صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۶۱

از باج‌گیری واشنگتن تا نگرانی اسرائیل

1ـ دولت ترامپ درک درستی از دنیای عرب ندارد

«تی‌آر‌تی» وبگاه سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه نوشت: «همزمان با تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا، نگرانی کشورهای منطقه در مورد بروز یک درگیری خطرناک در خلیج‌فارس افزایش یافته است. رهبران امارات در ابتدا از کمپین فشار حداکثری ترامپ علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کردند؛ اما به نظر می‌رسد ابوظبی در مورد تاکتیک‌های خود برای مقابله با ایران تجدیدنظر کرده است. رهبران امارات به طور ویژه نگران بروز یک جنگ تمام‌عیار با ایران هستند. چنین سناریوی ترسناکی عواقب اقتصادی و ژئوپلیتیکی اجتناب‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. در صورتی که درگیری در منطقه بروز پیدا کند، امارات احتمالاً در بین اولین اهداف ایران قرار خواهد داشت. در چنین سناریویی اروپایی‌ها و آمریکایی‌های فعال در امارات در بین اولین کسانی قرار خواهند داشت که این کشور را ترک می‌کنند.» این پایگاه نوشت: «خاورمیانه منطقه‌ای بزرگ و پیچیده است. ما نمی‌توانیم این منطقه را به کشورهای حامی و ضد ایران تقسیم کنیم. دولت ترامپ متأسفانه درک درستی از دنیای عرب ندارد.»

2ـ انتقاد عضو فراکسیون امید از لیدرهای اصلاحات

«ابوالفضل سروش» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و عضو فراکسیون امید،‌ با اشاره به حمایت نکردن لیدرهای اصلاحات از این فراکسیون گفته است: «من از منتقدان فراکسیون امید می‌پرسم که اگر به ‌فرض 10 نفر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان یا به قول خودشان ژنرال‌ها به مجلس دهم می‌آمدند، چه می‌کردند که ما نکردیم‌ و چه می‌گفتند که ما نگفتیم‌؟ مگر مجلس ششم با آن همه ژنرالی که داشت و ساخت، چه کرد؟ خروجی مجلس ششم مگر چه بود؟ غیر از این بود که سبب حذف بسیاری از اصلاح‌طلبان از حضور در مجلس هفتم شد؟ مگر همه مجلس ششمی‌ها شناخته شده بودند؟ مگر مردم 30 نماینده تهران را می‌شناختند یا بعد از چهار سال همه 30 نماینده تهران برای مردم شناخته ‌شده بودند؟ حالا اگر همان‌ها می‌آمدند مملکت گل و بلبل می‌شد، چون ما آمدیم مملکت گل و بلبل نشد؟»

3ـ تونل‌های حماس عامل نگرانی جدی صهیونیست‌ها

«امیر بوخبوط» کارشناس امور نظامی پایگاه «واللا» رژیم صهیونیستی به نقل از «اسرائیل شومر» فرمانده عملیات منطقه جنوبی گفت: به رغم اینکه اسرائیل در جنگ سال 2014 توانمندی حماس در تولید ادوات نظامی و زیرساخت‌های نظامی آن را هدف گرفت؛ اما این گروه تسلیم نشد و به اشکال گوناگون درصدد احیای قدرت خود برآمد. شومر افزوده است: امروز تونل‌هایی که حماس از آنها برای حمله به اسرائیل استفاده می‌کند، موجب نگرانی جدی است. این ژنرال صهیونیست خبر داده است: ما سناریوهایی را از سمت غزه پیش‌بینی می‌کنیم که از جمله آن هجوم ده‌ها هزار فلسطینی به سمت شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل است یا اینکه موتورسواران مسلح فلسطینی عملیاتی را در جبهه داخلی اسرائیل پیاده کنند؛ این سناریوها دور از واقعیت نیست.

4ـ تلاش واشنگتن برای باج‌گیری و معامله شکست خورد

روزنامه «الاخبار» نوشت: موفقیت ایران در ماجرای آزادی نفت‌کش «گریس‌ـ۱»، تنها منحصر به درگیری آن با بریتانیا نمی‌شود. با پایان یافتن معرکه نفت‌کش‌ها به نفع ایران، در واقع تلاش واشنگتن برای باج‌گیری و معامله بین آزادی تجارت دریایی ایران و امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز شکست خورد. ایرانی‌ها در این مرحله مقاومت فعال استراتژیکی را از خود نشان دادند تا هیچ نقطه ضعفی برای سوءاستفاده آمریکا و حمله آن باقی نگذارند. «بوریس جانسون» و دولت جدید او قصد پیوستن به آمریکا و قرار گرفتن در معرض سیلی‌های ایران را ندارد؛ از این رو، بار دیگر مسیر دیپلماسی را برای حفظ توافق هسته‌ای طی می‌کند و این امر در روز‌های آینده نمود بیشتری می‌یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات