صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۶۳۴۰

ایران حافظ اصلی امنیت کشتیرانی در خلیج ‌فارس است

 
روحانی در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه برخلاف تنش‌آفرینی آمریکا، ایران اصلی‌ترین حافظ امنیت و آزادی کشتیرانی در خلیج‌فارس است، گفت: اروپا فرصت زیادی را برای عمل به تعهدات و همکاری با ایران از دست داده است.برجامروحانی شب چهارشنبه در تماس تلفنی «امانوئل ماکرون» با وی، نتایج سفر نماینده ویژه خود به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و بر ادامه گفت‌وگوها در مسیر اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام تأکید کرد.
رئیس‌جمهور ادامه سیاست‌های تنش‌آفرین آمریکا در منطقه را دربردارنده آثار منفی در امنیت و ثبات روابط فرامنطقه‌ای و بین‌المللی خواند و تأکید کرد: جمهوری اسلامی‌ایران همواره اصلی‌ترین تأمین‌کننده امنیت و آزادی کشتیرانی در منطقه خلیج ‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده و خواهد بود.
روحانی، جدیت اروپا در عادی‌سازی روابط نفتی و بانکی ایران با دیگر کشورها را گام اول از تعهدات مورد انتظار ایران خواند و اظهار داشت: اختصاص خط اعتباری از سوی اروپا در این زمینه می‌تواند به‌عنوان مقدمه حائز اهمیت باشد.
وی با بیان اینکه متأسفانه اروپا در یک سال اخیر فرصت‌های زیادی را برای ایفای تعهدات و همکاری با ایران از دست داده است، ادامه داد: هرچه زمان بگذرد و گام‌های بعدی از سوی ایران به انجام برسد، بازگشت به نقطه اول برای دو طرف سخت‌تر خواهد شد.
 روحانی گفت: همان‌گونه که بارها تأکید کردیم اقدام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی‌ تا این مرحله به‌گونه‌ای است که در صورت تأمین منافع اقتصادی ایران از سوی اروپا به‌سرعت قابل بازگشت به نقطه قبلی خواهد بود. 
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اینکه آمریکا از اقدام‌های خصمانه خود علیه ایران هیچ سودی نخواهد برد و ادامه این روند شرایط باخت- باخت برای همگان است، افزود: ایران آغازکننده هیچ تنشی در منطقه نبوده و نخواهد بود اما مقابل هرگونه تنش‌آفرینی با قدرت از منافع خود دفاع می‌کند.
«امانوئل ماکرون» نیز در این تماس تلفنی، سفر نماینده ویژه رئیس‌جمهور کشورمان به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فرانسه همه تلاش خود را در راستای تأمین منافع ایران در برجام و عادی‌سازی روابط اقتصادی تهران با دیگر کشورها به کار خواهد گرفت.
رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه اروپا علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، به دنبال راهکارهایی برای برقراری روابط اقتصادی با ایران ازجمله در زمینه ایجاد خط اعتباری است، افزود: روابط ایران و فرانسه همواره همراه با اعتماد متقابل بوده و معتقدیم امروز باید تلاش کنیم تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.
ماکرون تحریم‌های آمریکا علیه ایران را یک‌جانبه و غیرقابل‌قبول دانست و تصریح کرد: باید برای کاهش تنش‌ها در منطقه و رسیدن به نتیجه مثبت، همکاری و شتاب بیشتری در مسیر انتخاب راه‌حل مناسب و عادلانه داشته باشیم.
واعظی: تماس تلفنی ماکرون با روحانی
 100 دقیقه طول کشید
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت‌وزیران در جمع خبرنگاران با‌ اشاره به گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه در شب چهارشنبه گفت: شب چهارشنبه نزدیک به 100 دقیقه تماسی که آقای ماکرون با آقای روحانی داشتند به طول انجامید که این موضوع نشان‌دهنده آن است که ما هم در منطقه و هم در دنیا منطق داریم و دیدگاه‌هایی که مطرح می‌کنیم هم درباره مسائل امنیتی و هم در رابطه با سایر مسائل حرف برای گفتن داریم.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره طرح روسیه برای تأمین امنیت منطقه خلیج ‌فارس توسط کشورهای منطقه که توسط نماینده این کشور در سازمان ملل مطرح شد، گفت: این طرح از ابتدای انقلاب جزو سیاست‌های ایران بوده است و ما همواره اعلام کردیم که خلیج ‌فارس باید امن باشد و امنیت آن‌هم توسط کشورهای منطقه تضمین شود.
واعظی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره حضور هیئت اماراتی در ایران و هدف از این سفر هم تصریح کرد: امارات در حال تجدیدنظر در رویکرد تند خود درباره من، تغییر آرایش نیروهای خود در این کشور و ایجاد تفاوت کمی ‌در دیدگاه‌های خود با عربستان در موضوع یمن است.
وی با‌ اشاره به نگرانی‌های امارات درباره امنیت خلیج ‌فارس، گفت: امارات با روش‌هایی علاقه‌مند است در این زمینه با ایران ارتباط داشته باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات