اقتصادی >>  بازار سرمایه >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۶۰۳۷

دلار طی سه هفته اخیر 1000 تومان کاهش یافت/ بلومبرگ: تلاش ایران برای ثبات بازار ارز مؤثر بوده است

قیمت دلار طی سه هفته اخیر حدود هزار تومان کاهش یافته و پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرده تلاش‌های سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار‌های ارز و نرخ بهره مؤثر بوده است.
بازار ارز در روز‌های اخیر رنگ آرامش را بیش از پیش تجربه می‌کند؛ قیمت دلار که در ابتدای تیر ماه بیش از ۱۳ هزار و ۴۵ تومان بود، روز گذشته تا ۱۲ هزار و ۹۰ تومان هم کاهش یافت تا تنها طی سه هفته روز گذشته حدود هزار تومان کاهش داشته باشد، کاهشی که در نوع خود کم سابقه محسوب می‌شود.
به عبارت دیگر، بانک مرکزی توانسته با مدیریت صحیح خود مجددا آرامش را به بازار بازگردانده و حتی با وجود حوادثی، چون شکار پهپاد آمریکایی و تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسئولان ایرانی بازار ارز همچنان به روند با ثبات خود ادامه داده و حتی ارزش پول ملی تقویت شود.
گفتنی است، قیمت سکه نیز از چهار میلیون و ۶۴۴ هزار تومان در ابتدای تیر ماه به چهار میلیون و ۲۷۵ هزار تومان (رقمی در حدود ۴۰۰ هزار تومان) کاهش یافت.
در همین زمینه، خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ نوشت: ارز تضعیف‌شده ایران با تأثیرگذاری سیاست‌های دولت این کشور در برابر تحریم‌های آمریکا در بازار غیررسمی بهبود پیدا می‌کند. عبدالناصر همتی، رئیس‌بانک مرکزی ایران گفت ریال ثبات پیدا کرده است.
این پایگاه خبری آمریکایی ادامه داد: ارزش ریال در بازار آزاد، هشت درصد طی ماه گذشته بالا رفته و به ۱۲۵ هزار و ۴۵۰ ریال در برابر یک دلار رسیده است. این پیشرفت خبر خوبی برای ایرانیانی است که شاهد سقوط بیش از ۵۰ درصدی ارزش ارز ملی‌شان پس از بیرون رفتن ترامپ از قرارداد برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها بودند.
بنابر گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی به‌دنبال راه‌هایی برای حفاظت از ریال با اقداماتی بوده که شامل ایجاد یک سامانه دولتی ارز خارجی با نام نیما می‌شود. هدف دولت سرکوب کردن بازار سیاه و کنترل نرخ بهره وام‌دهندگان بود. ریال در بازار آزاد در حال حاضر نزدیک به نرخ نیما معامله می‌شود.
این پایگاه خبری همچنین به نقل از یک تحلیلگر در ایران نوشت: به‌نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار‌های ارز و نرخ بهره مؤثر بوده است. تقاضا برای ارز خارجی در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است، ممنوعیت واردات لوکس باعث شد دو میلیارد دلار در واردات صرفه‌جویی شود.
در همین زمینه، تیمور رحمانی، کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی از مهرماه برنامه عملی برای تشخیص نرخی برای ثبات ارز مجموعه اقداماتی را شروع کرد و به این نتیجه رسیده است که رقم نرخ ارز بر روی چه عددی باشد تا بتوان بازار را کنترل و مدیریت کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، تیرداد احمدی کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی با برنامه‌ریزی و مدیریت ضمن ثبات نرخ ارز ذخایر خود را نیز افزایش داد. تغییر نرخ ارز در سامانه نیما موجب تشویق صادرات کنندگان شده است و منطبق با نرخ ارز در بازار در مدیریت است.
گفتنی است برای اصلاح قیمت دلار در بازار کشور به آن میزانی که کارشناسان اقتصادی معتقدند و یا به باور خود دولتمردان رسیدن دلار به مرز 8 هزار تومان، لازم است وضعیت چند نرخی دلار علاوه بر نیما که در حال حرکت به سمت قیمت بازار آزاد است، قیمت دلار معروف به جهانگیری نیز باید حذف گردد تا شفافیت در هزینه‌های مالی دولت به وجود آید و تأثیر مثبت آن در نرخ ارز بازار آزاد موجب کاهش قیمت دلار و واقعی‌تر شدن قیمت آن شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات