صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۸۲۲

ديكتاتوري عليه دموكراسي!

گروه سياسي/ بررسي رفتاري نخست‌وزير تازه‌كار انگليس نشان مي‌دهد كه وي براي اجراي برگزيت (خروج سخت يا نرم از اتحاديه اروپا) تا 31 اكتبر (9 آبان) از هر مسيري كه ممكن باشد استفاده خواهد كرد. بوريس جانسون كه با شعار «اجراي بي‌كم‌و‌كاست» برگزيت به ساختمان نخست‌وزيري در خيابان داونينگ لندن راه يافت، اينبار تنها مانع اجراي برگزيت را پارلمان اين كشور مي‌دانست. از اين رو رهبران احزاب مخالف دولت جانسون تصميم گرفته بودند با تصويب قانوني، مانع خروج بي‌توافق از اتحاديه اروپا شوند. در مقابل رفتار نمايندگان پارلمان جانسون چهارشنبه گذشته اين مانع (پارلمان) را هم بدون توافق از ميان برداشت و در اقدامي پيش‌دستانه درخواست تعليق يك ماهه پارلمان را به ملكه اين كشور داد. در نهايت ملكه هم با تائيد درخواست جانسون مسير پرتلاطم برگزيت را براي نخست‌وزير و هم‌حزبي‌هايش هموار كرد. در واقع دولت با تعليق پارلمان، تعداد روزهاي كاري مجلس را كم مي‌كند تا آنها فرصت كافي براي چنين كاري نداشته باشند. بنابراين دولت در مدت زمان يك ماهه تعليق پارلمان مي‌تواند بدون هيچ‌گونه جنجال‌آفريني جريان مخالف خود،  برگزيت را به پيش ببرد. وضعيت در حال حاضر انگليس و به تبع آن اتحاديه اروپا حاكي از آن است كه اجراي برگزيت به هر صورت تبعاتي براي قاره سبز در پي خواهد داست كه اجراي آن بصورت سخت (خروج بدون توافق) باعث تبعات به مراتب سخت به انگليس و اتحاديه اروپا خواهد شد.

تعليق پارلمان انگلستان و بستن دهان مخالفان و منتقدان باعث شد خود انگليسي‌ها همچون فيليپ هاموند وزيرخارجه سابق انگليس آن را ضربه بزرگ به دموكراسي ارزيابي كنند. دخالت ملكه در تعطيلي پارلمان، بار ديگر ثابت كرد كه صحبت از دموكراسي در انگليس حرف گزافي بيش نبوده است و اين كشور در مرحله اول دموكراسي نيز چندان توفيقي نداشته است. جدا از اينكه اين اقدام نخست‌وزير و ملكه باعث از دست رفتن جايگاه سياسي انگليس به عنوان حامي دموكراسي شد، تبعاتي ديگري نيز در داخل دولت مي‌تواند داشته باشد. برخي معتقدند كه پيشتازي بوريس جانسون براي انحلال پارلمان از جايگاه نخست‌وزيري، باعث خواهد شد نمايندگان مجلس راي به عدم اعتماد به وي دهند. اتفاقي كه در سال 1979 بر سر جيمز كالاهان آمد. در آن سال كالاهان سياستي بكار برد كه جانسون نيز آن سياست را امروز اجرا كرد. لذا تعليق محدود پارلمان مي‌تواند بي‌ثباتي سياسي را در داخل انگليس تقويت كند.

«كيت اوسامور» در پارلمان انگليس با انتشار توئيتي نوشت: «ملكه بايد آنچه بر سر عموزاده‌اش، تينو پادشاه سابق يونان آمد را به يادآورد. زماني كه زمينه كودتاي راستگرايان را فراهم كرد، پادشاهي برچيده شد.» اشاره اين نماينده پارلمان انگليس به ملكه است كه با حمايت از راستگريان افراطي همچون بوريس جانسون ممكن است همچون كنستانتين كه به دست دولتي از سلطنت خلع شد كه برآمده از كودتاي مورد تأييد شاه بود. نيز خلع شود.

مجله اسپكتيتور طي يادداشتي به پس‌لرزه‌هاي سياسي برگزيت براي اتحاديه اروپا اشاره مي‌كند. به اعتراف صريح نويسنده اين مجله، در كشورهاي اتحاديه اروپا كه انگليس نيز جزئي از آن است جريان‌هايي ظهور يافته‌اند كه مخالف شكل‌گيري اتحاديه اروپا هستند. از همين منظر مي‌توان گفت كه برگزيت سخت يعني خروج بريتانيا بدون مجوز از اتحاديه اروپا بيش از آنكه اين نهاد منطقه‌اي را از منظر اقتصادي تحت تأثير منفي قرار دهد بار سياسي دارد. با اين حال در صورت وقوع اندك اختلال سياسي تمامي ساختار اتحاديه اروپا را در بر مي‌گيرد. آن زمان بايد گفت بسياري از سرزمين‌هاي اروپايي به شكلي مجزا اين آمادگي را دارند كه از اين تاكتيك (خروج سخت) پيروي كنند و اين حقيقتي است كه اتحاديه اروپا از وقوعش وحشت دارد.

تحولات به وجود آمده در اتحاديه نشان مي‌دهد كه همان‌طوري كه رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا اعتراف مي‌كند اروپا از پايدارترين منطقه جهان در حال تبديل شدن به منطقه‌اي است كه هرچه باشد، پايدار نيست. پاريس در آتش، ايتاليا در حال بازي خطرناك با اتحاديه اروپا و انگليس با برگزيت مشغول ناامن‌سازي اروپا هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات