دارند، وارد بازار شده و نسبت به فروش ارز‌های خانگی اقدام کردند. یکی از فعالان بازار ارز درا ین باره گفت: مردم زیادی در یکی دو روز گذشته برای فروش دلار به بازار می‌آیند و قصد فروش سریع دلار‌های خود را دارند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، گروهی از بازاری‌ها معتقدند: دشواری و محدود شدن تراکنش روزانه ریالی از طریق دستگاه‌های پوز و حاکم شدن فضای جدید بر بازار آزاد ارز که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده، تعداد و سرعت معاملات عمده بازار آزاد را کاهش داده است.
یکی دیگراز عوامل تأثیر گذار در بازار ارز که موجب ادامه روند ریزشی قیمت دلار شده، کاهش فاصله قیمتی بین بازار آزاد و بازار نیمایی در آستانه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی است. پیش از آغاز سال ۹۸، فاصله این دو نرخ بالای ۴۰ درصد بود، ولی با ثبات نسبی دلار در بازار آزاد و افزایش نرخ در سامانه نیما، شکاف آن‌ها به حدود ۱۰ درصد رسیده است.
همچنین قیمت سکه هم روز گذشته تا سه میلیون و ۹۴۶ هزار تومان پایین آمد تا پس از مدت‌ها قیمتی کمتر از چهار میلیون تومان را تجربه کرده باشد. لازم به ذکر است، در ابتدای تیر ماه، قیمت هر سکه امامی بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که کاهش اخیر نرخ سکه حاکی از ریزش حدود ۷۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در ۲۵ روز گذشته است.
شوک ارزی تخلیه شد
در همین زمینه، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه علیرغم شرایط تحریم، طی یک سال اخیر، فعالیت فعالان اقتصادی بیش از پیش افزایش یافته است، گفت: با توجه به این شرایط، فعالان اقتصادی باید از این فرصت استفاده کنند تا تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، وی با‌اشاره به اینکه از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است، گفت: نرخ تورم و بیکاری نیز رو به کاهش است. خوشبختانه در حال حاضر و با اقدامات دولت، فشار‌های دشمن خنثی شده است و امیدواریم با تدبیر و حمایت فعالان اقتصادی به نتایج بهتری دست یابیم.
به گفته وی، در سال گذشته ٤٢ میلیارد دلار و در سه ماه و نیم گذشته ١٢ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات صورت گرفته است و بخش مهمی از آن را صادرکنندگان تأمین کرده‌اند. با همت صادرکنندگان وابستگی هایمان به ارز نفتی کم شده است.
گفتنی است، احمدرضا فرشچیان، عضو اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: خوشبختانه در یکی دو ماه آخر سال گذشته بانک مرکزی درخصوص نحوه بازگشت ارز صادراتی تعاملاتی داشت و چهار مدل برای بازگشت ارز حاصل از صادرات ارائه داد، ولی متأسفانه درصد و سهمی برای هریک از این روش‌ها اعلام کرد.
وی ادامه داد: این سهم‌بندی باعث مشکلاتی شد که وقتی صادرکنندگان به مسئولان بانک مرکزی اعتراض کردند آن‌ها در آخرین تعاملاتشان با صادرکنندگان اعلام کردند که به درصدبندی اعلامی توجه نکنند و هرطور که می‌توانند ارز صادراتی‌شان را برگردانند.
لازم به ذکر است، تفاهم بانک مرکزی و
صادر کنندگان که منجر به ورود مناسب ارز به کشور شده، در جای خود امر خوبی محسوب می‌شود و ثمره آن را در کاهش نرخ ارز مشاهده می‌کنیم، اما این موضوع نباید به این قاعده دربیاید که نرخ ارز صرفا وابسته به اراده صادرکنندگان بوده و آن‌ها می‌توانند به دلخواه خود نرخ را بالا ببرند.
رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مجموعه اقدامات بانک مرکزی، روند بازار ارز را رو به ثبات برده است، اضافه کرد: در سال جاری کنترل نقدینگی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و با این سیاست امیدواریم شاهد آثار تورمی و نوسان نرخ ارز نباشیم.
همتی درخصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند چرا که معتقدیم شاخص‌های اقتصادی و بازار، نرخ ذاتی ارز را تعیین خواهند کرد. مبنای ارزش پول ملی، تولید ملی است پس باید در این مسیر به جد تلاش و گام برداریم.
ریزش ۷ هزار واحدی بورس
در همین زمینه، بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته (سه‌شنبه ۲۵ تیر ۹۸) با سقوط ۷۰۳۵ واحد به رقم ۲۴۶ هزار و ۲۶۸ واحد رسید. این در حالی است که ابتدای تیر ماه، شاخص کل ۲۳۳ هزار واحد بود.
به عبارت دیگر، روند بورس طی ۲۵ روزی که از تیر ماه گذشته، صعودی بوده و حدود ۲۰ هزار واحد رشد را تجربه کرده بود، با این حال، کاهش ۷۰۰۰ واحدی روز پیش باعث شد مجموع رشد بورس در تابستان امسال به حدود ۱۳ هزار واحد کاهش پیدا کند.
سقوط بیش از ۷۰۰۰ واحدی شاخص بورس –تن‌ها در یک روز- در نوع خود رقم بزرگی محسوب می‌شود که یکی از دلایل اصلی آن کاهش نرخ دلار و در پی آن، کاهش ارزش ریالی برخی شرکت‌ها می‌باشد. بر همین اساس، می‌توان گفت علیرغم پیامد‌های مثبت کاهش نرخ دلار، بازار سرمایه از این کاهش متضرر شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات