اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۵۵۹
نایب‌ رئیس‌ اتحادیه مشاوران املاک:

ایران ۲ برابر میانگین جهانی خانه خالی دارد

نایب‌ رئیس‌ اتحادیه مشاوران املاک با‌ اشاره به سهم ۱۰ درصدی خانه‌های خالی از کل خانه‌های کشور گفت: ایران، دو برابر میانگین جهانی خانه خالی دارد.
حسام عقبایی اظهار کرد: میانگین خانه‌های خالی در کشور‌های توسعه یافته پنج تا شش درصد است و فعلا در ایران حدود ۱۰ درصد خالی است که عدد بزرگی با توجه به میانگین جهانی نیست؛ همچنان باید مبارزه با خانه‌های خالی را در سرلوحه برنامه‌ها داشته باشیم.
وی افزود: در همه دنیا با ابزار مالیات‌های سنگین با خانه‌های خالی که در جهت ایجاد سوداگری از آن‌ها استفاده می‌شود را کنترل می‌کنند. در حال حاضر دو برابر میانگین جهانی خانه خالی در کشور داریم؛ داشتن پنج تا شش درصد خانه‌های خالی در هر کشور طبیعی و یک نیاز است، اما ۱۰ درصد مقداری زیاد است.
نایب رئیس‌اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: باید به سمت و سویی برویم که خانه خالی سوداگرانه در کشور وجود نداشته باشد، اگر هم خانه خالی وجود داشته باشد در مسیر اجاره یا فروش باشد.
نه این‌که یک خانه سال‌های سال در راستای سوداگری خالی باشد. به گفته عقبایی، بنابراین باید پنج تا شش درصد موجود واحد‌های مسکونی کشور در جهت مانور داده اجاره و مسیر فروش باید خالی باشند. گفتنی است، مدافعان اخذ مالیات از خانه‌های خالی اعتقاد دارند این اقدام می‌تواند علاوه برجلوگیری از سوداگری، منبع درآمدی خوبی نیز برای دولت باشد؛ چنانچه محمد خدابخشی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه اوایل تیر ماه گفته بود: «تعداد زیادی خانه خالی از سکنه وجود دارد که قیمت اغلب آن‌ها بالای ۵۰۰ میلیون تومان است بنابراین با وضع تنها یک درصد مالیات بر این خانه‌ها می‌توان سالانه درآمد
۱۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد کرد.»
همچنین، کارشناسان دیگری هم اعتقاد دارند اخذ مالیات از خانه‌های خالی به دلیل تشویق به اجاره یا فروش خانه، می‌تواند سمت عرضه مسکن را تقویت کرده و قیمت‌ها را کاهش دهد، به عنوان نمونه، افشین پروین پور، کارشناس اقتصاد مسکن در نیمه دوم تیر ماه گفته بود: «چنانچه خانه‌های خالی با یک نرخ مؤثر شناسایی و از آن‌ها مالیات دریافت شود به‌طور قطع قیمت مسکن ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.» لازم به ذکر است، براساس آمار‌ها معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بررسی روند خانه‌های خالی در کشور طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ حاکی از آن است که نرخ واقعی خانه‌های خالی در کشور از رقم ۴.۲ درصد در سال ۱۳۸۵ (معادل ۶۳۳ هزار واحد خالی) به ۱۱.۳ درصد در سال ۱۳۹۵ (معادل ۲.۶ میلیون واحد خالی) افزایش یافته که همان طور که‌اشاره شد رقم بالایی محسوب می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات