صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۶۵۲۹

خروج آمريكا از INF و آغاز مسابقه تسليحاتي

پایگاه بصیرت / محمدرضا مرادي

آمريكا 11 مرداد ماه 1398 به صورت رسمي از پيمان منع موشك‌هاي هسته‌اي ميان‌برد با روسيه خارج شد. روسيه نيز در واكنش به اين اقدام از پيمان مزبور خارج شد. اين موضوع نگراني‌هايي را در محافل سياسي و رسانه‌اي دنيا پيرامون آغاز جنگ تسليحاتي به وجود آورده است. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا پيشتر اعلام كرده بود زمانش كه برسد آمريكا زرادخانه هسته‌اي خود را افزايش خواهد داد و اين يك پيام براي روسيه و چين است. واشنگتن درصدد است بدين ترتيب پيمان تسليحاتي جديدي بر اساس خواسته‌ها و منافع خود شكل دهد. در اين راستا دونالد ترامپ خواهان پيماني شده كه شامل رقباي بين‌المللي آمريكا مانند چين شود؛ بدين ترتيب با توجه به لغو پيمان منع موشك‌هاي هسته‌اي ميان‌برد و امتناع ديگر كشورهاي بزرگ داراي توانمندي موشكي براي عضويت در پيمان موشكي جديد، چشم‌انداز توسعه موشك‌هاي هسته‌اي كوتاه‌برد و ميان برد اكنون بيش از هر زمان ديگر مشاهده مي‌شود. آمريكا در دوره ترامپ بر اساس دكترين هسته‌اي جديد خود، بر توسعه و استقرار موشك‌هاي جديد و نيز ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي كم‌توان تمركز كرده است. در اين ميان واشنگتن به شدت از پيشرفت‌هاي سريع پكن در حوزه صنايع موشكي نگران بوده است؛ اما اين حساسيت آمريكا تنها در مورد چين نيست، بلكه همين ديدگاه در مورد هند، ايران و ديگر كشورها كه از نگاه واشنگتن تهديدي بالقوه براي آمريكا محسوب مي‌شوند نيز وجود دارد.

گفتني است اين اقدام ترامپ دو پيامد مهم دارد. در درجه اول نگراني اروپايي‌ها را بيشتر مي‌كند؛ زيرا يك ‌طرف اين پيمان، روسيه‌اي قرار داشت كه در همسايگي كشورهاي اروپاي غربي و عضو ناتوست. تعهد نداشتن مسكو به توليد موشك‌هايي با برد مشخص نيز بزرگ‌ترين تهديد براي متحدان و مؤتلفان اروپايي آمريكا محسوب مي‌شود.

علاوه بر اين، امنيت جهاني بار ديگر تحت‌الشعاع اقدامات خارج از چارچوب آمريكا قرار مي‌گيرد. پيمان منع موشك‌هاي هسته‌اي ميان برد يا «آي‌ان‌اف» در سال 1987 ميان «ميخائيل گورباچف»، آخرين رئيس اتحاد جماهير شوروي و «رونالد ريگان» رئيس‌جمهور وقت آمريكا با هدف كنترل تسليحاتي در واشنگتن به امضا رسيد. مطابق اين پيمان منع، هر دو كشور آمريكا و شوروي بايد زرادخانه‌هاي خود را از موشك‌هاي بالستيكي با برد 500 تا 5500 كيلومتر خالي مي‌كردند. پيمان منع گسترش موشك‌هاي ميان ‌‎‌برد هسته‌اي يكي از اركان پايان بخشي به مسابقه تسليحاتي رعب‌آور دنيا بود و به موجب آن تا سال 1991، حدود 2600 موشك هسته‌اي ميان ‌برد كه تهديد بالقوه امنيت و صلح جهاني بود، منهدم شد؛ اما خروج يك‌جانبه آمريكا از اين پيمان مي‌تواند معاهده «استارت 3» را هم كه موعد تمديد آن سال 2021 است از اعتبار ساقط كند. استارت 3 معاهده‌اي ميان آمريكا و روسيه است كه در 19 فروردين ماه 1389 در پراگ، پايتخت جمهوري چك ميان واشنگتن و مسكو منعقد شد كه بر اساس آن طرفين متعهد به كاهش تسليحات هسته‌اي خود شدند. اقدام اخير آمريكا زماني بسيار خطرناك جلوه مي‌كند كه اين مسئله را در نظر داشته باشيم كه ترامپ مارس 2016 (فروردين 95) در جريان تبليغات انتخاباتي‌اش، در ايالت ويسكانسن آمريكا گفته بود «شايد روزي ما مجبور شويم از سلاح‌هاي هسته‌اي استفاده كنيم.» ترامپ به تازگي به طور تلويحي افغانستان را تهديد به استفاده از بمب اتمي كرده است. پيش از اين نيز آمريكا با تشكيل نيروي فضايي به عنوان يكي از شاخه‌هاي نيروي مسلح آمريكا روند مسابقه تسليحاتي را وارد فاز جديدي كرده بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات