اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۶۲۳۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از ریخت و پاشهای بودجه‌ای:

خرج چند میلیاردی برای استخر ساختمان ریاست جمهوری!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به ضرورت اصلاح ساختار بودجه از ریخت و پاشهای کلان دربودجه‌های مجلس و دولت انتقاد کرد.
حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در گفتگو با تسنیم با‌ اشاره به ضرورت اصلاح ساختار بودجه نویسی در کشور گفت: در شرایط حساس کنونی که جمهوری اسلامی با فشار‌ها و تحریم‌های بیرونی مواجه است باید شیوه بودجه نویسی تغییر کند و جلوی ریخت و پاش‌های بیهوده مجلس و دولت گرفته شود تا فشار آن به روی دوش مردم نباشد.
وی با ابراز اینکه شیوه فعلی بودجه نویسی در کشور معیوب است گفت: ساختار فعلی بودجه به فاصله طبقاتی دامن می‌زند؛ زیرا بودجه در اختیار برخی از نهاد‌ها و‌اشخاص بسیار بالاتر از کارکرد آن است که این موضوع علاوه‌بر اینکه باعث ریخت و پاش بیت‌المال می‌شود و به فاصله طبقاتی دامن می‌زند، باعث بروز نگرانی‌ها و بی‌اعتمادی در افکار عمومی می‌شود و مردم را دلسرد می‌کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم گفت:‌اشرافیت در این دوره به اوج رسیده است به عنوان نمونه هزینه‌هایی که در محل ساختمان ریاست جمهوری و وزرا وجود دارد موجه نیست، مخصوصا در شرایطی که مردم در معیشت خود با مشکل مواجه هستند.
وی با انتقاد از ریخت و پاش‌های مجلس و دولت در فضای فعلی اقتصادی کشور گفت: هزینه‌هایی که برای ساخت و ساز‌های دولتمردان و مجلس می‌شود باید متناسب با وضعیت فعلی اقتصادی کشور باشد بنابراین در چنین شرایطی خرج چند میلیاردی برای استخر ساختمان ریاست جمهوری خلاف قاعده است و توجیهی ندارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت فعلی کشور در اختصاص دادن بودجه گفت: این بی‌توجهی متأسفانه در مجلس نیز وجود دارد مثلا یک دیواری در اطراف مجلس با هزینه زیاد ساخته می‌شود پس از چند ماه خراب می‌شود. موسوی لارگانی افزود: وقتی در ساختار بودجه نویسی سقفی برای ریخت و پاش‌های دولت در نظر گرفته نمی‌شود خود را آزاد می‌بیند و بی‌حساب خرج چنین مخارج غیر ضروری می‌کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به‌اشکال دیگر ساختار بودجه نویسی در کشور گفت: بودجه مصوب بایستی عملیاتی و اجرایی نوشته شود نه اینکه بودجه به صورتی نوشته شود و قوه مجریه به صورت دیگر عمل کند. بودجه نویسی باید به قدری محکم باشد که بتواند جلوی تخلفات و فساد‌ها را بگیرد.
سکوت مجلس در برابر انحراف ۶۲ درصدی بودجه
وی با‌اشاره به گزارش رئیس‌دیوان محاسبات از تفریق بودجه سال ۹۶ گفت: رئیس‌دیوان محاسبات از انحراف ۶۲ درصدی بودجه ۹۶ خبر داد و این در حالی بود که مجلس نسبت به این انحراف سکوت کرد؛ و چنین مواضعی از مجلس در قبال تخلفات قابل قبول نیست و باعث دلسردی مردم از نمایندگانشان در مجلس می‌شود. موسوی لارگانی با‌اشاره به ضرورت شیوه‌ای خاص از تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی که اجازه هیچ‌گونه تخلف و تخطی را به قوه مجریه ندهد گفت: اکنون متأسفانه به صورت گسترده در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی مشاهده می‌شود که بودجه خلاف آنچه که در مجلس مصوب شده است مصرف می‌شود و این‌جای تأمل و بررسی دارد.
عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به اینکه کشورمان یک کشور اسلامی است و باید برای مسائل فرهنگی بودجه مناسبی در نظر گرفته شود:، اما متأسفانه اینگونه نیست و بودجه فرهنگی کشور نسبت به کشور‌های دیگر که حتی مسلمان نیز نیستند بسیار پائین‌تر است و مع الاسف همان میزان پایین را نیز دولت حاضر نیست به طور کامل اجرایی کند و در اختیار مسئولان فرهنگی کشور قرار نمی‌دهد. موسوی لارگانی با تصریح بر اینکه منویات مقام معظم رهبری در عرصه اقتصاد کشور وقتی پیاده سازی می‌شود که مدیریت جهادی وجود داشته باشد گفت: اکنون ۵ ماه از سال رونق تولید گذشته است قوه مجریه گزارش دهد که در ۵ ماه گذشته چه اقداماتی برای رونق تولید انجام داده است. با شعار که رونق تولید محقق نمی‌شود و دردی از تولید کنندگان را دوا نمی‌کند. وی با انتقاد از رویکرد قوه مجریه در سال رونق تولید گفت: در سال رونق تولید نه تنها جلوی واردات کالا‌های غیر ضروری گرفته نمی‌شود بلکه به بهانه‌ها و انگیزه‌های مختلف به آن بها داده می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات