اقتصادی >>  بازار سرمایه >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۱۴۴

کلنگ به سنگ خورده دولت در بخش مسکن

اینکه آیا این شیوه سیاست‌گذاری دولت در بخش مسکن اجرایی خواهد شد و خواهد توانست سفره کوچک شده متقاضیان مسکن را جبران کند و منازل آپارتمانی نقلی و به قول مسئولین، قوطی کبریت در اختیار مستأجرین قرار دهد نیز همچنان مشابه سایر طرح‌های مسکن دولت- طرح‌هایی مثل مسکن اجتماعی و اجاره ای- در هاله ای از ابهام قرار دارد.
حساب پس انداز مسکن جوانان حسابی است با هدف خانه دار کردن جوانان در آینده 5 تا 15 ساله. هدف بانک عامل در این طرح، سیاست گذاری بلند مدت برای امکان پاسخگویی  به بخشی از تقاضاهای مسکنی جامعه در آینده است. در این طرح، صاحب حساب به صورت ماهیانه مبالغی را واریز می کند تا در انتهای دوره تسهیلاتی (بین 5 تا 15 سال) با سود 9 درصد و مدت بازپرداخت طولانی مدت (تا 20 سال بازپرداخت) به صاحب حساب می دهد.
به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ محسن حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن، از افزایش سقف تسهیلات این حسابها خبر داده و گفته است این تسهیلات برای تهرانی‌ها ۲۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله خواهد بود.
فارغ از این حرکت نسبتا مثبت بانکی برای تأمین مسکن جوانان باید گفت، متأسفانه سیاست های ضعیف دولتی طی شش سال اخیر، از یک طرف موجب تجمع رو به رشد متقاضیان مسکن در کشور شده است و از سویی دیگر نوسانات ارزی و افت ارزش پول ملی و تورم بی سابقه در کشور موجب افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن شده است، به طوری که حتی اگر فردی بتواند این تسهیلات را امروز (نه 5 یا 15 سال بعد) دریافت کند و البته توان بازپرداخت اقساط ماهیانه آن را نیز داشته باشد، نمی‌تواند با چنین مبلغ تسهیلاتی صاحب خانه مناسب در شهر تهران شود و این یعنی شکست زودهنگام طرح حساب مسکن جوانان که گفته می‌شود تسهیلات بانکی آن افزایش یافته است!
البته دولت نیز اذعان به چنین وضعیتی در کشور دارد. به همین دلیل طرح ساخت مسکن های ۳۰ تا ۳۵ متری در مناطق فرسوده شهر تهران با جذب سرمایه انبوه سازان را مطرح کرده است. حال این که چه خانواده ای و با چه تعداد جمعیت می تواند در چنین منازلی سالیان سال زندگی کند، بماند ولی اینکه آیا این شیوه سیاست‌گذاری دولت در بخش مسکن اجرایی خواهد شد و خواهد توانست سفره کوچک شده متقاضیان مسکن را جبران کند و منازل آپارتمانی نقلی و به قول مسئولین، قوطی کبریت در اختیار مستأجرین قرار دهد نیز همچنان مشابه سایر طرح‌های مسکن دولت- طرح‌هایی مثل مسکن اجتماعی، استیجاری، فروش اقساطی زمین و ... - در هاله ای از ابهام قرار دارد.
 
نویسنده: اکبر کریمی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات