اقتصادی >>  بازار سرمایه >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۶۱۰۳
بلومبرگ:

با وجود تحریم‌های آمریکا، ارزش ریال ۳۰ درصد بالا رفت

بلومبرگ طی گزارشی با‌اشاره به رشد ۳۰ درصدی ارزش ریال ایران طی دو ماه گذشته نوشت: ارزش ریال علیرغم تحریم‌های آمریکا بالا رفته است.
پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا طی گزارشی نوشت: اگر یک ارز وجود داشته باشد که انتظار تقویتش را نداشته باشیم آن ارز، ریال ایران است، ولی واقعیت این است که ارزش ریال در بازار‌های موازی جهان بالا می‌رود و این هفته ۸ درصد و طی دو ماه گذشته ۳۰ درصد در برابر دلار گران‌تر شده است. بلومبرگ ادامه داده است: دولت دونالد ترامپ تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را سخت‌تر کرده و جلوی صادرات نفت این کشور را گرفته است. نفت نیروی حیاتی اقتصاد ایران است. ترامپ که مدام از موفقیت این تحریم‌ها صحبت می‌کند، ماه گذشته پس از سرنگونی یکی  از پهپادهایش در نزدیکی خلیج‌فارس توسط ایران، تحریم‌ها را سخت‌تر کرد. وی در ژانویه به کابینه اش گفت: «به لطف ما ارز ایران اکنون تحت محاصره قرار دارد.»، ولی ارزش ریال علی رغم تحریم‌های آمریکا بالا رفته است. به گفته استیو هانکه، یک استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، بهبود پذیری ریال نشان می‌دهد ریال ایران با اجرای محدودیت‌های واردات و حفظ ارز خارجی، سر پا ایستاده است.
تغییراتی هم در سیستم ارزی ایران به وجود آمده است. بانک مرکزی ایران یک نرخ رسمی ۴۲۰۰۰ ریالی برای هر دلار را حفظ می‌کند، ولی اخیراً تلاش کرده صادرکنندگان بیشتری از سامانه تجارت نیما استفاده کنند. این سامانه سال گذشته ایجاد شد و اجازه داده شد نرخ ارز در نیما در ماه‌های اخیر افزایش یابد تا شرکت‌های بیشتری تشویق شوند ارز خارجی خود را بفروشند. این کار فشار بر ریال را در بازار موازی ارز پایین آورد. این بازار مورد استفاده کسب و کار‌های کوچک و‌ اشخاص است. در این بازار در حال حاضر نرخ ارز ۱۲۰۰۰۰ ریال در هر دلار است و به نرخ نیما که حدود ۱۱۵۰۰۰ ریال است نزدیک شده است. گفتنی است، چند روز پیش نیز بلومبرگ در همین زمینه نوشته بود: «ارز تضعیف‌ شده ایران با تأثیرگذاری سیاست‌های دولت این کشور در برابر تحریم‌های آمریکا در بازار غیررسمی بهبود پیدا می‌کند. عبدالناصر همتی، رئیس‌ بانک مرکزی ایران گفت، ریال ثبات پیدا کرده است. ارزش ریال در بازار آزاد، هشت درصد طی ماه گذشته بالا رفته و به ۱۲۵ هزار و ۴۵۰ ریال در برابر یک دلار رسیده است. این پیشرفت خبر خوبی برای ایرانیانی است که شاهد سقوط بیش از ۵۰ درصدی ارزش ارز ملی‌شان پس از بیرون رفتن ترامپ از قرارداد برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها بودند.»
بصیرت:
اعتراف بلومبرگ و سایر رسانه‌های غربی به ثبات در بازار ایران و کاهش اثرات ناشی از تحریم‌های امریکا بر اقتصاد ایران، علاوه بر این که مسیر اتخاذ شده پیش رو از سوی مسئولین کشور را مسیر درست رو به بهبود شرایط ارزیابی می‌کند، اثبات کننده حرف و سخن اکثر کارشناسان اقتصادی در بحبوحه گرانی‌های ارز در سال گذشته است که می‌گفتند، درست است که تحریم‌های امریکا بر اقتصاد ایران اثر منفی می‌گذارد ولی تأثیر آن به میزانی نیست که بی‌تدبیری‌های مسئولین داخلی در حوزه مدیریتی دارند که به نوبه آن ناامنی روانی در جامعه تزریق می‌شود که آن نیز خود عامل تأثیر گذاری بر وضعیت به هم ریخته نظام پولی کشور است؛ ولی در شرایط فعلی، روی خوش بازار به کاهش قیمت دلار نشان می‌دهد که سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل تورم و افت ارزش پول ملی کارساز افتاده است و با اصلاح هر چه بیشتر شیوه‌های تصمیم‌گیری و مدیریت بازار سرمایه و به تناسب آن کاهش جو روانی جامعه، این دو موتور محرکه اصلی کشور در افزایش قیمت ارز، از حرکت باز خواهد ایستاد و شاهد واقعی شدن نرخ ارز در کشور و همچنین ثبات قیمت کالاها در بازار و رونق بیش از پیش اقتصاد کشور خواهیم بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات