تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۷۱۶۰۱

حجت الاسلام روح الله بیگی :بودجه دفاعی ایران در مقابل کشورهای منطقه بسیار ناچیز است

شرایط اقتصادی با وجود تحریم های ظالمانه و قیمت نفت ایجاب می کند که بودجه تا حدودی اتقباضی باشد و دولت سعی دارد تا با تمام قوا انضباط مالی را برقرار کند.

 پایگاه بصیرت،گروه اقتصادی/ در این روزها بحث مهم اقتصادی کشور مسئله بودجه94 است که اجرایی نمودن سیاست های اقتصاد مقاومتی، تنش زدایی در سیاست خارجی، مدیریت بدهی های بخش دولتی، تداوم اجرای هدفمندی یارانه ها و کاهش نرخ تورم به همراه ارتقا قدرت خرید مردم و بهبود رفاه اجتماعی از مهم ترین رویکردهای بودجه سال 94 است.

در همین راستا خبرنگار پایگاه بصیرت گفت و گویی را با حجت الاسلام روح الله بیگی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ترتیب داده که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

به نظر شما رویکرد مجلس در قبال بودجه 94انقباضی است یا انبساطی؟

البته شرایط اقتصادی با وجود تحریم های ظالمانه و قیمت نفت ایجاب می کند که بودجه تا حدودی اتقباضی باشد و دولت سعی دارد تا با تمام قوا انضباط مالی را برقرار کند. از نیمه سال 92 شاهد تلاش بی وقفه دولت برای به انضباط درآوردن بودجه و حتی خود دولت هستیم، از سوی دیگر بودجه عمرانی موضوعیت پیدا کرده و سهم درآمدهای نفتی دولت کاهش پیدا کرده و ساختار بودجه دائما رو به سالم تر شدن پیش می رود.

 وابستگی بودجه به نفت از 45 درصد به حدود 31 درصد رسیده است در حالی که کل سقف بودجه نیز 4 درصد رشد داشته و به 840 هزار میلیارد تومان رسیده است و سقف مصوب امسال 803 هزار میلیارد تومان بود. اعتبار طرح‌های عمرانی در سال آینده 48 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشد حدود 16 درصدی دارد در حالی که سال جاری در حدود 41 هزار میلیارد تومان بود.

اعتبارات هزینه‌ای 166 هزار میلیارد تومان که رشد 11 درصدی داشته و البته افزایش حقوق کارکنان نیز 14 درصد در نظر گرفته شده که کمتر از سال گذشته است.

با توجه به کاهش قیمت نفت به زیر 70دلار و مبنای دولت 72 دلار به بشکه است آیا با کسری بودجه مواجه نمی شویم در صورت کسری کدام بخش بودجه آسیب می بیند؟

البته کاهش قیمت نفت از طریق افزایش نرخ تسعیر ارز تا حدودی جبران شده اما نفت زیر 72 دلار به معنای کسر بودجه است.اینکه درآمد های مالیاتی 22 درصد در سال بعد رشد خواهند داشت صحیح است اما لازم به ذکر است که بخشی از این درآمدها از بخش نفت و تولیدات و محصولات  نفتی و مشتقات آن و کالاها و تجهیزات این حوزه  کسب می شود که با کاهش قیمت، تحقق آنها با تردید همراه می شود بنابراین با مروری به روندهای گذشته می توان پیش بینی کرد که بودجه عمرانی در معرض کسری و عدم تحقق مناسب است.

به نظر شما مجلس با بند درآمدزایی از ناحیه فروش خدمت سربازی، سربازان فراری موافقت می کند؟

این مسئله نیاز به کار کارشناسی و بررسی آسیبهای اجتماعی دارد اما در صورتی که بخشی از این درآمدها بابت برقراری حقوق به سربازان بکار گرفته شود، منطقی تر و مقبول تر است. البته غایبان بالای 10 سال غیبت، در صورت اعزام به خدمت سربازان خوبی نیستند اما ممکن است این حرکت باعث بد آموزی و غیبت سایرافراد به جهت استفاده از طرح های مشابه گردد.

به نظر شما چه میزان از رویکرد بودجه با اقتصاد مقاومتی هماهنگی یا همسانی دارد؟

قیمت ارز 2850 تومان که در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است، همچنان با نرخ ارز در بازار آزاد متفاوت است که همین موضوع نشان می‌دهد کماکان زمینه رانت خواری و فساد حفظ شده است.

ادامه پرداخت یارانه نقدی و یارانه پنهان به ثروتمندان در حالی است که آنها 35 برابر بیش از فقرا برای تفریح خود هزینه می‌کنند و دولت نمی‌خواهد با اجرای عدالت، اقشار ثروتمند را ناراضی کند. در واقع دولت بنا دارد، ده‌ها هزار میلیارد تومان از بودجه کشور را به ثروتمندان به صورت نقدی و غیرنقدی اختصاص دهد.دولت دلیل عدم حذف ثروتمندان را نداشتن سیستم مناسب تشخیص و عدم مقبولیت بررسی حسابهای بانکی مردم می داند.

از طرفی کاهش سهم نفت در اقتصاد و افزایش اعتبار شرکت های دانش بنیان نیز تا حدودی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است.

با توجه به بالا بودن بودجه شرکت ها که 71درصد بودجه است مجلس تغییراتی در این زمینه انجام خواهد داد یا خیر؟

البته با شتاب روند خصوصی سازی می توان حجم شرکتهای دولتی را از بودجه عمومی کاهش داد که این موضوع نیاز به بازبینی روندها و راهبردهای این بخش را دارد. مروری بر آمار نشان می دهد که در سال 90، 91و 92 به ترتیب 13609میلیارد تومان،12155  میلیارد و44428 میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته است و در نه ماهه سال93 ، 340 میلیارد از سهام و شرکت های دولتی واگذار شده است.  کل واگذاری ها از سال 80 تا کنون 48 درصد از درآمد حاصل از واگذاری ها به درآمد عمومی کشور،22 درصد به صورت انتقال مستقیم سهام بابت سهام عدالت،21 درصد به صورت انتقال سهام به اشخاص حقیقی و حقوقی طلبکار از دولت و 9درصد به صورت رد دیون دولت بوده است. البته با بررسی آمار 3 ماهه سازمان خصوصی سازی می توان فهمید که رویکرد و راهبرد خوبی در حال شکل گیری است چرا که در این مدت 100 درصد سهام واگذار شده به بخش خصوصی واقعی و 31 درصد واگذاری ها با موفقیت همراه بوده است، اما حجم واگذاری ها بسیار اندک است. بدیهی است در مجموع سیاست های ابلاغی اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری به طور مناسب جامعه عمل به خود ندیده و انتظارات در این بخش برآورده نشده است.

رویکرد دولت در رابطه با بودجه دفاعی افزایشی است یا کاهشی؟

ایران اسلامی با رویکرد صلح طلبی در پی کاهش تنش در منطقه و ایجاد روابط منصفانه و محترمانه با سایر کشورها است، بودجه دفاعی کشور در مقابل بودجه های سرسام آور کشورهای منطقه بسیار ناچیز است.

 البته جوانان مستعد و توانمند این سرزمین با تلاش و تولید دانش بنیان و بومی سازی تولیدات، هزینه های این بخش را پایین آورده و مانع خروج ارز و پول های هنگفت از کشورمان شده اند.

پیشنهاد مهمی که قابل ارائه باشد از ناحیه مجلس (حتی در حوزه انتخابیه شما) برای بودجه 94 چیست؟ 

البته لایحه  بودجه در مجلس چکش کاری شده و پس از تصویب به دولت ابلاغ می شود. هزاران ساعت کار کارشناسی و جلسات مختلف، بودجه را واقعی تر خواهد کرد اما لازم است در خصوص هدفمندی یارانه ها، دولت در جهت حذف ثروتمندان اقدامات مناسبی را شکل دهد. همچنین در جهت واگذاری طرح های عمرانی با پیشرفت بالا و امتیازات مناسب به بخش خصوصی راهبردهای مناسب عملیاتی شود. افزایش درآمدهای مالیاتی با جلوگیری از فرار مالیاتی و اخذ مالیات از بخش های ناپیدای اقتصاد کشور نیز ضرورت دارد.

حوزه انتخابیه اینجانب شامل میاندوآب، شاهیندژ و تکاب با وجود محرومیت های فراوان  از قابلیت های شایسته ای در حوزه کشاورزی، معدن، گردشگری، تولید و صادرات برخوردار است. تسریع در روند ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، تسریع در روند ایجاد شهرک تخصصی پتروشیمی و توجه به بخش معدن و کشاورزی می تواند این منطقه را به قطب اقتصادی تبدیل کرده ودرآمدهای ارزی حاصل از صادرات مناسبی را نصیب کشور کند.

تهیه و تنظیم: سید محمد مشکوة الممالک

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات