صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۵۸۵۷

حرف روز/ پایان مهلت 60 روزه

امروز سررسید مهلت 60 روزه اول جمهوری اسلامی ایران به اعضای باقیمانده گروه 1+5، به ویژه تروئیکای اروپایی برای تأمین منافع ایران از برجام است که عبور جمهوری اسلامی ایران از مرز غنی‌سازی 3/67 و ازسرگیری فعالیت راکتور اراک اعلام خواهد شد[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

یادداشت: امروز سررسید مهلت 60 روزه اول جمهوری اسلامی ایران به اعضای باقیمانده گروه 1+5، به ویژه تروئیکای اروپایی برای تأمین منافع ایران از برجام است که عبور جمهوری اسلامی ایران از مرز غنی‌سازی 3/67 و ازسرگیری فعالیت راکتور اراک اعلام خواهد شد. این تصمیم ملی گامی در دفاع از استقلال و عزت ملت بزرگ ایران است و دولت قاطعانه تا حصول نتیجه اقناعی و تأمین منافع ملی، مصمم به اجرای مصوبه اجماعی شورای عالی امنیت ملی کشور است. بازتاب این عزم ملی را می‌توان در تحرک دیپلماتیک مسئولان 1+4 و کشورهای اروپایی، تهدیدات حقوقی آمریکا برای پیگیری نقض برجام از سوی ایران و برخی مسئولان اروپایی و اظهار نظرات کارشناسی و رسانه‌ای خارجی دید.
«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، دیروز در تماس تلفنی با رئیس جمهور کشورمان، ضمن پذیرش ناکارآمدی اقدامات جبرانی اروپا در برابر تحریم‌های آمریکا گفت: «پایان برجام به معنای اقرار به شکست دسته جمعی و اقدامی تأسف‌بار خواهد بود و بنابراین مسیر دوم را باید انتخاب کرد تا برجام حفظ و به تنش زدایی کمک شود.» «ین آزلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ، در گفت‌وگویی با روزنامه «دی ولت» آلمان درباره تشدید مناقشات میان آمریکا و ایران بر سر توافق هسته‌ای و عواقب آن برای اتحادیه اروپا در قالب سرازیر شدن حدود سه میلیون افغانی به اروپا هشدار داد. «نیلز آنن» وزیر مشاور در وزارت خارجه آلمان، دلسردی ایران در عمل به تعهدات خود در برجام را قابل درک دانسته و تأکید کرد راهبرد فشار حداکثری ترامپ ایران را پای میز مذاکره نمی‌آورد. وی همچنین به تبعات نقض و خروج از برجام از سوی تهران اشاره کرد.
تصمیم ایران جدی است و چشم‌انداز تحولات کنونی و آتی منطقه‌ای و جهانی حاکی از این نکته مهم است که شرایط کنونی بهترین زمان برای مطالبات و تعهدات بر زمین مانده برجام به عنوان پیمانی بین‌المللی و چندجانبه است. با اقدام حق به جانب ایران، اروپایی‌ها و اعضای 1+4 خود را در گوشه رینگ می‌بینند و به ذی حق بودن ایران اذعان دارند و خود را در شرایط چالشی احساس می‌کنند. ایران باید از این فرصت کمال استفاده را بیرد. این امر مستلزم حفظ و تقویت وحدت ملی، تولید صدای واحد در برابر زورگویی‌های غربی‌ها، حمایت قاطع از مصوبه شورای عالی امنیت ملی و اقدام دولت و سایر مسئولان اجرایی کشور در این زمینه است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات