صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۲۷

مکر مکرون

مکر مکرون
 
ترامپ برای موفقیت در انتخابات 2020 ناچار است تا هر طور شده است ایران را دوباره به پای میز مذاکرات بکشاند، و حال دوباره با مکرون نقشه و طرح ­جدیدی را برنامه ­ریزی کرده است تا از یک طرف فرانسه را فقط خواهان مذاکره بداند و از طرف دیگر امتیازات بیشتری از ایران بگیرند .
برخی رسانه‌ها جزئیاتی از طرح را هم منتشر کرده‌اند. پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور نوشته بود ماکرون به دنبال آن است دولت ترامپ را مجاب کند در ازای حضور ایران در میز مذاکره و پایبندی کامل به برجام برای «برخی از خریداران نفت ایران» معافیت‌های تحریمی در کوتاه مدت صادر کند.
این در حالی است که آمریکا و اروپا از ابتدا اهداف مشترکی در قبال ایران داشته‌اند و تأکید بر اختلاف بر سر ایران، نمایشی برای ماندن ایران در برجام و محدود کردن عواید ایران از این توافق هسته‌ای بوده است. در این راستا، ماکرون در دیداری که خرداد ماه در کاخ سفید با ترامپ داشت اعتراف کرد آمریکا و اروپا درباره ایران اشتراک راهبردی دارند و لازم است مذاکرات جدیدی با ایران آغاز شود.
همچنین یادآوری این نکته ضرروی است که فرانسه نخستین کشور اروپایی بود که قبل از خروج آمریکا از برجام یک طرح چهار بندی موسوم به «توافق مکمل برجام» برای دائمی کردن محدودیت‌های برجامی ایران و همچنین محدود کردن فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران، همان‌طور که آمریکا خواسته بود، ارائه کرد.
از سوی دیگر، ترامپ تا به حال 2 بار تأکید کرده که نه فرانسه و نه هیچ کشور دیگر مجاز به مذاکره از طرف آمریکا نیست و میانجیگری فرانسه را رد کرده است. او در حالی می‌گوید که به هیچ کشوری نیابت مذاکره نمی‌دهد که قبلاً ژاپن را به عنوان میانجی برای مذاکره با ایران روانه تهران کرده و پاسخ رد گرفته بود. بنابراین، در این تکذیب او که هیچ کشوری آمریکا را نمایندگی نمی‌کند، مخالفت با اعطای نمایندگی مذاکره مطرح نیست، بلکه انگیزه‌های دیگری در کار است. به عبارتی آویزان شدن ترامپ به فرانسه و اروپایی‌ها دلیل روشنی بر این امر است که تلاش‌های ترامپ برای حفظ آبرو و سربلند بیرون آمدن از تقابل کنونی با راهبرد موثر مقاومت فعال ملت ایران، ره به جایی نبرده و همه آنها اعم از تهدید و ارعاب و لشکرکشی ره به جایی نبرده است و ترامپ سعی دارد با ارایه پیشنهادهایی از زبان اروپایی‌ها ایران را به اتمام این راهبرد دعوت کند.
درواقع فرانسه‌ای که پلیس بد و سخت‌گیر مذاکرات در سال ۹۲ (حتی سخت‌گیرتر از دولت اوباما بود) اکنون نقش پلیس خوب و دلال ترامپ را ایفا می‌کند اما ترامپ در این میان، با بی‌محلی و بی‌اعتنایی‌هایی که نشان می‌دهد، سعی می‌کند موضع روحانی و ظریف را در مذاکرات غلطی که خودسرانه درپیش گرفته‌اند، بازهم ضعیف‌تر کند. گویا ارزیابی طرف مقابل همان است که وب‌سایت رادیو دولتی فرانسه در سال ۹۲ نوشت: «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. طبق این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، فروشنده قیمت را کمتر خواهد کرد»
ولی در پایان باید به سران کشور­های اروپایی و امریکایی متذکر شد که بازی پلیس خوب و بد دیگر کهنه شده است وحنای آن­ها در نظر مردم ایران رنگی ندارد و مردم ایران به خوبی درک کرده ­اند که مقاومت تنها راه مقابله با زیاده خواهی این کشور ها می باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات